Advertisement

Nieskategoryzowane

Piwna działalność ekologiczna

Środa, 24 marca 2010
Carlsberg Polska, korzystając z doświadczeń i wzorców międzynarodowej Grupy Carlsberg, w poczuciu silnej odpowiedzialności podejmuje od lat wiele działań na rzecz ochrony środowiska i dbałości o otoczenie. Koszty dotychczasowych inwestycji wyniosły ponad 20 mln zł.

Rozwijana od wielu lat polityka ekologiczna jest jednym z najważniejszych filarów działalności Carlsberg Polska. Firma od ostatniej dekady prowadzi intensywne działania w zakresie poszanowania energii i ochrony klimatu, zarówno w sferze inwestycji modernizujących instalacje energetyczne browarów i proces technologiczny produkcji piwa, jak również w obszarze optymalizacji zużycia energii oraz edukacji pracowników.

Do najważniejszych działań można zaliczyć:

- Wymiana kotłowni węglowych i olejowych na zasilane gazem ziemnym w Browarach Bosman, Kasztelan i Okocim.

- Modernizacja maszynowni chłodniczych we wszystkich browarach

- Modernizacja technologii oczyszczania ścieków w Brzesku

- Instalacje odzysku ciepła na warzelniach - zintegrowane z procesami produkcyjnymi

- Projekty doskonalenia produkcji, w tym wymiany najlepszych praktyk w zakresie gospodarki energetycznej

- Wprowadzenie energooszczędnej technologii beztlenowego oczyszczania ścieków w Bosmanie

- Aktywizacja pracowników do świadomego stosowania działań przyjaznych środowisku. Wśród pracowników biur i browarów prowadzona jest ekologiczna akcja edukacyjna pod hasłem „Zielone Biuro", promująca - poprzez konkursy i wewnętrzne kampanie - zasady postępowania z szacunkiem wobec środowiska naturalnego. Już w pierwszym roku działania programu zmniejszony został w samym biurze warszawskim poziom zużycia energii o ok. 20%.

Łączne nakłady inwestycyjne na obiekty bezpośrednio związane z energetyką przekroczyły ponad 20 mln zł.

Efekty działań (wyniki z 2008 roku w porównaniu do 1990 roku):

- Od 1990 roku do 2008 roku produkcja browarów należących do Carlsberg Polska (Browary Okocim w Brzesku, Bosman w Sierpcu, Kasztelan w Sierpcu) wzrosła niemalże 3,5 krotnie, a zużycie energii cieplnej wzrosło tylko o 30% (czyli wyprodukowano ponad trzy razy więcej piwa, zużywając do tego tylko o 1/3 więcej energii cieplnej), natomiast zużycie energii elektrycznej wzrosło ponad 2 krotnie (tzn. wyprodukowano ponad 3-krotnie więcej piwa zużywając do tego tylko 2-krotnie więcej energii elektrycznej).

- Poprzez wymianę paliwa węglowego i ciężkiego oleju opałowego na gaz ziemny została ograniczona emisja gazów cieplarnianych (emisja CO2 ze spalania gazu jest o połowę niższa niż ze spalania węgla kamiennego) - łączny efekt modernizacji browarów i zmiany paliwa to obniżenie emisji CO2 o 40% przy ponad 3.5 krotnym wzroście produkcji.

Kluczowe czynniki sukcesu w zakresie transformacji przemysłu na energooszczędny, według doświadczeń Carlsberg Polska:

- Przed modernizacją w latach 90 tych ubiegłego wieku i 2000. branża piwowarska należała do energochłonnych. W wyniku podjętych wysiłków transformacja technologiczna pozwoliła na kilkakrotny wzrost produkcji przy wykorzystaniu energii na poziomie wyjściowym lub niewiele wyższym.

- Inwestycje były niezbędne, ale równolegle tak samo ważne były działania optymalizujące produkcję, budowanie świadomości i odpowiedzialności za energię wśród kadry kierowniczej i pracowników.

- W przyszłości ważne będą dalsze innowacje technologiczne, zaawansowane systemy energetyczne (współwytwarzanie energii, odzysk energii) oraz energetyka ze źródeł odnawialnych.

Ekologia w Carlsberg Polska na medal

Wieloletnie działania browarów Carlsberg Polska w zakresie ochrony środowiska zostały docenione przez uznane organizacje branżowe, eksperckie. W 2009 roku firma:

- została laureatem Ekolauru za oczyszczalnię ścieków w Brzesku, przyznanego przez Polską Izbę Ekologii,

- otrzymała nagrodę Fundacji Partnerstwo dla Środowiska za edukacyjny program Zielonego Biura,

- ponadto, Carlsberg Polska znalazła się w zaszczytnym gronie laureatów Panteonu Polskiej Ekologii w kategorii „Przedsiębiorstwo" za całokształt działań proekologicznych firmy,

- program Zielone Biuro w Carlsberg Polska jest obecnie prezentowany na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska w ramach promocji programu "Praca na czysto". Celem kampanii jest podnoszenie świadomości pracodawców i pracowników w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, a w szczególności ekologicznych postaw i tym samym - ograniczania wpływu biur na środowisko naturalne.

Grupa Carlsberg - najbardziej ekologiczna w branży piwnej na świecie

Grupa Carlsberg jest czwartym co do wielkości międzynarodowym producentem piwa. Na podstawie danych z 2008 roku wśród grup piwowarskich zajmuje pierwsze miejsce pod względem niskiego poziomu zużycia energii i wody.

(Maja Święcka)

tagi: Carlsberg ,