Wielu Polaków to dumni właściciele zwierząt domowych, a wśród ukochanych pupili najczęściej pojawiają się koty i psy. Karmy oraz przysmaki dla czworonogów stanowią więc istotną pozycję w sklepowej ofercie. Na jakie produkty warto postawić przygotowując zwierzęcą półkę?
W 2019 roku na terenie Europy aż 85 milionów gospodarstw domowych posiadało zwierzę, co stanowi 38% wszystkich gospodarstw. Roczny obrót produktami dla zwierząt domowych wyniósł wówczas 21 mld euro, natomiast wolumen sprzedaży – 8,5 mld ton. Natomiast w kontekście naszego kraju aż 45% Polaków w 2019 roku posiadało zwierzę domowe – to ponad 17,3 mln osób. Najczęściej spotykamy właścicieli psów (39%), a na drugim miejscu kotów (33%). Kolejne miejsca zajmują kolejno opiekunowie innych ssaków, ptaków, rybek oraz gadów1. Według Euromonitor International w 2020 roku liczba zwierząt w polskich domostwach wzrosła do 20,35 mln. Szacuje się również, że koty niedługo prześcigną psy, gdyż ich liczba gwałtownie rośnie z roku na rok2.
Psie żywienie
W okresie styczeń-grudzień 2021 roku w porównaniu do roku 2020 sprzedaż wolumenowa karmy dla psów odnotowała 2% spadek. W obrębie kategorii karma mokra stanowi 67% udziałów wartościowych, natomiast blisko 33% należy do karmy suchej. Największe znaczenie mają produkty marek własnych – ich udziały wartościowe stanowią ponad 3% całej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Poza tym wiodącym producentem karm dla psów jest Mars z marką Pedigree. Liczy się również Dolina Noteci (Rafi)3.
„Najczęściej kupowaną karmą suchą dla psów w sklepach małoformatowych jest Chappi Adult z wołowiną i drobiem i warzywami (Mars) w torebce 500 g. Karma dla psów dostępna jest średnio w 8 sklepach na 10. Spośród sklepów sprzedających karmę dla psów aż ¾ z nich posiada w swojej ofercie produkty producenta Mars. Średnia cena za puszkę karmy dla psów to około 4,12 zł, zaś za saszetkę – 2,10 zł. Ceny w tej kategorii w tym właśnie kanale dystrybucji są stabilne rok do roku. Klienci sklepów małoformatowych mają do wyboru spośród średnio 10 różnych wariantów karmy dla psów” – mówi dr Magdalena Wilgatek z CMR.
Półka dla kotów
Jak wskazuje CMR, podobnie jak w przypadku karmy dla psów, spadła sprzedaż wolumenowa karm dla kotów – o ponad 3% r/r (2021 vs 2020). W przypadku tej kategorii karmy mokre stanowią aż 76% udziałów wartościowych. Jeśli chodzi o formę pakowania, karmy w saszetkach i w puszkach są na podobnym poziomie udziałów wartościowych w sprzedaży – łącznie stanowią blisko 60%.
„W kategorii karmy dla kotów wiodącym producentem jest Mars i to jemu przypada ponad 42% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów. Duże znaczenie mają podobnie jak w kategorii karmy dla psów – produkty marek własnych – utrzymują one blisko 27% udziałów wartościowych w kategorii karmy dla kotów w sklepach małoformatowych. Poza tym popularne są również produkty producenta Nestlé (Purina Felix, Purina Gourmet, Purina Firskies, Purina One). Najpopularniejszym wariantem kupowanym w sklepach małoformatowych wśród karmy dla kotów jest Kitekat z Kurczakiem w galaretce (Mars) w torebce 100 g” – dodaje dr Wilgatek.
Karmy dla kotów dostępne są w niemal 80% placówek małoformatowych, przy czym w około 7 na 10 sklepów znajdują się produkty Mars. Średnio za saszetkę karmy trzeba zapłacić 2,10 zł, a cena ta jest stabilna rok do roku. Na półce do wyboru jest średnio 11 różnych wariantów karm4.
Przysmaki dla czworonogów
Jednak nie tylko karmy lądują w koszykach właścicieli czworonogów. Obecnie niemal każdy opiekun psa czy kota sięga również po przysmaki oraz gryzaki. Mogą one służyć jako urozmaicenie codziennego menu czy też nagrody podczas nauki nowych komend. Nic więc dziwnego, że kategoria przekąsek dla zwierząt wciąż rośnie i proponuje coraz ciekawsze rozwiązania, zarówno smakowe, jak i teksturowe. Ważna jest również rola, jaką ma spełniać dany przysmak.
Producenci oferują innowacyjne produkty przeznaczone dla konkretnych zwierząt i celów. Coraz większą uwagę zwraca się na skład przekąsek, szczególnie w przypadku zwierząt wrażliwych lub cierpiących na alergie. Dla wielu opiekunów bezpieczny produkt to taki, który posiada wyselekcjonowane składniki z hodowli czy upraw ekologicznych, pozyskiwanych lokalnie. Dobrze odbierane są także produkty niskoprzetworzone. Na rynku popularność zyskują przekąski monobiałkowe, niskotłuszczowe czy bez dodatków zbędnych barwników i konserwantów. Natomiast mile widziane w składzie są dodatki funkcjonalne, które usprawniają pracę układu pokarmowego, m.in. drożdże nieaktywne, inulina, witaminy z grupy B. Warto zwrócić również uwagę na dodatkowe korzyści płynące z kupowanych przekąsek, m.in. odkłaczanie (bardzo ważne w przypadku kotów), redukcja kamienia nazębnego czy poprawa kondycji sierści.
Dla klientów poszukujących produktów wegetariańskich producenci oferują także przysmaki i gryzaki roślinne, takie jak patyki z drewna (np. kakaowca) czy bulwy korzeniowe, wykazujące właściwości hypoalergiczne i czyszczące zęby. Wegańskie przekąski, tworzone wyłączne na bazie surowców roślinnych, są poszukiwane przez opiekunów zwierząt wykazujących reakcje nadwrażliwości na większość białek pochodzenia zwierzęcego (często znajdziemy w nich buraki, bataty, jabłka czy pasternak)5.
Przygotowując ofertę dla zwierząt w swoim sklepie warto pamiętać, że konsumenci docenią możliwość zrobienia zakupów zarówno dla siebie, jak i dla swoich pupili w jednym miejscu. Na półce powinny znaleźć się podstawowe produkty, czyli suche i mokre karmy, a także przysmaki i niezbędne akcesoria, po które najczęściej sięgają właściciele czworonogów.
Weronika Nowak
Redaktor
1 źródło: M. Mańka „Raport FEDIAF o zwierzętach domowych”, sierpień 2020 r.
2 źródło: https://techno-senior.com/2021/08/29/zwierzeta-lockdown/
3 źródło: Dane CMR za sklepy małoformatowe do 300 mkw.
4 źródło: Dane CMR za sklepy małoformatowe do 300 mkw.