Kategorie produktów

Kawowe i herbaciane inspiracje na lato

Czwartek, 14 lipca 2022 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 07/197. Lipiec 2022
Mrożona kawa czy podana na zimno herbata idealnie ugaszą pragnienie, ale także delikatnie orzeźwią i dodadzą energii w upalny letni dzień. Jak oferta wspomnianych kategorii zmienia się latem?
Czas gorących dni i letnich poranków motywuje smakoszy kawy i herbaty do sięgania po bardziej orzeźwiające warianty napojów z kofeiną. Zarówno po kawy, jak i herbaty w wersji mrożonej przygotowane samodzielnie w domu, a także gotowe produkty na półkach sklepowych. A tych na rynku wciąż przybywa.

Kawy i herbaty na paragonach

Dane CMR z okresu letniego ubiegłego roku (czerwiec-sierpień 2021 r.) wskazują, że napoje na bazie kawy czy herbaty nie cieszyły się dużym zainteresowaniem w zeszłe wakacje. Sprzedaż wartościowa kaw – m.in. mielonej, rozpuszczalnej, cappuccino, zbożowej zmalała o 5% (łącznie) oraz herbat o 10% w porównaniu do okresu analogicznego 2020 r. w sklepach małoformatowych. „Wzrostem wartości odznaczyły się jedynie takie segmenty jak mixy kawowe, kawa w kapsułkach i ziarnista” – informuje Julia Kijo analityk z CMR. Kawy odznaczają się dystrybucją numeryczną na poziomie 90%, z czego największą dostępność mają kawy mielone, rozpuszczalne i mixy kawowe, nieco mniejszą kawy zbożowe a kawy ziarniste dostępne są w jedynie 1 na 3 sklepy małego formatu. Średnia półka kaw mieści 25 różnych wariantów, z czego aż połowa potrafi być zajęta przez kawy mielone.

„Głównymi producentami na rynku kaw są Jacobs Douwe Egberts – z udziałami wartościowymi 30% – Tchibo, Strauss Cafe Poland i Nestlé – po 15% w okresie od czerwca do sierpnia 2021 w sklepach małoformatowych. Z kolei liderem na rynku herbat jest Unilever odpowiadający za blisko 40% wartości sprzedaży. Herbapol Lublin ma udziały wartościowe na poziomie 20% oraz Mokate nieco ponad 10%” – wymienia Julia Kijo.

W domowym zaciszu

Kawoszy z pewnością cieszy fakt, że mrożoną kawę z łatwością można przygotować w domu. W tym przypadku w roli bazowego składnika najlepiej sprawdzi się kawa rozpuszczalna bądź espresso.

Frappe to nic innego jak ulubiona kawa rozpuszczalna zalana niewielką ilością (50 ml) zimnej wody porządnie zmiksowana do uzyskania piany. Całość uzupełniona mlekiem i kostkami lodu.

Podstawą mrożonej czekoladowej Mochy jest espresso, jego podwójną porcję łączymy z kilkoma kostkami ulubionej czekolady lub kakao. Następnie dodajemy skruszone kostki lodu oraz mleko. Zwieńczeniem tej słodkiej i orzeźwiającej pozycji kawowej może być bita śmietana.

Cafe Freddo to aromatyczna i wyrazista w smaku propozycja, której podstawą jest espresso (50 ml) zmiksowane z cukrem i 0,5 l mleka. Powstała puszysta pianka wymaga dodania mocno schłodzonej wody no i oczywiście lodu.

Ice Latte to kolejna pozycja powstała na espresso, w tym przypadku jednak dodajemy je na końcu. Zaczynamy od wrzucenia kostek lodu, następnie zalewamy je zimnym mlekiem. Teraz czas na dodanie kawy i gotowe.

Herbata na zimno to także napój orzeźwiający przygotowywany w domach. Jednak w tym przypadku herbata wymaga zaparzenia w gorącej wodzie – z wyjątkiem herbat na zimno. Dopiero po ostudzeniu można urozmaicić ją dodatkami i lodem. Wśród nich najlepiej sprawdzają się mięta i cytrusy takie jak cytryny, limonka lub pomarańcza. Jednak wybór dodatków jak i smaków herbat jest bardzo duży – decyzja należy do nas.

Wakacje ze wzrostami w napojach mrożonych

Według Centrum Monitorowania Rynku w zeszłe wakacje (okres od czerwca do sierpnia) konsumenci kaw mrożonych kupili aż o 28% więcej litrów napojów niż w roku 2020, co podniosło poziom wartości sprzedaży tej kategorii o ponad 32% w sklepach małoformatowych z salonikami i kioskami.

Herbaty mrożone również odnotowały wzrost sprzedaży wartościowej – o 11%, jednak tylko dzięki wyższej średniej cenie produktu (+20%), gdyż wolumen sprzedaży tej kategorii zmalał w małym formacie o blisko 8% w okresie od czerwca do sierpnia 2021 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

„Wytłumaczeniem takiego zjawiska może być wprowadzenie przez rząd opłaty cukrowej w styczniu 2021, która dotknęła wszystkich słodzonych napojów bezalkoholowych, w tym również herbat mrożonych, oraz skutecznie zmniejszyła konsumentów ich spożycia” – wyjaśnia Julia Kijo.

Herbata mrożona cieszy się bardzo dużą dostępnością – jest w niemal każdym sklepie małoformatowym, podczas gdy kawę mrożoną można było znaleźć w średnio co drugim sklepie tego formatu w wakacje 2021 r. Co więcej półka herbat mrożonych jest ponad dwukrotnie szersza od półki kaw mrożonych – blisko 12 różnych wariantów w sezonie.

Gotowe do spożycia

Zarówno kawy jak i herbaty gotowe do spożycia są dostępne już w większości sklepów w puszkach, butelkach kubkach lub kartonach. Frappe, cappuccino, cold brew – tego rodzaju znajdziemy mrożone kawy jak i mleczne napoje kawowe. To dziś szeroki asortyment o dużym wyborze. Producenci oferują napoje kawowe o różnych smakach, m.in. słony karmel czy orzechowy. Do szybkiego przygotowania w domu powstały z kolei gotowe porcje kawy ze wskazaniem składników do przygotowania mrożonego napoju. Zazwyczaj polegającego na dodaniu mleka, wody i lodu jak w przypadku m.in. Iced Coffee Mokate Gold, Ice Frappe Mokate, Jacobs Ice Coffe 3w1 czy Nescafe 3in1 Frappe. Smakiem kawy mrożonej inspirują się również producenci innych produktów, np. piw. Na rynku dostępne są piwa Karmi właśnie o smaku kawy mrożonej.

Szerokie pole do popisu wykorzystuje także herbata obecna dziś zarówno do przygotowania w wersji na zimno (herbatki na zimno Herbapol, LOYD Ice Tea), w postaci ice tea (Lipton Ice Ta, Nestea, Fuzetea) czy w połączeniach smakowych w napojach takich jak np.: Herbapol HerbaLove napój owocowo-herbaciany biała herbata, arbuz i mięta, SOTI Natural napar z zielonej herbaty z miodem, SOTI Natural Popcorn Tea czy miętowe herbaty SOTI Natural z trawą cytrusową. Nowością na rynku jest napój z herbaty matcha oraz napoju owsianego przedstawiany jako alternatywa kawy. To produkt marki Matcha Latte MISS TI by Quebonafide, którą stworzył muzyczny duet – raper Quebonafide oraz DJ i producent muzyczny Forxst.

Większy popyt latem, chęć producentów do sprostania trendom związanym z aspektami wygody, zdrowotnymi czy ekologicznymi napędzają rynek. A w domach Polaków zwiększają się możliwości co do spożywania tradycyjnych gorących napojów w nietradycyjny sposób. Zarówno kategorie RTD jak i klasyczne kawy i herbaty to kategorie, o których nie należy zapominać latem.

Monika Książek
Redaktor





tagi: kawa , herbata , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , przemysł spożywczy ,