Kategorie produktów

Stop bakteriom!

Środa, 17 sierpnia 2022 HURT & DETAL Nr 08/198. Sierpień 2022
Higieniczna czystość w każdym domu wymaga pracy. W utrzymaniu domu w należytym porządku pomagają niezastąpione środki chemiczne oraz akcesoria. Producenci starają się jak najlepiej odpowiadać na aktualne potrzeby konsumentów. Co warto mieć na sklepowej półce?
Sprzątanie nie musi być przykrym obowiązkiem jeżeli korzystamy z odpowiednich produktów. Specjalistyczne środki czystości ułatwiają codzienne prace domowe, usuwają uporczywy kurz, plamy, ale przede wszystkim bakterie i wirusy. Niewidoczne gołym okiem drobnoustroje mogą spowodować wiele problemów domownikom, dlatego regularnie należy się ich pozbywać. Z pomocą przychodzą producenci chemii gospodarczej.

Nawyki konsumenckie Polaków

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rynek środków antybakteryjnych i antywirusowych. Nastąpił gwałtowny wzrost sprzedaży żeli czy chusteczek antybakteryjnych, a także specjalistycznych produktów do prania oraz środków czystości.

Według badania1 przeprowadzonego przez SW Research, co czwarta osoba (26,4%) kupuje środki przeciwbakteryjne/antywirusowe do sprzątania częściej niż miało to miejsce przed pandemią. 22% respondentów zarówno przed pandemią, jak i w trakcie jej trwania kupowało tego typu preparaty z podobną częstotliwością. Jednocześnie zaledwie 8,4% badanych kupuje obecnie te środki z częstotliwością rzadszą niż przed pandemią.

To samo badanie wskazuje, że prawie 8 na 10 osób (77,9%) stosuje środki przeciwbakteryjne bądź antywirusowe do sprzątania. 23,9% badanych robi to często podczas sprzątania, a kolejne 23,6% respondentów – od czasu do czasu. 14,4% osób stosuje te środki czasami kiedy sprząta, 9,5% robi to zawsze gdy sprząta, a 6,5% stosuje je w trakcie sprzątania rzadko. Osoby, które stosują w trakcie sprzątania środki przeciwbakteryjne/antywirusowe co najmniej od czasu do czasu2 zapytano o czynniki mające wpływ na ich wybór przy kupnie. Najczęściej wymienianymi czynnikami były jakość produktu (51%), cena produktu (44,1%), szybkość działania (31,3%), zapach produktu (np. brak wyczuwalnego zapachu alkoholu) (28,1%) oraz naturalne pochodzenie składników (25,3%).

Czysta toaleta to podstawa

Miejscem w domu, w którym kumuluje się najwięcej bakterii jest bez wątpienia toaleta. To pomieszczenie wymaga regularnych porządków, a także rozwiązań wspomagających utrzymanie czystości na co dzień. Tutaj z pomocą przychodzą kostki do toalet.

Sprzedaż wartościowa kostek toaletowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w 2021 roku spadła w stosunku do poprzedniego roku o niecałe 12%, podobnie przedstawiał się spadek na wolumenie. Klienci najczęściej wybierali kostki toaletowe od producentów Henkel i Unilever, na 3. miejscu znajdowały się produkty marek własnych. Podobnie sprawa przedstawiała się w roku poprzednim3.

„Łącznie producenci ci skupiają około ¾ udziałów w liczbie transakcji w sklepach małego formatu. Najpopularniejsze marki oferujące kostki toaletowe to niezmiennie Bref (Henkel) oraz Domestos (Unilever). Najczęściej kupowanym wariantem od producenta Henkel był Bref WC Power Aktiv cytrynowy w pudełku 50 g, a od producenta Unilever Domestos Pine 3 in 1 z zawieszką w pudełku 40 g. Kategoria jest dostępna w ponad połowie wszystkich sklepów małoformatowych. Producent Henkel zadbał o najszerszą dystrybucję swoich produktów, klienci mogą znaleźć je w ponad 9 na 10 sklepów posiadających w ofercie tę kategorię. Średnia cena za opakowanie w 2021 roku to 4,93 zł i jest to o około 0,35 zł więcej niż w roku 2020. Przez cały rok 2021 w sklepach małoformatowych klienci mieli do wyboru średnio ponad 5 wariantów kostek toaletowych i jest to trochę mniej niż w roku ubiegłym” – mówi Krzysztof Michniewicz z CMR.

Gdy przychodzi do sprzątania pierwszym wyborem jest płyn to toalet. Na rynku dostępnych jest wiele marek i produktów. Porównując sprzedaż wolumenową kategorii w roku 2021 z poprzednim rokiem uzyskamy spadek na poziomie około 14%, spowodowany głównie wielkim pikiem sprzedażowym w marcu 2020 roku, kiedy to ogłoszono w Polsce stan epidemii. Płyny do toalet w 2021 roku mogliśmy znaleźć średnio w 60% sklepów małoformatowych. Średnia cena płynu do toalet w sklepach małoformatowych w 2021 roku wyniosła 7,46 zł – tyle samo co przed rokiem. Niezmiennie w sklepie małoformatowym dysponującym tą kategorią klienci mają do wyboru 3 warianty takich płynów4.

Dbałość o zapach

Niemniej ważny co czystość jest świeży zapach w pomieszczeniu. Producenci odświeżaczy powietrza prześcigają się we wprowadzaniu nowych form i zapachów. Każdy więc może znaleźć na rynku coś dla siebie.

Kategoria odświeżaczy powietrza w sklepach małoformatowych w 2021 roku zanotowała spadek sprzedaży w ujęciu wolumenowym w porównaniu do poprzedniego roku o około 15%. Spadek zauważalny jest również w ujęciu wartościowym, jednak tam wynosi niecałe 7%. Największą popularnością przy wyborze klientów w sklepach małoformatowych cieszą się producenci Pol-Hun, S.C. Johnson oraz Reckitt Benckiser. Największe udziały w liczbie transakcji w sklepach małoformatowych posiadają marki General Fresh (Pol-Hun), Glade (S.C. Johnson), Air Wick (Reckitt Benckiser) oraz marki własne. Podobnie sprawa przedstawia się jeżeli spojrzymy na udziały marek w wartości sprzedaży kategorii5.

Zawsze pod ręką

W ostatnim czasie na znaczeniu zyskały produkty antybakteryjne, które możemy zabrać ze sobą wszędzie. Mieszczą się w plecaku, w torebce, a nawet w kieszeni. Idealnie sprawdzają się w podróży, ale również w trakcie codziennych czynności, jak podróż do pracy środkami komunikacji miejskiej. Mowa o żelach i chusteczkach.

„Wraz z nadejściem pandemii koronawirusa, produkty antybakteryjne zyskały duży rozgłos w mediach. Sytuacja epidemiologiczna spowodowała, że życie w czystym i sterylnym środowisku znalazło się w kręgu zainteresowań większości konsumentów. Najprawdopodobniej jednak trend ten nie był długotrwały, a jedynie wywołany przez specyficzne warunki związane z COVID-19. Przykładowo kategoria żeli antybakteryjnych w okresie czerwiec 2021-maj 2022 zanotowała sprzedaż o wartości 35,1 mln zł. Wynik ten oznacza wartościowy spadek kategorii o 70,2% w odniesieniu do analogicznego okresu sprzed roku. Wolumen sprzedaży zmniejszył się o 75,1%, a ilość sprzedanych sztuk zmalała o 59,1%. Fakt, że sprzedaż wolumenowa spada szybciej od tej w sztukach, może wskazywać, że lepiej sprzedają się mniejsze opakowania. Być może w okresie postpandemicznym mniejsze (często podręczne) opakowania są bardziej przydatne od tych dużych, które były bardziej potrzebne w początkowym okresie pandemii6” – mówi Mateusz Śmietanka, Client Consultant, International Sales Generalist z NielsenIQ.

Z kolei, jak dodaje ekspert, sprzedaż w kategorii chusteczek antybakteryjnych w okresie od czerwca 2021 do maja 2022 wyniosła 13,2 mln zł. „Sytuacja na rynku chusteczek antybakteryjnych wygląda podobnie jak w przypadku żeli z tą różnicą, że spadki są mniejsze. Wartość sprzedaży spadła o 17,5% w porównaniu z poprzednim rokiem, sprzedaż wolumenowa zmniejszyła się o 18,5% a ilość sprzedanych sztuk spadła o 15,67” – podsumowuje Śmietanka.

Konsumenci poszukują produktów, które zapewnią im czysty dom oraz spokojną głowę. Walka z bakteriami bywa ciężka, dlatego zawsze warto mieć pod ręką, a przy tym także na sklepowej półce, odpowiednie środki chemiczne. Nawet podstawowa oferta kluczowych producentów zapewni placówce lojalnych klientów.

Weronika Nowak
Redaktor




1 Badanie przeprowadzone metodą CAWI w lipcu 2022 r. na grupie osób N=812
2 N=463
3 źródło: Dane CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.
4 źródło: Ibidem.
5 źródło: Ibidem.
6 źródło: Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Drug), sprzedaż wartościowa, wolumenowa w litrach i ilościowa w sztukach, okresy: czerwiec 2020-maj 2021, czerwiec 2021-maj 2022, kategorie: chusteczki nawilżane, żele antybakteryjne
7 źródło: Ibidem.






tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,