Drogeria

Wielkie pranie

Czwartek, 14 lipca 2022 HURT & DETAL Nr 07/197. Lipiec 2022
Najskuteczniejszy proszek do prania, idealna i innowacyjna kapsułka piorąca, najpiękniej pachnący płyn do płukania czy produkt usuwający najtrudniejsze plamy… Czego od środków piorących oczekują polscy konsumenci?
Najnowsze badania1 marki Lenor, należącej do portfolio P&G, pokazały, że dla ponad dwóch trzecich ludzi to małe, pozornie nieznaczące momenty – takie jak choćby zaśnięcie w świeżo wypranej, pachnącej pościeli – są źródłem radości. Okazuje się, że prawie trzy czwarte światowej populacji ceni sobie właśnie takie małe chwile szczęścia bardziej niż wakacje czy wesela.

Jak wskazują dane z Wielkiego Badania Porządków2, dom według Polaka musi być przede wszystkim czysty. I choć wiele domowych obowiązków nie sprawia konsumentom przyjemności, aż 71% respondentów wskazało, że lubi robić pranie. Nic więc dziwnego, że według badania przeprowadzonego przez SW Research3, aż 43,1% Polaków podejmuje się tej czynności 1-2 razy w tygodniu, a 21,1% - kilka razy w tygodniu.

Idealny produkt do prania

Dla Polaków najważniejsza jest cena (47,6% odpowiedzi) oraz jakość produktu (42,7% wskazań). Ostatnie miejsce na podium zajmuje zapach detergentu, na który zwraca uwagę 33,8% badanych. Coraz ważniejsze są również kwestie ekologiczne, w tym również zaufanie do marki oraz skład produktu. Ważnym czynnikiem, szczególnie w dobie inflacji i rosnących cen, są także akcje promocyjne i reklamowe4.

Dobry proszek do prania powinien przede wszystkim zawierać substancje aktywne, dzięki którym z łatwością usuniemy nawet najbardziej uporczywe plamy. To także produkt z odpowiednio opracowaną formułą zawierającą mikrocząsteczki, głęboko wnikające we włókna i skutecznie eliminujące zabrudzenia. Detergent powinien zapewniać doskonałe rezultaty w postaci czystych, pachnących i nieposiadających widocznych uszkodzeń tkanin. Warto także zwracać uwagę na dodatek naturalnego mydła, sody oczyszczonej, środka do ochrony kolorów lub też aktywnego odplamiacza. Niektóre produkty wzbogacone są również o kompleks składników aktywnych, zapobiegający osadzaniu się kamienia na poszczególnych częściach pralki.

Złote zasady

Kluczem do udanego prania jest kilka prostych zasad, o których należy pamiętać. Po pierwsze – mniej znaczy więcej. Do skutecznego prania nie potrzebujemy wcale dużej ilości detergentów. Mniejsza ich ilość obniża narażenie na zawarte w środkach szkodliwe substancje. Mocne zabrudzenia lepiej wcześniej zaprać lub namoczyć w wodzie z dodatkiem odplamiacza – to znacznie lepsze rozwiązanie niż większa ilość płynu lub proszku.

Według badania5 przeprowadzonego przez SW Research, 30,3% ankietowanych zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że zwraca uwagę na dodawanie adekwatnej ilości proszku lub płynu do prania, tak by tkaniny po praniu nie pachniały zbyt intensywnie.

Istotne jest również odpowiednie dobranie temperatury prania. Najczęściej dopiero przy ustawieniu ponad 60 st. Celsjusza zabijane są bakterie znajdujące się na tkaninach, jednak nie wszystkie materiały są odporne na takie pranie. Wysokie temperatury zarezerwowane są dla ręczników, bielizny czy pościeli, ale także dla wszystkich ubrań alergików. Ponad 77% respondentów biorących udział w badaniu SW Research zgadza się (raczej oraz zdecydowanie) ze stwierdzeniem, że ręczniki, pościel i bieliznę piorą zawsze w wyższych temperaturach niż pozostałe tkaniny.

Kolejną kwestią jest segregacja. Niemal 83% badanych zgadza się (raczej lub zdecydowanie) ze stwierdzeniem, że zawsze przed wykonaniem prania segregują tkaniny zgodnie z kolorystyką. Podczas tego procesu powinniśmy brać pod uwagę zarówno kolory materiałów, ale także przeznaczenie danych rzeczy. Najbardziej popularny podział to tkaniny białe, ciemne oraz kolorowe. Tutaj pomocne okazują się chusteczki wyłapujące barwniki podczas prania. Jeżeli chodzi o rodzaje materiałów, to niektóre nie powinny być prane w wysokich temperaturach, lub nawet w pralkach automatycznych. Takie informacje najczęściej można znaleźć na metkach.

Pachnąca półka

Półka ze środkami do prania powinna zawierać niezbędne produkty, czyli płyny do prania, proszki, kapsułki, a także płyny do płukania, koncentraty czy chusteczki zapobiegające farbowaniu. Asortyment można poszerzyć o artykuły dla posiadaczy suszarek bębnowych – należą do nich specjalne kule czy chusteczki zapachowe.

Z danych CMR wynika, że największe udziały wśród płynów do płukania tkanin w sklepach małoformatowych cieszą się produkty producentów Procter & Gamble (najpopularniejsza marka Lenor), Henkel (najpopularniejsze marki Silan, E) i Unilever (marka Coccolino). W przypadku detergentów do prania na czele stoi Procter & Gamble (najpopularniejsze marki Vizir, Ariel), Henkel (najpopularniejsze marki E, Perwoll), oraz Reckitt Benckiser (najpopularniejsze marki Bryza, Dosia). Najpopularniejsza marka kapsułek do prania w sklepach do 300 mkw. to Ariel (Procter & Gamble), płynu do prania Wirek (Achem), proszku do prania Vizir (Procter & Gamble).

Pranie to jeden z ważniejszych domowych obowiązków. Odpowiednie środki mogą sprawić, że będzie sprawiało nam więcej przyjemności, szczególnie po wyjęciu z pralki pięknie pachnących tkanin. Szczególnie latem, gdy rozwieszone na balkonie lub ogrodzie schnie zaledwie parę godzin!

Weronika Nowak
Redaktor




1 Badania przeprowadzone przez Ketchum Research and Analytics na zlecenie Lenor. Ogół 4003 konsumentów w wieku 25 – 65 przebadano w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji i Włoszech. Wywiady prowadzone były od 27 października do 2 listopada 2021 przez Vitreous World.
2 Badanie przeprowadzone w okresie od 15 października do 12 listopada 2018 roku.
3 Badanie przeprowadzone w czerwcu 2022 r. metodą CAWI na grupie osób N=814.
4 Badanie SW Research przeprowadzone w czerwcu 2022 r. metodą CAWI na grupie osób N=742.
5 źródło: Badanie przeprowadzone w czerwcu 2022 r. metodą CAWI na grupie osób N=759.



tagi: pranie , środki czyszczące , drogeria , FMCG , proszki do prania , sprzedaż , handel , konsument ,