Kategorie produktów

Perspektywy rynku piwa w Polsce

Środa, 13 lipca 2022 HURT & DETAL Nr 07/197. Lipiec 2022
Rynek piwa przez ostatnie lata wyjątkowo mocno odczuł pandemię i jej konsekwencje. Jak w tej trudnej rzeczywistości radzą sobie producenci i jaki plan mają na przyszłość? Igor Tikhonov, Prezes Zarządu Kompanii Piwowarskiej był gościem Wojciecha Szeląga – gospodarza programu Gabinet Spożywczy oraz Michała Siwka, Dyrektora Departamentu International Food & Agri Hub BNP PARIBAS.
Kompania Piwowarska nie tylko dostosowała się do trudnych czasów, ale wykazała się także dynamiką sprzedaży i wynikami finansowymi.

Jak wszyscy pamiętamy, 2019 był ostatnim „normalnym” rokiem. Na kolejne lata, 2020-2021, wpływ miał COVID-19. Już pod koniec 2021 roku, przed aktualnym kryzysem w Ukrainie, widzieliśmy wzrost cen aluminium i innych surowców. Krótko mówiąc, firma była skoncentrowana na premiumizacji swojego portfolio i w tym samym czasie skupialiśmy się na zdecydowanym obniżaniu kosztów. Jeśli spojrzymy z szerszej perspektywy, nasza firma wdrożyła strategię opartą na czterech filarach: Planeta, Ludzie, Portfolio i Profit. Każdy element ma swoje własne znaczenie.

Profit – czyli zysk, pojawia się jako suma działań związanych z Ludźmi, Portfolio i Planetą. W ciągu ostatnich kilku lat rygorystycznie kontrolowaliśmy nasze wydatki. Byliśmy w stanie zoptymalizować budżet na niektóre działania promocyjne i wsparcie marketingowe. Kombinacja tych działań pomogła nam osiągnąć wyniki finansowe, które nie były gorsze od tych z 2019 roku.

Rynek piwa jest dojrzały, jak rozwijają się główne kategorie Kompanii Piwowarskiej?

Rynek piwa w Polsce stał się dojrzały już kilka lat temu. Jeśli spojrzymy na ostatni Raport PARPA – w 2021 roku po raz pierwszy zanotowano znaczący spadek spożycia piwa na mieszkańca: z 99 litrów w 2018 roku do 94 litrów. Pokazuje to wpływ pandemii COVID-19 oraz zmian demograficznych, które mają miejsce w Polsce. To silny znak, nie tylko dla naszej firmy, ale dla całej branży, by rozwijać nowe propozycje i nowe marki. Aby upewnić się, że współcześni młodsi konsumenci faktycznie pozostaną w tej kategorii i znajdą produkt, który będzie dla nich atrakcyjny.

Mówiąc o różnych segmentach, niestety duża część polskiego rynku, reprezentowana przez lagery, znajduje się pod presją i zmniejsza się. Jednak kategoria lagerów premium, napędzana przez światowe marki, wzrastała. W naszym przypadku odnotowaliśmy dość znaczący wzrost marki Velkopopovicky Kozel, który pochodzi z Czech i z sukcesami rozwija się w Polsce. W tym samym czasie bardzo dobrze rozwijają się nowe piwa smakowe, takie jak Captain Jack, które notuje dwucyfrowy wzrost. Jednocześnie zauważyliśmy, że marka Żubr zdołała utrzymać konsumentów pomimo trudnych czasów.

A co z segmentem piw bezalkoholowych? Ich spożycie z roku na rok jest coraz większe.

Jest to część strategii całej Grupy Asahi, aby promować piwa bezalkoholowe i o niskiej zawartości alkoholu. Przez ostatnie trzy lata obserwujemy szybki wzrost tego segmentu w Polsce. A napędza go konkurencja na rynku. Niestety w 2021 r. tempo wzrostu napojów bezalkoholowych nieco spadło. Może częściowo z powodu COVID-19, a może częściowo dlatego, że lato nie było tak gorące. Wierzymy, że w tym segmencie wciąż istnieje potencjał. Obecnie piwa bezalkoholowe w Polsce stanowią około 5% do 6% całego rynku. A w niektórych sąsiednich krajach sięgają już 10%. Jest więc droga do rozwoju. Jestem pewien, że młodzi konsumenci będą korzystać z tego rodzaju napojów.

Trudno jest mówić o przyszłości, zwłaszcza dzisiaj. Ale jako Prezes musi Pan o tym myśleć. Jakie są cele i kierunki rozwoju firmy?

Wiemy, że następne 18 miesięcy będzie trudne. Zaczynając od inflacji, cen surowców i opakowań, dostępności niektórych usług, takich jak np. logistyczne. Dlatego uważam, że wszyscy musimy być przygotowani, zarówno firmy, jak i konsumenci, na trudny czas. A receptą na to byłaby stabilność. Jeśli miałbym o coś zaapelować do polskiego rządu, to stabilność byłaby moim pierwszym postulatem. Dla branży FMCG ważna jest praca i działanie w przewidywalnym otoczeniu. Odpowiadamy za wiele zatrudnionych przez nas osób. Jedno miejsce pracy w przemyśle piwnym tworzy trzy miejsca pracy: w logistyce, w handlu detalicznym, w HoReCa i tak dalej. Jesteśmy więc odpowiedzialni za wiele miejsc pracy. Dla nas stabilność oznacza bezpieczeństwo pracy dla ludzi w Polsce. Nasza strategia okazała się skuteczna. Będziemy kontynuować tworzenie wartości oraz premiumizację portfolio, wprowadzanie nowych propozycji w segmentach bezalkoholowym i smakowym. Zamierzamy nadal promować i inwestować w zasoby naszej marki. A ten wysiłek wymaga technologii.

Cała rozmowa dostępna na kanale SpożywczaTV oraz na portalu wiadomoscispozywcze.pl

cccc.JPG



tagi: Kompania Piwowarska , rynek piwa , browar , rynek spożywczy , produkcja , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,