Zdrowa żywność zyskała na znaczeniu w obliczu pandemii. Dodatkowo, produkty funkcjonalne zwiększają swoje zasięgi, a coraz więcej klientów szuka także wyrobów BIO czy eko. Czysta etykieta staje się dla wielu priorytetem. Wydatki na tego typu żywność rosną i wszystko wskazuje na to, że trend, który jest już z nami od dawna, będzie się wciąż pogłębiał.
Dieta i zdrowie są ze sobą nierozerwalnie połączone i zyskują coraz więcej uwagi, zwłaszcza teraz, w czasach, kiedy szczególnie dbamy o dobrą kondycję organizmu.
Spożywane przez nas posiłki muszą być odpowiednio zbilansowane, a produkty, które wykorzystujemy do ich przygotowania nie powinny zawierać zbędnych „dodatków”. Ma być zdrowo! Czyli jak? Mniejsze ilości cukru, sztucznych składników, za to więcej aromatów naturalnych i roślinnych. Konsumenci przywiązują wagę do krótkich etykiet i składników o prozdrowotnych korzyściach. Żywność ma wpływać zarówno na zdrowie, jak i dobre samopoczucie. Produkty typu superfoods są źródłem witamin, minerałów, przeciwutleniaczy, białka czy błonnika, a ich działanie może wpływać na zwiększenie odporności, wspieranie układu pokarmowego/jelitowego, zmniejszenie zmęczenia, obniżenie ciśnienia czy cholesterolu itp. To wszystko jest ważne! Dużą rolę odgrywa również komunikacja marki, która ma za zadanie opowiedzieć o składnikach i procesie powstawania danego produktu by wzbudzić zaufanie konsumentów.
Media inspiracją
Pogoń za zdrowiem i dobrym samopoczuciem nabrała tempa nie tylko w efekcie pandemii COVID-19, lecz również w obliczu rosnącej świadomości konsumentów. Dane Mintel wskazują, że ponad połowa (55%) polskich respondentów stara się jeść zdrowo przez większość czasu. Podobny odsetek (51%) traktuje media społecznościowe jako źródło inspiracji w odniesieniu do tematów związanych ze zdrowym odżywianiem. Równowaga pozostaje jednak słowem kluczowym, przy czym 51% polskich konsumentów zgadza się, że codzienne spożywanie niezdrowych produktów w umiarkowanej ilości może być nadal elementem zbilansowanej diety.
Poza zdrowiem osobistym, ważne dla konsumentów są także aspekty prośrodowiskowe. „Aż 75% polskich respondentów deklaruje, że ważne dla nich jest, aby ich codzienna dieta była nie tylko zdrowa, ale również dobra dla środowiska. Dodatkowo, 77% wskazuje, że powinno być więcej produktów spożywczych, które są zarówno zdrowe, jak i spójne z ideą zrównoważonego rozwoju. Co więcej, 58% planuje w przyszłości włączać do swojej diety więcej produktów roślinnych” – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst, Mintel.
Jak przyznaje ekspertka, w odpowiedzi innowacyjne działania marek w coraz większym stopniu inspirowane są prośrodowiskowymi pobudkami i trendem roślinnym. Analiza danych pochodzących z bazy GNPD firmy Mintel (Global New Products Database/Globalna Baza Nowych Produktów) wskazuje, że w okresie ostatnich trzech lat do stycznia 2022 roku, odsetek nowości spożywczych na polskim rynku, które mają przyjazne środowisku opakowanie wzrósł z 5% do 11%, zaś odsetek nowości wegańskich z 10% do 14%.
Eko, BIO i organic
Słowa BIO, eko i organic zarezerwowane są dla produktów, do których wyrobu użyto co najmniej 95% składników naturalnych, czyli m.in. niemodyfikowanych genetycznie, bez sztucznych nawozów i chemicznych środków ochrony roślin. Gospodarstwo rolne i zakład przetwarzający muszą poddać się kontroli, aby uzyskać specjalny certyfikat. Oznaczenie „euroliść” jest znane już chyba każdemu konsumentowi. Jego obecność na opakowaniu to potwierdzenie ekologiczności produktu.
Polscy konsumenci deklarują, że najczęściej kupują ekologiczne owoce i warzywa. Ponad 1/4 respondentów przyznała, że kupuje je przynajmniej raz w tygodniu. 63% badanych regularnie zaopatruje się w ekologiczne jaja. Nieco rzadziej konsumenci kupują pieczywo oraz przetwory mleczne i mleko. Zakupów mięsa przynajmniej raz w tygodniu dokonuje 9% respondentów, a 13% deklaruje, że równie często kupuje ekologiczne wędliny. Rzadziej do koszyka zakupowego ogółu konsumentów trafiają przekąski, zioła, przyprawy, herbata i kawa, orzechy i bakalie oraz półprodukty i dania gotowe. Dotyczy to również produktów adresowanych do dzieci i niemowląt, które częściej kupują młodsi konsumenci z dziećmi na utrzymaniu1.
Z kolei jeśli chodzi o kategorię BIO, według NielsenIQ, kategorie generujące największą wartość to produkty do żywienia małych dzieci, jogurty i napoje roślinne, a także produkty z kategorii soki, nektary, napoje2.
Po produkty BIO konsumenci sięgają na co dzień, także przy przygotowywaniu codziennych posiłków. Liderem wśród kategorii BIO, po które sięgamy przygotowując posiłki, są oliwy i oleje oraz sosy i pulpy pomidorowe. Wśród kategorii wykorzystywanych do przyrządzania posiłków wyróżnia się także kategoria paczkowanego wędzonego łososia3.
Najzdrowsza wśród diet
Czy taka istnieje? Od wielu lat trwają dyskusje pomiędzy dietetykami, którą z nich można za taką uznać. Z badań, które publikuje amerykański magazyn U.S. News & World Report już piąty rok z rzędu wynika, że to dieta śródziemnomorska ma najbardziej korzystny wpływ na zdrowie. Na kolejnych miejscach wśród najlepszych diet na 2022 rok znalazły się DASH oraz dieta fleksitariańska. W tymże badaniu eksperci w dziedzinie dietetyki, leczenia otyłości, psychologii żywienia, cukrzycy i chorób serca wybierali spośród 40 diet. Pod uwagę brano łatwość stosowania, zdolność do utraty wagi, kompletności odżywczej, bezpieczeństwa oraz potencjału w zapobieganiu i leczeniu cukrzycy i chorób serca.
Nic dziwnego, że dieta śródziemnomorska od kilku lat uzyskuje pierwsze miejsce. Posiłki koncentrują się na owocach i warzywach, pełnych ziarnach, nasionach roślin strączkowych, orzechach, aromatycznych ziołach i przyprawach. Głównym tłuszczem jest oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia. Do tego zdrowe ryby i owoce morza, które są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.
Rozwój rynku, coraz szersza oferta i większe zainteresowanie konsumentów – wszystko skupione na produktach korzystnie wpływających na organizm. Takie trendy do tylko powód do radości. Bo zdrowie jest najważniejsze!
Monika Książek
Redaktor
1 źródło: Raport „Żywność ekologiczna w Polsce”, Koalicja na rzecz BIO we współpracy z NielsenIQ, 2021 r. Raport bazuje na danych NielsenIQ pochodzących z badania Panelu Handlu Detalicznego, obejmującego kanały: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, sklepy spożywcze, winno-cukiernicze, stacje benzynowe i kioski. Z badania wykluczone są sklepy specjalistyczne, kanał e-commerce, sprzedaż instytucjonalna, sklepy Cash & Carry, maszyny vendingowe, punkty sezonowe, bazary i kanał HoReCa. W prowadzonym badaniu NielsenIQ nadaje charakterystykę BIO wszystkim produktom paczkowanym, stałowagowym (bez żywności świeżej) i posiadającym certyfikat unijny, które należą do monitorowanych kategorii spożywczych.
2 źródło: tamże.
3 źródło: Raport „Żywność ekologiczna w Polsce”, Koalicja na rzecz BIO we współpracy z NielsenIQ, 2021 r.