Firmy dbają o to, aby produkty znajdowały się w kolorowych, przyciągających uwagę opakowaniach, ale także starają się, aby cały czas spełniały oczekiwania konsumentów, wprowadzając coraz to nowsze formuły, zapachy, dodatkowe właściwości.
Wg. danych firmy MEMRB, zdecydowanymi liderami w tej branży są trzy firmy: Procter&Gamble, Henkel i Benckiser. Firmy te kontrolują łącznie 76,6% wartościowego i 70,5% ilościowego rynku środków piorących w Polsce.
Z badań firmy Henkel wynika, że dla polskiego konsumenta najistot¬niejsze walory, jakie powinien posiadać proszek do prania to skuteczność usuwania plam, wybielanie oraz ładny, świeży zapach. Firma stara się zaspokajać zapotrzebowanie polskich użytkowników, oferując im produkty marek Persil i Rex.
Jak podkreślają przedstawiciele firmy Henkel, wśród tendencji rynkowych można zauważyć coraz większe zainteresowanie proszkami przeznaczonymi dla osób mających skórę wrażliwą, z tendencją do skórnych objawów alergii. To do nich kierowany jest Persil Sensitive – w dwóch wersjach – do prania ubrań białych i kolorowych. Nowością w ofercie firmy jest Persil Gold do prania ubrań białych – w wersji podstawowej oraz zapachowej Freshness by Silan. Formuła ta ma pozwolić usunąć tak trudne plamy jak te z farbek do malowania czy zakreślaczy, a więc plamy uważane dotąd przez konsumentów za niemożliwe do usunięcia.
Polscy konsumenci docenili walory proszków do prania białego i kolorowego, rezygnując ze stosowania tzw. proszku uniwersalnego, czyli jednego do każdego rodzaju tkanin.
W polskich domach znajdziemy obecnie dwa rodzaje proszków – do prania białego i kolorowego.
Liczna grupa konsumentów lubi także intensywny zapach prania. Dlatego w ofercie Henkel znajdują się obecnie warianty zapachowe (Persil Freshness by Silan – o nucie zapachowej płynu Silan Blue Dream oraz Rex Spring Flower – o zapachu świeżych kwiatów) w wersji zarówno do prania ubrań białych jak i kolorowych.
Nowa jakość
W 2006 roku nastąpiła zmiana w kategorii proszków do prania pole¬gająca na wprowadzeniu proszków kompaktowych. Równolegle z przejściem na skoncentrowane proszki została przeprowadzona szeroka kampania w mediach, mająca na celu wypromowanie produktów oznaczonych logo „Euro Compact” oraz edukowanie konsumentów, jak dozować nowe proszki i jakie z tego płyną korzyści zarówno dla konsumentów, jak i dla środowiska.
Zadowolona z tych poczynań jest firma Werner & Mertz Delta, w któ¬rej ofercie od dawna znajdują się skoncentrowane proszki do prania marki Frosch: proszek do prania tkanin białych i do prania tkanin kolorowych. Do tej pory produkty te z racji swej gramatury 1,35 kg nie konkurowały z dużymi opakowaniami proszków dostępnych na rynku, chociaż w odróżnieniu od nich nigdy nie zawierały tzw. wypełniaczy i posiadają oryginalną niemiecką recepturę. Zmiana świadomości na pewno jest procesem długotrwałym, a fakt, że dozowanie nie jest mocną stroną polskich konsumentów nie ułatwia tego procesu.
Skoncentrowane proszki do prania marki Frosch zarówno do tkanin białych, jak i kolorów były dostępne od ponad 5 lat w tzw. polskich delikatesach np. w sklepach BOMI.
Omawiając detergenty warto także wspomnieć o produktach niszowych, które stanowią dość wąski element rynku środków do prania. Można tu znaleźć wiele innowacyjnych produktów, które ułatwiają pranie i pomagają tam, gdzie nawet najlepszy proszek nie zawsze się sprawdza.
Na przykład firma Werner & Mertz Delta oferuje niemieckie produkty do odplamiania marki Dr.Beckmann. W ofercie znajdziemy sole: Sól do firan, Sól do odplamiania i Super Biel, które dodane do prania wzmacniają jego działanie i pomagają usunąć zabrudzenia i plamy z tkanin oraz przywracają biel oraz ożywiają kolory. Produkty stosowane do usuwania plan z tkanin przed praniem to Pre-Wash – odplamiacz ze specjalną szczoteczką, Odplamiacz w kulce – typu roll-on oraz Mydełko do odplamiania. Wymienić należy także serię ośmiu specjalistycznych odplamiaczy - Stain Devils, które pomagają usunąć wszystkie rodzaje plam, w tym tak trudne jak z krwi, rdzy, atramentu, owoców czy smaru. „W ubiegłym roku wprowadziliśmy także pod marką Dr.Beckmann absolutną nowość na polskim rynku: Chusteczki wyłapujące kolor. To wyjątkowy produkt w postaci bezbarwnych i bezwonnych małych chusteczek, które włożone do pralki razem z praniem, chronią ubrania przed przypadkowym zafarbowaniem, przyciągając i wchłaniając barwnik unoszący się w wodzie” – informują przedstawiciele firmy.
Rewolucja w płynie
Rozwój płynnych detergentów do prania zmusza wielu producentów do poszerzenia swojej oferty.
W roku 2006 Werner & Mertz Delta Polska Sp. z o.o. wprowadził obok już istniejącego na półkach FROSCH - Cytrynowego Płynu do prania oraz FROSCH – Płynu do prania tkanin kolorowych również FROSCH – Płyn do prania na bazie aloesu. Produkty te przeznaczone są nie tylko do prania w pralkach, ale również do prania ręcznego. Jak zapewnia producent są też wydajne - jedno opakowanie o pojemności 1,5 l wystarcza na ok. 20 prań. Posiadają delikatną formułę na bazie naturalnych składników, subtelny i delikatny zapach, a ich składniki ulegają w 98% biodegradacji. Bardzo chętnie sięgają po nie osoby z problemami skórnymi.
Płynna postać pozwala na lepsze działanie detergentu w niskich temperaturach, gdyż żel rozpuszcza się w wodzie łatwiej niż proszek, a także lepiej się wypłukuje i skutecznie usuwa plamy już przy 30oC.
W związku z tym resztki detergentu nie pozostają we włóknach pranych tkanin, co jest bardzo ważne w przypadku osób o wrażliwej skórze. Płynna postać detergentu sprawia także, że chronione są elementy pralki, gdyż pozostałości proszku osadzając się wewnątrz mogą powodować korozję i niszczenie elementów gumowych.
Kolejną ważną grupą wśród środków do prania są płyny do płukania. To kategoria charakteryzująca się szerokim wachlarzem produktów oferowanych konsumentom. Znaczną część rynku płynów do płukania stanowią koncentraty.
W ofercie Werner & Mertz Delta znajdziemy serię skoncentrowanych, zmiękczających płynów do płukania tkanin marki Frosch w czterech zapachach: świeżym, kwiatowym, cytryno¬wym i migdałowym. Produkty Frosch do płukania tkanin zawierają substancje biologicznie czynne na bazie roślinnej, ulegające w 98% biodegradacji, dzięki czemu w naturalny sposób pielęgnują i chronią włókna kolorowych i białych tkanin. Nadają się do: bawełny, wełny, wiskozy, tkanin mieszanych oraz włókien syntetycznych np. elastanu. Dzięki specjalnej nakrętce dozowanie płynu jest łatwe i dokładne. Zawartość butelki o pojemności 750 ml wystarcza na 30 prań.
Na rosnącą popularność środków do prania w postaci płynu, mleczka czy żelu, stawia również firma Agro-Chemat, która jest producentem artykułów pod marką „WIREK”: płynu z lanoliną do prania delikatnych tkanin, płynu z lanoliną do prania czarnych tkanin, mleczka do prania bielizny niemowlęcej i żelu do prania. Produkty te można stosować zarówno do prania ręcznego jak i w pralkach automatycznych.
Najnowszym produktem z tej serii jest Mleczko do prania bielizny nie¬mowlęcej i dziecięcej. Jego receptura została opracowana przez spółdzielnie lekarsko-kosmetyczną „Izis” i zaakceptowana przez Instytut Matki i Dziecka. Mleczko posiada właściwości piorące w zakresie temperatur już od 30 stopni, system ochrony kolorów, świetnie się wypłukuje, jest hypoalergiczne. „Płyny, żele i mleczka do prania pozwalają chronić zarówno skórę użytkownika przed podrażnieniami, włókna tkanin przed niszczeniem jak i elementy pralki, nie pozostawiając na nich osadu, oraz chroniąc przed korozją. Sądzimy że rynek płynnych środków piorących będzie się rozwijał dynamiczniej niż rynek prosz¬ków ponieważ właściwości płynów wychodzą na przeciw rosnącym wymaganiom konsumentów w zakresie komfortu stosowania, chcącym coraz częściej sięgać po innowacyjne produkty” – mówi Joanna Wasiak – zastępca dyrektora ds. handlu Z.W. AGRO-CHEMAT Sp. z o. o. Dodaje, że klienci chętniej niż kiedyś sięgają po płyny do płu¬kania zwłaszcza w formie skoncentrowanej. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom konsumentów Agro-Chemat posiad w swojej ofercie skoncentrowane płyny do płukania tkanin pod marką „XXL” w trzech podstawowych zapachach: BLUE, MILK, FLOWER, w pojemnościach 500 i 1000 ml. W kategorii środków do prania w asortyment firmy znajdziemy krochmal „Top Ługa”.
„Podążając za trendami rynku oraz wymaganiami konsumentów, firma Gold Drop wprowadziła do sprzedaży unowocześniony płyn do prania pod marką BOOSTER. Płyn dostępny jest w trzech wersjach: uniwersalny do prania w pralkach automatycznych,
delikatny do prania ręcznego z lanoliną oraz do prania tkanin czarnych” – mówi Liliana Ćwik, specjalista ds. marketingu w firmie Gold Drop Sp. z o. o. Dodaje, że zarówno płyn uniwersalny, jak i płyn do prania tkanin czarnych, wzbogacone są w specjalną formułę chro¬niącą czarne i ciemne kolory przed blaknięciem.
„Sądzę, iż w najbliższej przyszłości coraz większą rolę odgrywać będą płyny do prania oraz skoncentrowane proszki w ekonomicznych opakowaniach. Liczyć się będą oczywiście takie zalety produktu jak jakość wybielania, usuwania plam oraz ładny zapach. Popularnością będą się cieszyć także środki przeznaczone dla osób mających wraż¬liwą skórę oraz skłonność do alergii” – dodaje Liliana Ćwik.
Siła reklamy
Wysoka jakość jest podstawowym czynnikiem decydującym o wyborze a następnie o powrocie do raz wybranego produktu. Gwarancją jakości może być dla klienta znana mu marka. Łatwiej zdecydować o zakupie znając produkt, jego cechy.
„Telewizja, prasa szczególnie kobieca, to niewątpliwie media, które wpływają w zdecydowany sposób na wybory klienta jeśli chodzi ośrodki do prania. Ilość telewizyjnych reklam proszków do prania mówi sama za siebie. Niestety tak agresywne kampanie reklamowe są niezwykle kosztowne. W konsekwencji zapłacić musi za nie klient w cenie produktu. W przypadku mniejszych producentów takich jak firma „Agro-Chemat”, skuteczne staje się więc konkurowanie ceną przy zachowaniu wysokiej jakości produktu. W ten sposób systematycznie od wielu lat nasza firma buduje pozycje swoich wyrobów” – mówi Joanna Wasiak i dodaje, że polski konsument zasadniczo nie jest lojalny jednej marce, kierując się w swych wyborach bardzo często promocyjną ceną.
Firma Werner & Mertz Delta oferując produkty uzupełniających się marek Frosch i Dr.Beckmann, postawiła natomiast na działania promujące wspólnie obie marki. Mają one na celu przekonanie klien¬tów do stosowania przyjaznych środowisku środków czyszczących, piorących i odplamiaczy. W okresie wiosennych porządków klienci mogli kupić pakiety promocyjne z produktami Frosch i Dr.Beckmann, do których dołączyliśmy miskę gratis. Przygotowaliśmy zestawy promocyjne Frosch: żel do prania i koncentrat do płukania 50% taniej, oraz zestaw: Frosch koncentrat do płukania z Chusteczkami do plam Dr.Beckmann gratis. „Równolegle z przeprowadzanymi akcjami przy¬gotowaliśmy reklamy prasowe, w których prezentowaliśmy produkty marki Frosch i Dr.Beckmann: w lutym pod hasłem „Podaruj sobie czystą przyjemność”, a w marcu i kwietniu pod hasłem „Wiosenny powiew czystości”. W czerwcu ukazała się nasza najnowsza reklama – „Sposób Mamy na nasze plamy”, w której zwracamy uwagę na problem prania i usuwania plam” – mówią przedstawiciele firmy.
Latem, gdy o plamy jest szczególnie łatwo, Werner & Mertz Delta chce natomiast podsunąć klientom specjalistyczne odplamiacze Stain Devils, dzięki którym z łatwością można usunąć plamy, np. z żywicy, gumy do żucia, krwi, wina, owoców czy tuszu.
Innowacyjnie i dużo
Polski konsument wybierając produkt kieruje się ich wartością a więc stosunkiem jakości do ceny, a także wielkością opakowania związaną z wydajnością produktu. Coraz częściej konsumenci wybierają produkty antyalergiczne i delikatne dla skóry nie powodujące podrażnień.
Na polskim rynku proszków do prania od lat utrzymuje się trend kupowania coraz większych opakowań. Najczęściej wybieranymi przez konsumentów opakowaniami są 2 kg - 3 kg. Te, średniej wielkości gramatury także coraz częściej sprzedawane są w handlu tradycyjnym, gdzie dotychczas dominowały małe opakowania. W dużych sklepach handlu nowoczesnego chętniej kupowane są opakowania 4 kg a nawet większe.
Według przewidywań producentów, rynek produktów do prania będzie się rozwijał w kierunku produktów innowacyjnych, coraz bardziej wyspecjalizowanych, wychodzących na przeciw coraz większym oczekiwaniom bardziej świadomych konsumentów.
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...