Kategorie produktów

Dary lata w słoiku

Środa, 08 czerwca 2022 Autor: Monika Górka, HURT & DETAL Nr 06/196. Czerwiec 2022
Domowe przetwory to nie tylko wyrób wysokiej jakości dający pewność, że jest zrobiony z tego co najlepsze, ale też sposób na wspólne spędzanie czasu, ponieważ możemy je przygotować razem z rodziną. Jak wygląda obecna oferta? Co jest niezbędne, by przygotować w domowych warunkach pyszny dżem?
Wszystko co dobre szybko się kończy. Tak jak lato i szeroki wybór owoców. Jednak jest pewien sposób, by smaki lata zostały z nami na dłużej. Przy odrobinie zaangażowania i nawet niewielkich umiejętnościach, oraz doborze odpowiednich produktów – możemy cieszyć się smakami ulubionych owoców przez cały rok. Przetwory w słoikach – w tej kategorii Polacy są niemalże ekspertami.

Jak wynika z badań Kantar w domach ponad połowy Polaków (51%) przyrządza się domowe przetwory. W co trzecim domu kisimy, a w co piątym robimy dżemy, konfitury (21%), kompoty i soki. W co ósmym gospodarstwie domowym (13%) zamrażamy. To najprostsza metoda utrwalania większości owoców i warzyw. Warto o niej pamiętać w okresie letnim. W szczycie sezonu świeże owoce są najtańsze i najlepsze w smaku1.

Cukier na paragonie: wzrost cen

Lato już coraz bliżej. Wraz z nim pojawiają się sezonowe owoce, choć te pierwsze dostępne były już w maju. Niektórymi z nich można cieszyć się przez kilka miesięcy, inne już po paru tygodniach znikają. Ale ich smak można zatrzymać na dłużej. Soki, kompoty, dżemy, powidła, konfitury to sposoby na to, aby radość z darów lata trwała przez cały rok. Do ich sporządzania oprócz owoców nie potrzeba wielu składników: cukier biały, żelujący czasem przyprawy jak np. cynamon. Jak wygląda oferta sklepów w tym zakresie? Które produkty konsumenci wybierają najczęściej? Sprawdzamy dane CMR z małoformatowych sklepów do 300 mkw.

„Cukier to produkt mający wiele zastosowań, słodzone nim są napoje, dodawany jest do ciast oraz oczywiście służy do przygotowywania słodkich słoików. Dlatego w ciągu roku widać kilka wzrostów sprzedaży m.in. w okresach świątecznych: Boże Narodzenie, Wielkanoc. Jednak największe wzrosty pojawiają się właśnie w okresie letnim. Już od czerwca widać je wyraźne, a lipiec to przeważnie miesiąc z najwyższą sprzedażą w całym roku. Niektóre owoce pojawiają się dopiero pod koniec lata, dlatego również wrzesień charakteryzuje się wysoką sprzedażą” – komentuje Przemysław Bojanowski z CMR. Niestety wydaje się, że tradycja przygotowywania domowych przetworów maleje. Wolumen sprzedaży cukru w sklepach małoformatowych spadł o około 12% w roku 2021 w porównaniu do 2020. Jak zauważa ekspert CMR, wpływ na spadek sprzedaży mógł mieć wzrost cen. Przeciętna cena za opakowanie w 2021 roku wzrosła o około 10%, jednocześnie nie zmieniła się średnia waga opakowania. Pomimo spadków sprzedaży i wzrostów cen – cukier to nadal powszechny produkt. Wersja najbardziej popularna: cukier biały dostępny jest w 9 na 10 sklepów. Natomiast dystrybucja numeryczna w sklepach małoformatowych do 300 mkw. dla cukru trzcinowego wynosi nieco mniej niż 50%. Z powyższymi wysokimi wskaźnikami nie współgra „szerokość półki”. W standardowym sklepie do 300 mkw. konsument znajdzie jedynie około 2 warianty cukru białego i półtora trzcinowego.

Cukry żelujące – szczyt sprzedaży przez 4 miesiące

Część konsumentów woli dżemy czy konfitury o bardziej stałej konsystencji, aby takie uzyskać warto skorzystać z cukru żelującego. W porównaniu do białego – ten rodzaj cukru charakteryzuje się dużo wyższą sezonowością. Biorąc pod uwagę wąską „specjalizację” tego produktu sytuacja ta nie jest zaskakująca. „4 miesiące z najwyższą sprzedażą to okres czerwiec-wrzesień. Podobnie jak w przypadku cukru białego, również tutaj obserwowany jest spadek sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Rok 2021 charakteryzował się niższą sprzedażą w ujęciu wolumenowym aż o około 18%” – zauważa Przemysław Bojanowski.

Taki sezonowy produkt charakteryzuje się również wysokim zróżnicowaniem dostępności w poszczególnych okresach roku. W czasie lata ponad połowa sklepów oferuje cukier żelujący, a w pozostałych miesiącach dystrybucja numeryczna spada do kilku procent. W sezonie nie tylko łatwiej znaleźć ten rodzaj cukru, ale również wybór jest większy. Jak podaje CMR – w lipcu w przeciętnym sklepie małoformatowym do 300 mkw. średnio dostępne są około 2-3 warianty. W miesiącach zimowych znajdziemy 1 wariant. Tego rodzaju produkty kupowane są przeważnie w małych opakowaniach kilkudziesięciogramowych. Nie dziwi zatem fakt, że w sezonie konsument kupuje średnio około 3 opakowania. A w roku 2021 za jedno płacił mniej niż 4 złote.

To może się przydać: przyprawy do przetworów

Dla części konsumentów smak samych owoców jest niewystarczający, dlatego przygotowując przetwory owocowe dodają do nich różnego rodzaju przyprawy. Jedną z nich jest cynamon. Chyba najczęściej dodawany do jabłek. Wprawdzie niektóre gatunki pojawiają się już w lipcu, jednak ten owoc kojarzy się bardziej z końcem lata i początkiem jesieni. I taka jest również sezonowość sprzedaży cynamonu. Jego sprzedaż rośnie już w sierpniu, aby osiągnąć szczyt w październiku. Również grudzień jest bardzo dobrym okresem dla producentów cynamonu, jednak wówczas wykorzystywany jest on do innych celów niż przetwory domowe.

„Według danych CMR cynamon znajduje się w około 2/3 sklepów małoformatowych do 300 mkw. W sklepach, w których jest on dostępny konsument średnio znajdzie 1-2 warianty. A przeciętne opakowanie kosztuje poniżej 1,80 zł. Wartość transakcji jest wyższa, gdyż nabywcy wybieraj więcej niż jedną torebkę – średnio w sezonie 1,3 sztuki” – podsumowuje ekspert CMR.

Czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień – to cztery miesiące w roku charakteryzujące się wzrostami sprzedaży asortymentu niezbędnego do przygotowania różnego rodzaju przetworów. Warto dobrze wykorzystać ten czas i zagwarantować klientom sklepu szeroki wybór topowych produktów.

Monika Górka
Zastępca Redaktora Naczelnego





1 źródło: Kantar Public, lipiec 2021, Sondaż zrealizowany dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw





tagi: rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , FMCG , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy ,