Kategorie produktów

Słodka półka

Wtorek, 12 kwietnia 2022 HURT & DETAL Nr 04/194. Kwiecień 2022
Czego poszukuje konsument na polskim rynku słodyczy? Potrzeba spontanicznych momentów przyjemności wciąż napędza słodki biznes. Producenci wprowadzają nowości i przypominają o swoich bestsellerach. Słodycze małe czy duże? Czekolada czy ciastka? Co warto mieć na słodkiej półce?
Handel słodyczami kwitnie, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Szacuje się, że globalny rynek tej kategorii w 2022 roku osiągnie 232 mld USD. Polskie słodycze z powodzeniem sprzedają się na rynku własnym, a także za granicą. Polscy konsumenci najczęściej sięgają właśnie po rodzime przysmaki. Natomiast eksport w ostatnich latach wzrósł o niemal 80%, przy czym głównymi kierunkami są Niemcy, Wielka Brytania, Czechy oraz Francja1.

Rynek słodyczy w Polsce

Słodycze to kategoria licząca się w każdym sklepie przez cały rok. Idealnie nadaje się jednak do sezonowego zwiększania zysków placówki. W roku jest wiele okazji, do których słodycze pasują idealnie jako prezent czy dekoracja. Zaczynając od Dnia Babci i Dziadka w styczniu, przez walentynki, Wielkanoc, Dzień Dziecka, Halloween, kończąc na Bożym Narodzeniu i Sylwestrze. Poza tym kilka lub nawet kilkanaście razy do roku Polacy sięgają po słodycze z okazji imienin czy urodzin. Wraz z okresem zimowym wzrasta konsumpcja przede wszystkim takich pozycji jak gorzkie czekolady (idealne do przyrządzenia domowej gorącej czekolady), batony oraz praliny.

Według badania2 przeprowadzonego przez SW Research, wysoki odsetek respondentów jada słodycze przynajmniej od czasu do czasu (83,6%). Słodycze o obniżonej zawartości cukru jada z kolei prawie połowa respondentów (47,8%). Nadal widoczna jest więc znacząca różnica pomiędzy odsetkiem osób spożywających słodycze „konwencjonalne”, a te o obniżonej zawartości cukru (różnica na poziomie 36 p.p.). Najwięcej respondentów deklarujących spożycie słodyczy wybiera najczęściej takie produkty jak czekolady (91,3%), ciastka (89,0%), batony (81,7%), cukierki czekoladowe (79,7%) oraz wafle (78,1%).

Nie można jednak zapominać również o słodyczach nieczekoladowych, takich jak żelki, lizaki czy landrynki. To kategorie, które swoimi kolorami i kształtami przyciągają wzrok głównie najmłodszych konsumentów, jednak również dorośli potrafią skusić się na pysznie wyglądające przysmaki. Zaletą tego typu słodyczy jest również fakt, że nie topią się w słoneczne dni, a przecież lato zbliża się wielkimi krokami.

Świadome decyzje

Świadomość konsumencka rośnie z roku na rok. Obecnie Polacy przy sklepowej półce zwracają uwagę już nie tylko na cenę, ale również na jakość kupowanego produktu. Dla współczesnego konsumenta ważny jest także materiał, z jakiego wyprodukowano opakowanie, możliwość ponownego wykorzystania lub zdatność do recyklingu. 25% respondentów deklaruje, że aktywnie stara się rezygnować z produktów wykorzystujących tworzywa sztuczne. Z kolei 90% twierdzi, że produkty nie powinny być pakowane w tworzywa sztuczne i że świadomie zrezygnowało z zakupu towarów w takich opakowaniach. Nie mniej istotny jest kraj pochodzenia danego artykułu3.

Według badania4 przeprowadzonego przez SW Research, najczęściej wymienianymi czynnikami mającymi wpływ przy zakupach słodyczy są: smak produktu (78%), cena produktu (64,6%), przyzwyczajenie do danego produktu (55,8%), sprawdzona marka produktu (53,6%) oraz znana marka produktu (40%).

Jak wynika z badań przeprowadzonych m.in. przez ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, w 2021 roku aż 77% respondentów przyznało, że jakość produktu jest dla nich najważniejszym czynnikiem podczas podejmowania decyzji zakupowej5. Można więc śmiało stwierdzić, że przyszłością rynku jest dbałość o wysoką jakość żywności. Za jakością tą stoi głównie skład produktu – stąd znany już wszystkim i rozwijający się trend czystej etykiety. Polacy poszukują produktów zdrowych, a w przypadku słodyczy oznacza to głównie obniżoną zawartość cukru lub brak ulepszaczy i sztucznych barwników, a także oleju palmowego w składzie.

Z badania6 SW Research wynika, że ponad połowa ankietowanych Polaków (54,1%) używa zamienników cukru lub produktów zawierających zamienniki cukru, z czego 16,4% całkowicie zrezygnowało z cukru i używa tylko takich produktów, a 37,8% osób zdarza się stosować takie produkty w formie zamienników cukru. Z kolei, 45,9% w ogóle nie korzysta z tego typu zamienników lub produktów z zamiennikami cukru. Najwięcej respondentów deklarujących spożycie zamienników cukru lub produktów zawierających zamienniki cukru7 wybiera najczęściej takie słodzidła jak miód (68,6%), ksylitol (30,9%), stewia (27,3%), syrop klonowy (26,1%) oraz sztuczne słodziki takie jak aspartam czy sukraloza (21,2%).

Mleczna, gorzka, biała

Światowy rynek wyrobów czekoladowych rośnie z roku na rok i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to zmienić. Choć pandemia nieco wyhamowała regularne wzrosty, szacuje się, że w 2025 roku rynek ten ma dotrzeć do poziomu 133 mld USD, co oznacza 25% wzrost w ciągu najbliższych lat8.

Jako Polska jesteśmy największym rynkiem czekolady w Europie Środkowo-Wschodniej. Według danych NielsenIQ przedstawionych w raporcie firmy Wedel „Światowy i polski rynek czekolady” wartość naszego rynku wyrobów czekoladowych w czerwcu 2021 roku wyniosła 7,65 mld zł. Znajdujemy się również w gronie 8 krajów, które w sumie odpowiadają za 90% produkcji słodyczy czekoladowych w Unii Europejskiej – udział Polski to 6,7%.

Według przytoczonego raportu firmy Wedel, w ciągu kilkunastu ostatnich lat spożycie czekolady w przeliczeniu na statystycznego Polaka wzrosło o ok. 30%, w 2020 roku wynosząc 5,2 kg. Jednocześnie statystyczny Polak na słodycze czekoladowe wydaje ok. 190 zł rocznie. Najchętniej sięgamy po tabliczki czekolady (28,2% rynku) oraz praliny (27,2%). Spośród tabliczek ok. 2/3 wartości sprzedaży przypada na czekolady mleczne, a niemal 20% na gorzkie. Czekolady białe oraz pozostałe stanowią znacznie mniejszy udział.

Słodka półka to miejsce w sklepie, do którego zagląda większość Polaków, choć słodycze nie zawsze znajdują się na listach zakupów. Warto postawić na ekspozycję produktów sezonowych, sprawdzone bestsellery, a także zaprezentować aktualne nowości. Kategoria słodyczy jest tak szeroka, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.

Weronika Nowak
Redaktor




1 źródło: https://ciechocinek.biz/pl/696_materialy_partnera/4280_sprzedaz-slodyczy---czy-to-dobry-pomysl-na-biznes.html
2 źródło: Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=800, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych płeć, przedział wiekowy, klasa wielkości
zamieszkiwanej miejscowości. Badanie przeprowadzone metodą CAWI (badanie online).
3 źródło: https://www.pb.pl/co-przyniesie-slodkiemu-rynkowi-rok-2022-komentarz-eksperta-1139338
4 Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=703, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych płeć, przedział wiekowy, klasa wielkości zamieszkiwanej miejscowości. Badanie przeprowadzone metodą CAWI (badanie online).
5 źródło: https://www.pb.pl/co-przyniesie-slodkiemu-rynkowi-rok-2022-komentarz-eksperta-1139338
6 Badanie przeprowadzone w marcu 2022 r. N=800, ogólnopolska grupa dorosłych Polaków z uwzględnieniem struktury dla zmiennych płeć, przedział wiekowy, klasa wielkości
zamieszkiwanej miejscowości. Badanie przeprowadzone metodą CAWI (badanie online).
7 N=433.
8 źródło: https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art18949381-polska-jest-rosnaca-swiatowa-potega-czekoladowa




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , FMCG , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy ,