Drogeria

Zmywanie – produkty i akcesoria kuchenne

Czwartek, 14 kwietnia 2022 HURT & DETAL Nr 04/194. Kwiecień 2022
Zmywanie jest czynnością, która należy do codziennych obowiązków w każdym domu. Niezależnie od tego czy je lubimy czy nie – rynek oferuje nam grono produktów, które mają je ułatwiać. Płyny, balsamy, wszelkie akcesoria i preparaty do zmywarek to obowiązkowy asortyment nie tylko półki sklepowej, ale też tej pod zlewem. Jakie produkty znajdziemy na obu?
Niektórzy z pewnością chętnie nazwaliby zmywanie przykrym obowiązkiem. Sporo w tym racji patrząc na liczne badania w tym temacie. Okazuje się, że czynność ta może być zarzewiem poważnych konfliktów rodzinnych. Jak zbadała to firma One Poll ze Stanów Zdjednoczonych – potrafimy się kłócić o zmywanie aż 217 razy w roku – co prosto licząc, daje nam 18 sprzeczek miesięcznie. Brzmi znajomo?

Ale w zmywaniu jest też nadzieja na udany związek. Badanie Council of Contemporary Families udowodniło, że partner pomagający w zmywaniu oznacza szczęśliwszą więź. Konkluzją prac nad tym tematem był fakt, że pary, które dzielą się tym obowiązkiem, tworzą znacznie silniejsze relacje, a także mogą się pochwalić lepszym życiem seksualnym. Zatem tak prozaiczna czynność jak zmywanie – dobrze zaplanowana – może przynieść znacznie więcej korzyści niż tylko czyste naczynia.

Koszyk chemiczny

A teraz przejdźmy do liczb. Jak podaje NielsenIQ – na produkty do zmywania wydaliśmy w ciągu ostatnich 12 miesięcy ponad 1,055 mld zł. Cała kategoria za ten okres zanotowała 1% spadku wartościowego, jednak w tym przypadku należy wziąć pod uwagę fakt, że od lutego do stycznia 2020 roku mieliśmy do czynienia z aż 14% wzrostem. Był to czas wybuchu pandemii i powszechnego zjawiska kupowania produktów na zapas. Stąd też eksperci rynkowi spodziewali się czasowych spadków.

„Przyjrzyjmy się poszczególnym segmentom. Zacznijmy od środków do zmywarek, które pod względem wartościowym stanowią już 59% kategorii i przyniosły za ostatnie 12 miesięcy 1% wzrost. Gdzie robimy zakupy tych środków? Już prawie 60% rynku wartościowego należy do dyskontów. Dalej właściwie po równo mają drogerie, hipermarkety i supermarkety. Te cztery wymienione kanały stanowią prawie 100% rynku” – konkluduje Katarzyna Andrzejewska, Client Business Partner w NielsenIQ.

Instytut zaznacza przy tym, że środki do ręcznego zmywania to 41% kategorii i ich udział wartościowy powoli maleje. W ciągu ostatniego roku odnotowały 5% spadek sprzedaży. W przypadku tego segmentu 35% udziałów przypada dyskontom, dalej z wynikiem 21% mamy supermarkety, następnie w klasyfikacji znajdują się hipermarket i drogerie – oba te kanały mają po ok. 11%. I w odróżnieniu od segmentu środków do zmywarek 15% rynku należy do dużych i średnich sklepów spożywczych. A jak sobie radzą marki własne w omawianym segmencie? NielsenIQ podaje, że stanowią one 15% w całej kategorii, a ostatni rok przyniósł 4% spadek.

Ręczne zmywanie naczyń to również akcesoria do zmywania jak np. gąbki i szorstkie czyściki. Z danych NielsenIQ wynika, że segment ten w ciągu ostatnich 12 miesięcy zanotował spadek o 4%. Zachowuje się zatem podobnie jak płyny do ręcznego mycia naczyń.

Środki do mycia naczyń w sklepach małoformatowych

Mimo, że zakupy produktów do zmywania, jak już to zostało wspomniane, realizowane są z reguły w większych sklepach, to placówki małego formatu starają się dbać o tę kategorię. „Większość detalistów stara się mieć na półce kilka tego typu produktów. Tradycyjne płyny do zmywania można kupić w 80% sklepów małoformatowych, ponadto co trzecia taka placówka posiada w ofercie również różnego rodzaju środki do zmywarek. W 2021 r. środki do ręcznego mycia naczyń odpowiadały za prawie 80% wartości sprzedaży całej kategorii środków do zmywania w sklepach małoformatowych” – wyjaśnia Elżbieta Szarejko z CMR.

Klienci sklepów małoformatowych mogą znaleźć na półce średnio 8 wariantów płynów. Oferta środków do zmywarek jest znacznie skromniejsza – w sklepach sprzedających tę kategorię wybór ogranicza się zwykle do 3 rodzajów produktów. Najczęściej na półce w typowym sklepie osiedlowym można znaleźć produkty marki Ludwik – w 2021 r. były one dostępne w 8 na 10 placówek prowadzących sprzedaż tej kategorii. W tym czasie 70% placówek małego formatu miało w ofercie środki marki Fairy, a w co drugim można było kupić płyny Pur.

„W 2021 r. niemal 90% sprzedaży tradycyjnych środków do zmywania w sklepach małoformatowych kontrolowało 3 producentów – Grupa Inco z markami Ludwik i Lucek (43% udziałów wartościowych), Procter & Gamble z marką Fairy i Henkel z marką Pur. W kategorii preparatów do zmywarek liderem była firma Reckitt Benckiser z marką Finish (37% udziałów w wartości sprzedaży), na kolejnych pozycjach znalazły się: Procter & Gamble z Fairy, Henkel (Somat) oraz Grupa Inco (Ludwik)” – wskazuje ekspertka CMR.

Preparaty do zmywarek to niszowy segment w sklepach małoformatowych. Spośród nich największą dostępność mają sole oraz kapsułki i tabletki. Na paragonach zdecydowanie najczęściej pojawiają się tabletki i kapsułki. W całym 2021 r. stanowiły one 75% wszystkich zakupionych środków do zmywarek. Największą popularnością cieszyły się kapsułki Fairy Jar All In One oraz tabletki do zmywarek Finish All In One.

Niezależnie od tego jak bardzo rozbudowana jest półka z produktami do zmywania w sklepie, należy zwrócić uwagę na liderów rynkowych. Warto inwestować w ten asortyment, by klient przychodzący do sklepu miał do dyspozycji każdą z poszukiwanych przez siebie kategorii. Szczególnie istotny, zważając na wartość rynkową, zdaje się być segment produktów do zmywarek, co może pomoc w decyzji o rozszerzeniu też asortymentu w sklepach o mniejszej powierzchni.

Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych





1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, wartość sprzedaży (w PLN) , zmiana wartości sprzedaży (w %), Cała Polska z Dyskontami (Drug), okresy skumulowane Luty 2021 – styczeń 2022 vs luty 2020 – styczeń 2021, Sprzedaż wartościowa i udziały, Kategoria Środki do mycia naczyń oraz Segment Gąbki i szorstkie czyściki.




tagi: zmywanie , produkty , akcesoria kuchenne , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,