Wiadomości

Handel obawia się wzrostu kosztów związanych łańcuchami dostaw

Czwartek, 24 marca 2022
Ponad 50 proc. menadżerów odpowiedzialnych za dystrybucję spodziewa się wzrostu poziomu skomplikowania łańcuchów dostaw w ciągu najbliższych 5 lat. 61 proc. przewiduje w związku z tym wzrost kosztów, a 60 proc. wzrost różnego rodzaju zagrożeń związanych z realizacją dostaw – wynika z badania przeprowadzonego przez Gartner.
– Wzrost złożoności i skomplikowania łańcuchów dostaw z jednej strony daje ogromne możliwości – możemy przebierać w produktach z całego świata, z wyprzedzeniem planować zamówienia towarów sezonowych, dopasowywać wolumeny do możliwości logistyczno-magazynowych i działać na podstawie zaawansowanych, wielopoziomowych prognoz. Z drugiej strony, wszystko to wymaga zastosowania najnowszych systemów, wykorzystujących takie technologie jak sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy analiza big data – tłumaczy Adam Sienkiewicz – Head of Sales Sagra Technology, szczecińskiej firmy dostarczającej systemy klasy SFA i CRM dla przedsiębiorstw handlowych. – Nowoczesne narzędzia pozwalają m.in. automatyzować działania, planować i organizować pracę różnych zespołów, ułatwiać kontakty przedstawicieli handlowych z dystrybutorami i punktami sprzedaży. Natomiast platformy integrujące dane umożliwiają przetwarzanie informacji płynących z wielu różnych źródeł i ich wielowymiarową analizę dostarczając wartościowych insightów. Organizacje, które chcą pozostawać konkurencyjne, powinny już dziś radzić sobie z tego typu wyzwaniami, właśnie za pomocą sprawdzonych, odpowiednich narzędzi – dodaje.  

Wyzwania związane z poziomem skomplikowania procesów handlowych potwierdzają deklaracje ankietowanych przez Gartnera przedstawicieli świata biznesu: 4 na 5 (81 proc.) ocenia, że w ciągu najbliższych 5 lat łańcuchy dostaw będą potrzebowały wzmocnienia poprzez wdrożenie odpowiedniego oprogramowania. Co czwarty badany dostrzega konieczność zainwestowania w nowe modele biznesowe (74 proc.).

Automatyzacja oswaja zmianę

Aby lepiej zarządzać złożonością procesów, tzn. minimalizować ją tam, gdzie to możliwe oraz zapewnić, że korzyści ze zmiany przewyższą jej negatywne aspekty, należy postawić na automatyzację.
Jakie jeszcze wskazówki mają przedstawiciele firm zajmujących się łańcuchami dostaw? Istotna jest regularna, cykliczna ocena przydatności określonych procesów. Firmy powinny budować zdolność planowania strategicznego, w tym tworzenia analiz zmieniających się potrzeb klientów, oceny konkurencji czy ryzyka. Warto również wsłuchiwać się w opinie użytkowników nowych rozwiązań, identyfikować ich potrzeby oraz w sposób elastyczny traktować wszelkie zmiany.



tagi: Handel , łańcuchy dostaw , sprzedaæç handel , konsument , FMCG , przemysł spożywczy , eksport , handel międzynarodowy ,