Kategorie produktów

Słone przekąski ...

Poniedziałek, 25 czerwca 2007 HURT & DETAL Nr 6 (16) / 2007
Rynek słonych przekąsek jest rynkiem dynamicznym. Z punktu widzenia wielkości sprzedaży, kategoria tych produktów wykazuje wzrost sprzedaży, ale konsumpcja słonych przekąsek w Polsce jest jeszcze na dosyć niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami i wynosi poniżej 2 kg na osobę rocznie. Dla przykładu w Wielkiej Brytanii wynosi ona 7,5 kg, w Irlandii 6,4 kg a w Skandynawii powyżej 5 kg rocznie.

Rynek orzechów, jako jedyny w kategorii słonych przekąsek, jest rynkiem ciągle rozwijającym się, którego wolumen stanowi obecnie 8,7 tys. ton rocznie (12% sprzedaży na rynku słonych przekąsek w Polsce przy dynamice wzrostu rok do roku 108%; dane MEMRB, MAT MA07). Pod względem wartościowym, orzechy stanowią 13% wartości całego rynku przekąsek i zajmują trzecie miejsce po chipsach i ekstruderach a przed paluszkami, z aktualną wartością sprzedaży ok. 182 mln PLN, (dane MEMRB, MAT MA07).
Na rynku orzeszków ziemnych obserwujemy stały stabilny wzrost wielkości sprzedaży rok do roku, ale przyrost wartościowy nie jest już tak znaczący - głównie dzięki rozwojowi tanich marek prywatnych. Duży wolumen sprzedaży reprezentują za to orzechy szlachetne (przyrost rynku to ponad 20 % MAT 2006 vs. MAT 2007) oraz bardzo dynamicznie rozwija się rynek mieszanek orzechowych. Rosnącą wielkościowo kategorię stanowią także orzeszki ziemne w chipsie.

„Na rynku orzechów, niekwestionowanym liderem jest firma Felix Polska (udziały ilościowe na poziomie 20% rynku, a wartościowo silna marka Felix stanowi aż jedną czwartą całej kategorii orzechów). Firma rozwija swój asortyment w kategoriach o dużym potencjale wzrostu i w związku z tym wprowadza innowacyjne produkty i ciągle udoskonala oferowany asortyment” – mówi Dorota Cichoń, Dział Marketingu Felix Polska Sp. z o.o. I tak w segmencie orzeszków w cieście, Felix oferuje nowe bardziej chrupiące Crispersy o smaku łagodnej papryki oraz ostrego chilli, natomiast w grupie miksów orzechowych (wzrost wielkości rynku o ponad 40% MAT MA06 vs. MAT MA07), Felix Polska wprowadziła na rynek serię mieszanek Smaki Świata: Italian Mix, Hawaii Mix oraz Mexican Mix, które zdobyły uznanie konsumentów i tytuł „Odkrycie Roku” w konkursie Laur Konsumenta 2007.

Jak ocenia Piotr Rządziński, purchase & marketing manager w firmie De Care - większość z oferowanych na rynku produktów to tradycyjne chipsy ziemniaczane, paluszki czy precelki. Firma De Care nieco ucieka od tego tradycyjnego podziału, wprowadzając na rynek polski przekąski charakterystyczne dla różnych regionów świata. W firmy ofercie znaleźć można meksykańskie kukurydziane (a więc bez glutenu) Tortilla chips (Casa Fiesta) obecne na rynku od połowy lat 90.
„Kolejną propozycją De Care z zakresu słonych przekąsek są japońskie snacki ryżowe, które oprócz interesujących smaków wyróżnia fakt iż są one pieczone a nie smażone, przez co są zdrową alternatywą w stosunku do znaczącej większości produktów w tej kategorii. Pomimo iż produkty te znajdują się na rynku dość krótko to należy odnotować fakt iż zostały one szybko zaakceptowane przez polskich konsumentów” – mówi Piotr Rządziński.

W opinii Wiesławy Gawrońskiej, zastępcy prezesa ds. handlowych WSP „Społem” z Kielc, w najbliższym czasie należy się spodziewać istotnych zmian w zakresie struktury kanałów dystrybucji. Co prawda handel tradycyjny odgrywa (i zapewne długo jeszcze odgrywać będzie) znacząca rolę ale udział handlu nowoczesnego systematycznie będzie się zwiększał. Ze względu na specyfikę naszej oferty (wytwarzamy zarówno półprodukt chrupek - „Snack – Przysmak Świętokrzyski” skierowany do przemysłowych przetwórców jak również gotowe do spożycia wyroby) największą uwagę zwracamy właśnie na subkategorię chrupek.
„Generalnie chrupki na tle chipsów rozwijają się zdecydowanie wolniej. Można to do pewnego stopnia tłumaczyć „znudzeniem” finalnych konsumentów, wynikającym ze stosunkowo wąskiej i rzadko modernizowanej oferty. Mając na uwadze powyższy fakt podjęliśmy działania zmierzające do rozszerzenia gamy wyrobów. Nie chodzi tu tylko o nowe kształty, ale również o mieszanki smakowe. Liczymy, że pozwoli to nam w sposób znaczący poprawić dotychczasową pozycję. W każdym bądź razie pierwsze efekty są obiecujące” – zaznacza Wiesława Gawrońska.

tagi: słone przekąski , paluszki , chrupki , chipsy , przekąski , do piwa , rynek słonych przekąsek , rynek chipsów ,