Wakacje to czas urlopów, weekendowych wyjazdów, spędzania czasu z najbliższymi na świeżym powietrzu. Polacy uwielbiają letnie biesiady, grillowanie oraz pikniki. Poszukują produktów lekkich, pożywnych i łatwych w przygotowaniu. Jaką ofertę na ten szczególny czas przygotowali producenci?
Według badania1 przeprowadzonego na zlecenie Polskiej Organizacji Turystycznej aż 65% respondentów planuje wyjazd turystyczno-wypoczynkowy w nadchodzące wakacje. To wynik o 18% wyższy niż rok temu. Z końcem maja 2022 zaledwie 10% badanych nie wiedziało jeszcze, gdzie – i czy w ogóle – pojedzie na urlop tego lata, natomiast z pozostałych ankietowanych 71% planuje wypoczynek w Polsce, a 19% za granicą. Najczęściej wskazywanym regionem w kraju było wybrzeże Bałtyku – wypoczynek nad morzem planuje 41% Polaków. Na góry wskazało 27% badanych, natomiast na jeziora – 16%. Tak wysoki udział osób zdecydowanych na spędzenie lata w kraju oznacza duże zapotrzebowanie na produkty niezbędne do przygotowania wakacyjnej uczty.
Grill to podstawa
Według czerwcowego badania przeprowadzonego przez UCE Research i Grupę BLIX2, 36,6% Polaków wydaje jednorazowo średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne na grilla. Nieco ponad 30% respondentów wskazuje kwotę między 100 a 150 zł, a 14,5% – od 150 do 200 zł. Ponadto niemal 8% ankietowanych mówi o wydatkach do 50 zł.
Dodatkowo ankietowani wskazali, co najczęściej kupują na grilla. 83,6% badanych wybiera mięso (np. karkówkę, pierś z kurczaka), 82,5% – kiełbasę, a 73,6% – ketchup. Mięso i kiełbasy to tradycyjne produkty spożywane podczas grillowych spotkań. Kolejne trzy miejsca zajmuje pieczywo – 65,5%, piwo – 62,1%, oraz musztarda – 54,5%. Segmentowi pomagają przede wszystkim nowości, takie jak warianty 0%. Coraz częściej stają się alternatywą dla innych napojów. Z kolei produkty wegetariańskie i wegańskie wskazuje 6,8% badanych, a ryby – 12,3%.
Co na ruszt?
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Agencję badawczą KANTAR na zlecenie Carrefour Polska w maju 2022 r., niezmiennie na grillach Polaków panują dania mięsne, po które sięga aż 86% badanych (+1 p.p. w stosunku do 2021 roku). Mimo to wśród Polaków postępuje tendencja do zastępowania tych produktów jego alternatywami. Zainteresowanie wegańskimi odpowiednikami mięsa zwiększyło się z 5% w zeszłym roku do 7% obecnie. Ryby i owoce morza są wybierane przez 12% badanych. Największą zmianę widać jednak w grillowanych warzywach i owocach, które wybiera aż 10% klientów więcej niż w 2021 roku (wzrost z 39% do 49% badanych). Kolejnym asortymentem, który notuje wzrosty zainteresowania Polaków jest drób, którym zainteresowanie wzrosło aż o 8% (z 41% do 49% badanych).
Nie dziwi więc fakt, że kiełbasa paczkowana w sklepach małoformatowych osiąga najwyższą wartość sprzedaży właśnie w maju i czerwcu – gdy Polacy na dobre rozpoczynają grillowy sezon. Wiele zależy oczywiście od pogody, ale ostatnie dwa lata potwierdzają tę tendencję. Najpopularniejsze pozostają kiełbasy śląskie, które znajdują się na 35% paragonów z kiełbasami. Średnia cena za kilogram paczkowanej kiełbasy konsekwentnie rośnie i w kwietniu tego roku – u progu grillowego sezonu – wynosiła już 26,15 zł, czyli o ponad 2 zł więcej niż w analogicznym momencie zeszłego roku3.
„W sezonie grillowym kiełbasy paczkowane dostępne są w 4-5 sklepach małoformatowych, a poza sezonem w 2-3. Wolumen sprzedaży tej kategorii w placówkach małego formatu był w okresie kwiecień-wrzesień 2021 na niemalże tym samym poziomie, co w analogicznym okresie rok wcześniej (spadek o niecały 1%). Ze względu na rosnące już wtedy powoli ceny, wartość sprzedaży kiełbas paczkowanych wzrosła w tym samym okresie o ok. 2%” – analizuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR.
Najważniejsi producenci pod względem udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii to Animex (42% w okresie maj 2021-kwiecień 2022), Sokołów (18%) i JBB (7%). Najczęściej w koszykach klientów sklepów małoformatowych można było znaleźć Kiełbasę Śląską w opakowaniu 550 g marki Morliny (Animex)4.
Nabiał na letnim stole
Mleko i produkty mleczne powinny znajdować się w codziennej diecie człowieka ze względu na dużą zawartość witamin z grupy B, A, D i E oraz składników odżywczych – wapnia, pełnowartościowego białka, cynku, magnezu, fosforu. Nabiał to również świetna alternatywa dla mięsnych posiłków, nie tylko dla wegetarian. Latem warto postawić na nieco lżejsze posiłki, mniej tłuste, a bardziej orzeźwiające. Zamiast klasycznych zup można wybrać aksamitny chłodnik. Na deser zastępstwem dla czekoladowych słodyczy mogą być naleśniki z twarożkiem i sezonowymi owocami. Na śniadanie czy przekąskę dobrze sięgnąć po bogaty w białko jogurt.
Według CMR lato to najlepszy czas dla jogurtów pitnych. W ciepłe miesiące sięgamy po nie niemal dwukrotnie częściej niż zimą czy jesienią. Nic więc dziwnego, że w sezonie znajdziemy je w 4 na 5 placówek małego formatu, gdzie do wyboru mamy średnio 1 wariant produktu. W jednej transakcji zazwyczaj kupujemy 1-2 sztuki. Na czele kategorii stoi firma Danone, do której należą trzej liderzy sprzedaży w małym formacie sklepów: Activia truskawka kiwi, Ale Pitny truskawka-poziomka oraz Ale Pitny banan-truskawka.
Zmiany na rynku piwa
Świetnym sposobem na ugaszenie pragnienia w upalne dni jest łyk zimnego piwa. Choć kategoria ta z założenia kierowana jest do osób pełnoletnich, rynek piwa dynamicznie się zmienia mocno stawiając na segment 0%. Po propozycje pozbawione alkoholu może sięgnąć każdy – nic więc dziwnego, że zyskują na popularności.
Producenci piwa szacują, że w roku 2022 Polacy wydadzą na piwa bezalkoholowe ponad 1,3 mld zł, przy czym rok temu kwota ta wyniosła 1,17 mld zł. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że od stycznia do marca z browarów wyjechało 557 606 hl piw 0%, czyli o 14,8% więcej niż przed rokiem. W ubiegłym roku sprzedaż lagerów pozbawionych alkoholu, odpowiadających za zdecydowaną część tego rynku, zwiększyła się o 7% do ok. 1,40 mln hl. To właśnie w tym segmencie producenci upatrują obecnie szans na poprawę swojej kiepskiej sytuacji, jako że od czterech lat sprzedaż piwa w Polsce sukcesywnie maleje. W 2021 r. cały rynek skurczył się o 4%, do 30,1 mln hl5.
„Produkcja odzwierciedla popyt. Możemy mówić o dwucyfrowym wzroście sprzedaży w segmencie piw bezalkoholowych. Gdyby nie on, spadek przekroczyłby 5%” – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.
„To już nie segment, a osobna kategoria. Udział piw bezalkoholowych na koniec 2021 r. wyniósł 6,6% rynku piwa. Przed rokiem było to 5,7%” – komentuje Beata Ptaszyńska-Jedynak z Carlsberg Polska.
Specjaliści mówią o kilku powodach popularności piw bez alkoholu. Wynika to m.in. ze zmiany nawyków konsumentów, którzy stawiają na zdrowszy styl życia, a nawet zmiany klimatyczne. Częstsze stają się spotkania towarzyskie, również na świeżym powietrzu i to nie tylko w weekendy, ale także w tygodniu, kiedy chcemy poczuć smak trunku, ale nie odczuć działania procentów. Piwo bezalkoholowe nie tylko nie zawiera alkoholu – nowe technologie produkcji sprawiają, że dziś w napoju są jego śladowe ilości, a nie jak kiedyś do 0,5%. Dodatkowo jest o połowę mniej kaloryczne od wariantu alkoholowego6.
Więcej smaku, mniej procentów
Na tle całej kategorii grupy piw smakowych oraz bezalkoholowych należą do jedynych, które w okresie ostatnich 12 miesięcy w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej wzrosły wartościowo. W kategorii piw smakowych wzrósł jednak także wolumen sprzedaży, a piwa bezalkoholowe straciły znacznie mniej na wolumenie, niż cała kategoria piwa7.
„Piwa smakowe to obecnie czwarta pod kątem wolumenu sprzedaży podkategoria (po lagerach, piwach mocnych, a od 2020 także po piwach bezalkoholowych). Wartościowo plasują się jednak na 3. miejscu. Systematycznie rośnie dostępna dla klientów małego formatu sklepów oferta, pierwsze miesiące (styczeń-kwiecień) bieżącego roku to już prawie 20 różnych produktów (rok wcześniej było to niecałe 17), a pamiętajmy, że jest to kategoria sezonowa, co oznacza że latem oferta wzrasta – a więc oczekujemy, że tak będzie i tym razem. (…) Najchętniej, a przy tym najczęściej wybieranymi markami w piwach smakowych był Desperados (Grupa Żywiec), Garage i Somersby (Carlsberg) i Captain Jack (Kompania Piwowarska). Co do produktów na czele popularności znajdują się Desperados Tequila oraz Red 400 ml, a także zeszłoroczna nowość Garage Hard Lemon 440 ml. Trzeba tutaj zaznaczyć, że nowości napędzają w dużej mierze tę grupę. Natomiast grupa piw radler oraz shandy obecnie dość dynamicznie spada. Sam udział wolumenowy nie przekracza 1%” – mówi Roman Szymanda z CMR.
Jeśli chodzi o piwa bezalkoholowe, ekspert zaznacza, że z wariantami alkoholowymi łączy je wiele podobieństw, m.in. sezonowość, sposób kupowania, dynamika, a także oczekiwanie konsumentów na nowości.
„Piwa bezalkoholowe, cofając się aż do 2018 roku, podwoiły swoją sprzedaż. W ubiegłym roku marką numer 1 w tym segmencie był Lech Free smakowy, który zanotował także wzrost udziałów. Wysokie lokaty to także Warka Radler 0% i Żywiec bezalkoholowy. Największy wzrost spośród czołowych marek zanotowała marka Somersby 0%. Jeśli chodzi o konkretne produkty, to w zeszłorocznym sezonie letnim na podium znalazły się Żywiec Bezalkoholowe, Lech Free i Heineken 0% (wszystkie produkty w butelce 0,5 l). Niemniej dość wysoko znalazły się też zeszłoroczne nowości, a wśród nich Lech Free Arbuz z Miętą czy Somersby Strawberry & Lime. Już teraz na półkach dostępny jest szeroki wachlarz nowości głównych graczy w kategoriach piwnych. (…) Jeśli chodzi o warianty smakowe, to najlepszą dynamikę w ostatnim sezonie miały smaki egzotyczne (część także cytrusowe) i dane CMR pozwalają oczekiwać, że nadchodzący sezon 2022 również zdyskontuje ten trend” – dodaje Szymanda.
Winne lato8
Lato to idealny czas na lekkie wina: białe, różowe czy musujące. Świetnie gaszą pragnienie i przynoszą ukojenie w gorące dni. Charakteryzują się orzeźwiającymi nutami cytrusów, owoców egzotycznych, a także wakacyjnymi aromatami malin czy truskawek. Są idealnym uzupełnieniem letnich spotkań z bliskimi na łonie natury, na tarasie czy w ogrodzie.
Wina lekkie zawierają od 6 do 12% alkoholu, podczas gdy wina ciężkie to zawartość alkoholu powyżej 14%. Oceniając lekkość wina bierze się pod uwagę także wyczuwalność tanin, kwasów i cukrów. Dlatego też zdarza się, że wina bardzo słodkie, ale o niskim stężeniu alkoholu, będą zaliczane do grupy win ciężkich.
W upalne dni schłodzenie trunku jest oczywistością, jednak należy pamiętać, że zasada co do podawania wina w odpowiedniej temperaturze obowiązuje cały rok. Wina musujące, białe i różowe powinny być podane zimne. Białe i różowe wina smakują najlepiej w temperaturze 10-12°C. Wina musujące i szampany schładzamy nawet do 6°C. Dla porównania wina czerwone powinny być podawane w temperaturze 16-18°C.
Bąbelki na topie9
Latem prym w sprzedaży wiodą wina musujące. W ciągu ostatnich 12 miesięcy, do końca kwietnia, Polacy wydali na te trunki ponad 688 mln zł, co oznacza ponad 13% wzrost rdr. Ilościowo zaś rynek urósł o 6,3%, co pokazuje zmiany zwyczajów konsumenckich – coraz częściej sięgamy po droższe alkohole.
Jak podaje NielsenIQ, największy wpływ na ten wynik miało prosecco. Ten segment odpowiada za 43% wartości sprzedaży win musujących i rośnie niemal 18% rdr. Wyhamowała natomiast sprzedaż francuskiego szampana, który obecnie pod względem dynamiki wartości sprzedaży plasuje się za asti i prosecco. Te dwa segmenty są szczególne wspierane przez dyskonty. Średnia liczba wariantów na sklep rośnie dwucyfrowo, między innymi kosztem szampana. Wina musujące stają się więc stałym elementem letnich spotkań, stopniowo zastępując piwa.
Idealne słodycze na lato
W letnie dni wybór odpowiedniej słodkiej przekąski jest mocno uzależniony od pogody. Wysokie temperatury powietrza nie sprzyjają kupowaniu słodyczy czekoladowych. Najchętniej sięgamy więc wówczas po lody, które prócz pysznego smaku dają ukojenie podczas upałów. Częstym wyborem są również słodycze nieczekoladowe, jak żelki, landrynki, karmelki czy ciastka lub wafelki.
„Na początku pandemii chętniej sięgaliśmy po produkty w dużych opakowaniach i w przypadku kategorii ciastek ten trend się utrzymał. Nadal widzimy duże zainteresowanie większymi paczkami – porównując pierwsze półrocze 2021 roku do analogicznego okresu rok wcześniej, obserwujemy 3% spadek wolumenu sprzedaży opakowań do 200 g, z kolei opakowania powyżej 200 g zyskują w tym ujęciu średnio o 5% – mówi Aleksandra Gębarowska, Client Consultant w NielsenIQ.
Słodko i zdrowo
Lato to sezon na wiele różnych owoców, które świetnie zastępują słodycze w gorące dni. Sięgamy po truskawki, maliny, jagody, borówki, rabarbar i wiele więcej. Jak wskazują badania10 Kantar Polska, najbardziej apetycznymi owocami i warzywami, których sam wygląd zachęca do jedzenia są według Polaków truskawki (60%). W dalszej kolejności pomidory (42%) i maliny (39%). Dalej jabłka (34%) i borówki (27%).
Już 58% Polaków zwraca uwagę na to, żeby sposób odżywiania wzmacniał odporność, czyli zauważa korelację jakości tego co jemy i ogólnego zdrowia, a nawet odporności. Aż 16% wpływem diety na zdrowie zainteresowało się w związku z pandemią. 64% zaś uważa, że jedzenie owoców jagodowych w największym stopniu zwiększa odporność.
Zdrowy sposób żywienia generalnie zakłada spożycie dużej ilości warzyw i owoców. Według respondentów zakłada również zredukowanie ilości spożywanych węglowodanów. Dążenie do osiągnięcia zdrowia to nadrzędna motywacja zmiany sposobu odżywiania respondentów. Stan zdrowia organizmu jest normą, pożądaną przez wszystkich badanych. Obecnie aż 38% Polaków chciałby zmienić swoją dietę i jeść jeszcze więcej owoców. Jest to najwyższy wynik wśród wielu badanych przez Kantar kategorii produktów.
Przygotowanie sklepu na ten wyjątkowo gorący okres jest kluczowe. Czy w centrum dużego miasta, czy w nadmorskim kurorcie – oferta powinna być różnorodna. Lato to w końcu czas grillowy i piknikowy, na półkach muszą znaleźć się szybkie przekąski, lody i orzeźwiające napoje.
Weronika Nowak
Redaktor
1 źródło: Badanie planów turystycznych na sezon letni 2022 wśród Polaków zostało wykonane 31 maja przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. metodą CAWI (wywiadów online) na próbie 1006 respondentów.
2 źródło: O opinię poproszono 1 269 dorosłych konsumentów odpowiedzialnych w swoich domach za realizację codziennych zakupów.
3 źródło: Dane CMR za sklepy małoformatowe do 300 mkw.
4 źródło: Ibidem.
5 źródło: https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/8416753,sprzedaz-piwa-piwo-bezalkoholowe-spadki-sprzedazy.html
6 źródło: Ibidem.
7 źródło: Ibidem.
8 źródło: https://winez.pl/pl/blog/Jakie-wino-na-lato-Poznaj-najlepsze-wina-na-upaly/23