Leszek Siwecki
Menedżer ds. Komunikacji
Carlsberg Polska
Rynek
Rynek piw jasnych jest najlepiej rozwijającym się segmentem naszego rynku piwnego, utrzymującym tempo wzrostu podobne do tego, które odnotowuje cały polski rynek piwny. Obserwacje preferencji konsumenckich na przestrzeni ostatnich lat pokazują, że większość polskich piwoszy niezmiennie wybiera jako ulubiony rodzaj piwa właśnie piwo jasne lub jasne pełne. Rynek piw jasnych odnotował w stosunku do zeszłego roku 25 procentowy wzrost wartościowy, natomiast pod względem wolumenu wzrósł o 17,1 % (AC Nielsen). Wszystko wskazuje na to, że tendencja wzrostowa tego segmentu będzie się nadal utrzymywać, choć może dojść do pewnych modyfikacji struktury spożycia wewnątrz kategorii, np. w postaci wzrostu spożycia marek droższych. Świadczą o tym wyniki sprzedażowe sektora – kwiecień był kolejnym miesiącem wyższego wzrostu wartościowego, niż wolumenowego piw jasnych. Piwa jasne stanowią obecnie 69% sprzedaży wszystkich piw na polskim rynku piwnym (AC Nielsen).
Plany
Jeszcze przed tegorocznym sezonem Carlsberg Polska wprowadziła interesujące innowacje w swym portfolio marek piw jasnych.
Dla smakoszy piwnego trunku marka Kasztelan, znana z wyjątkowych walorów smakowych i znakomitej jakości swych piw, przygotowała unikalne w swym charakterze piwo Kasztelan Niepasteryzowane. Nowy wariant skierowany jest do grupy szczególnie wymagających konsumentów, ceniących charakterystyczny i jedyny w swoim rodzaju smak świeżego, niepasteryzowanego piwa.
Marka Carlsberg natomiast, w odpowiedzi na zmieniające się preferencje swych konsumentów, którzy coraz większą wagę przywiązują do nowoczesnej i oryginalnej stylistyki opakowań, wprowadziła rewolucyjne zmiany opakowań. W marcu na rynku pojawiły się innowacyjne, unikalne w swym charakterze butelki i puszki piwa Carlsberg. Na uwagę zasługuje zwłaszcza butelka. Wygrawerowane logo Carlsberg, umieszczone w miejscu tradycyjnej okrągłej etykiety, odświeżony, żywo zielony kolor szkła, nadają butelce nowoczesny charakter, a odkręcany kapsel, tzw. twist-off przesądza o jej wyjątkowej atrakcyjności. Carlsberg liczy w tym roku na znaczący wzrost sprzedaży i ostatecznie osiągnięcie pozycji lidera, pod względem udziałów ilościowych, wśród obecnych na polskim rynku międzynarodowych marek Premium. Wprowadzenie w ubiegłym roku butelki z kapslem twist-off na rynkach Szwecji i Niemiec spowodowało wzrost sprzedaży marki Carlsberg o odpowiednio 45 i 63 procent.
Sezonowość
W przemyśle browarniczym nieodmiennie aktualne jest stare powiedzenie piwowarów, że najlepszym sprzedawcą jest słońce. Co prawda w dzisiejszych czasach mówi się raczej o dobrej pogodzie, jako o najlepszym narzędziu marketingu, jakim branża dysponuje, fakty pozostają jednak bezsporne. Aż 60% piwa sprzedaje się w tzw. sezonie (kwiecień-październik), a słoneczna wiosna, upalne lato i ciepła jesień oznaczają również długi sezon grillowy. Przy założeniu, że najczęściej pitym przy takich okazjach trunkiem jest właśnie piwo, wydłużony sezon grillowy staje się równocześnie gwarancją udanego roku dla browarów. W tym roku marki regionalne Carlsberg Polska w sposób szczególny zainaugurowały sezon wiosenny, oferując swym konsumentom ciekawe, grillowe promocje. „Piwny grill Bosmana” marki Bosman oraz „Szczęśliwa chwila, dajemy Ci grilla!” marki Piast to promocje, poprzez które obie marki w pomysłowy sposób nagradzały swych lojalnych konsumentów. Otrzymywany za zakup określonej ilości piw każdej z marek jednorazowy zestaw do grilla stanowił z pewnością gratkę dla wszystkich, którzy cenią uroki towarzyskich spotkań w plenerze, odbywających się w ciepłe, wiosenne dni. Oczywiście przy doskonałym piwie!
Grażyna Łojko
Prezes Zarządu
Perła - Browary Lubelskie S.A.
Rynek
Produkty Browarów Lubelskich należą głównie do dominującego na rynku segmentu piw jasnych. To segment piw jasnych w Polsce decyduje o dynamice całego rynku piw. Rynek piw w Polsce rośnie w tempie ok. 3-5 proc. rocznie.
W 2005 roku po raz pierwszy w historii nasi piwowarzy uwarzyli ponad 30 mln hl piwa, co dało nam ponad 7-proc. udział w całej europejskiej produkcji. Statystyczny Polak rocznie wypija ok. 80 l piwa, co z grubsza odpowiada już średniej europejskiej. Na razie pod tym względem wyprzedzają nas Niemcy oraz Czesi, gdzie spożycie znacznie przekracza 100 l na osobę. W branży słychać optymistyczne prognozy, że pod warunkiem szybkiego rozwoju gospodarczego w Polsce spożycie piwa w najbliższych latach wzrośnie również do 100 l/os. Ponadto wpływ na sprzedaż piwa mają czynniki takie jak pogoda, czy ważne wydarzenia np. sportowe (Mundial), co pozytywnie wpłynęło na sytuację w branży w 2006 roku. Piwo bardzo chętnie pije się w towarzystwie, przy grillu czy innych plenerowych spotkaniach, niewątpliwie w sezonie warunki sprzyjają do takich spotkań i ma to wpływ na wzrost sprzedaży piwa.
Asortyment
Piwa jasne w zależności od zawartości ekstraktu w brzeczce podstawowej dzielimy na lekkie do 10o Blg, pełne 10,1-14o Blg, oraz mocne 14 – 22o Blg. Perła - Browary Lubelskie S.A., firma o tradycji sięgającej połowy XIX wieku posiada szeroki asortyment piw:
Perła Chmielowa – piwo jasne pełne, dostępne w opakowaniach: butelka zwrotna 0,5 l, butelka bezzwrotna 0,5 l, puszka 0,5 l, KEG 30 litrów i KEG 50 litrów.
Perła Mocna – piwo jasne mocne, dostępne w opakowaniach: butelka zwrotna 0,5 l, puszka 0,5 l, KEG 30 litrów i KEG 50 litrów.
Goolman – piwo jasne pełne, dostępne w opakowaniach: butelka zwrotna 0,5 l, butelka bezzwrotna 0,5 l, puszka 0,5 l.
Goolman Strong – piwo jasne mocne, dostępne w opakowaniach puszka 0,5 l.
Zwierzyniec Pils – piwo jasne pełne, dostępne w opakowaniach: butelka zwrotna 0,5 l, butelka bezzwrotna 0,33 l, puszka 0,5 l, KEG 50 litrów.
Ponadto w ofercie są Zwierzyniec Premium dostępny w eleganckich bezzwrotnych butelkach 0,33l, Goolman Gold w bezzwrotnych butelkach 0,33l, Carter w puszce oraz ciemne piwo – Carmèll w bezzwrotnych butelkach 0,33l.
Patrycja Skrzypiec
Specjalista ds. Public Relations
Kompania Piwowarska S.A.
Rynek
Wszystkie piwa należące do portfela marek Kompanii Piwowarskiej to piwa jasne, które od lat stanowią najmocniejszą kategorię na rynku piwa. Niezmiennie od lat najchętniej kupowanym i konsumowanym piwem jest TYSKIE - ulubione piwo Polaków, na drugim miejscu plasuje się ŻUBR - druga marka w Polsce pod względem wielkości sprzedaży, trzecie miejsce zajmuje piwo Lech. Nasz portfel marek zawiera ponadto międzynarodowe marki premium: Pilsner Urquell, Peroni Nastro Azzurro, Miller Genuine Draft, Redd’s, lokalną markę premium Dog in the Fog oraz lidera segmentu piw mocnych - Dębowe Mocne.
Głównym kanałem sprzedaży piwa pozostaje tradycyjny detal, jednak począwszy od roku 1995 następują tu zauważalne zmiany. Dwanaście lat temu sprzedaż w małych sklepach stanowiła ok. 72% ogólnej sprzedaży piwa. W ciągu paru lat udział ten spadł i w 2004 roku wynosił już poniżej 56%. Stało się tak za sprawą rozwoju nowoczesnego detalu tj. super- i hipermarketów, poprzez które w 1995 roku do konsumentów trafiał tylko 1% sprzedawanego w Polsce piwa, zaś w 2004 roku już ponad 17%.
Zarówno w jednym jak i drugim kanale sprzedaży Kompania Piwowarska jest obecna z całym asortymentem piwnym, do którego należy: TYSKIE, ŻUBR, LECH, Dębowe Mocne, Pilsner Urquell, Redd’s, Dog in the Fog oraz Miller Genuine Draft.
W roku finansowym F’07 (od 1 kwietnia 2006 do 31 marca 2007 r.) Kompania Piwowarska SA osiągnęła duży wzrost sprzedaży. Wielkość sprzedaży krajowej wyniosła 12,9 miliona hektolitrów, czyli wzrosła o 13.0% wobec sprzedaży z ubiegłego roku (11.4 mln hl). Udział Kompanii Piwowarskiej w rynku piwa wielkości 33.3 miliona hektolitrów wyniósł zatem ponad 38% i był wyższy niż w roku F’06 (37.5%).
Tak znaczący wzrost został osiągnięty w warunkach utrzymującej się przez niemal cały rok korzystnej pogody oraz pozytywnych tendencji w gospodarce za sprawą innowacyjnych działań marketingowych i stałej poprawy obsługi naszych partnerów handlowych i klientów we wszystkich kanałach dystrybucji, zwłaszcza w dużych sieciach (hipermarketach).
Plany
Zdecydowanie będziemy pracować nad utrzymaniem pozycji lidera na polskim rynku w szerokim tego pojęcia znaczeniu. Będziemy koncentrować się na innowacyjnym zarządzaniu portfelem naszych marek, tak aby nasze marki były najchętniej wybierane przez konsumentów ze wszystkich dostępnych na rynku. Oczywiście szykujemy specjalne akcje konsumenckie – ale niech to pozostanie niespodzianką dla naszych klientów.
Sezonowość
Okres letni to prawdziwe żniwa dla branży piwowarskiej, a ilość sprzedanego piwa w tym okresie jest wypadkową nie tylko jakości trunku i wysiłków służb sprzedaży, ale także temperatury powietrza i liczby słonecznych dni. Przyjęło się również, że sezon na grilla to również sezon na piwo. Nie można mówić o konkretnej dacie rozpoczęcia i zakończenia „sezonu na piwo”, czy okresu grillowego.
W zeszłym roku zaobserwowaliśmy dodatkowo zjawisko rozciągania się sezonu. Można powiedzieć, że obecnie sezon grillowy oraz sezon sprzedaży piwa nie kończy się wraz z końcem lata, ale trwa jeszcze dłużej - nawet do końca października, zaś zaczyna się także nieco wcześniej, niż w latach ubiegłych, tj. już w kwietniu.
tagi: piwo jasne , carlsberg,perła , browary lubelskie , kompania piwowarska , rynek piwa jasnego , rynek piwa , rynki piwa , fmcg , hurt & detal ,
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Perspektywa wzrostu cen w znacznym stopniu determinuje plany...
Według badania Grupy Offerista, w zeszłym roku najwięcej...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...