Święta, zarówno Wielkanoc, jak i Boże Narodzenie, to czas wyjątkowy nie tylko z przyczyn religijnych, ale również ze względu na znaczenie dla handlu. Niezależnie od tego jaki budżet przeznaczą Polacy na świąteczne wydatki, koszyk zakupowy będzie zawierał tradycyjne dla tego okresu kategorie. Opisujemy kluczowe trendy, czołowe marki i nowości, które pomogą w przygotowaniu perfekcyjnej, świątecznej oferty.
Okresy świąteczne zawsze, nawet w trudnych czasach początku pandemii, generowały zwiększone zyski w handlu. Nie inaczej zapewne będzie w czasie najbliższej Wielkanocy. Jednak należy pamiętać, że inflacja i rosnące ceny mogą znacząco wpłynąć na wybory konsumentów.
Skoki cenowe
Czy obniżka stawki VAT pomoże utrzymać wielkość świątecznych koszyków? To będziemy mogli ocenić dopiero po Wielkanocy. Jednak zmiana poziomu podatku na wybrane produkty spożywcze z 5% na 0% z pewnością nie pokryje poziomu wzrostu, z którym mieliśmy do czynienia w ostatnim roku. Wiele kategorii, istotnych w sezonie świątecznym, zanotowało bardzo wysokie podwyżki – sięgające niekiedy nawet kilkudziesięciu procent.
Przepisy dotyczące wspomnianej wyżej stawki VAT weszły w życie od lutego, jednak w styczniu ceny poszybowały w górę. ASM Sales Force Agency przeprowadziło badanie, w którym aż 8 na 10 analizowanych kategorii produktowych zanotowało wzrosty cen. Jak wynika z raportu, za niektóre artykuły trzeba było zapłacić po kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt procent więcej niż w styczniu 2021 roku.
Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe bo aż o 40%, nabiał o niemal 15%, a alkohol – blisko 14%. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM wykazało, że średnia cena koszyka w styczniu wzrosła o 11,08 zł, czyli o 5% porównując do grudnia 2021 r. Fala podwyżek przeszła przez wszystkie sieci handlowe dotychczas analizowane w badaniu. Galopujący poziom inflacji jest coraz bardziej widoczny. Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport i koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki.
Kluczowe kategorie świąteczne
Niezależnie od wielkości i wartości wielkanocnego koszyka, konsumenci jak co roku będą poszukiwać kategorii stricte kojarzących się z okresem świąt. W tym celu podzieliliśmy artykuł na rozdziały, które ułatwią planowanie sezonowego zatowarowania.
Słodkości i desery to bardzo istotna część świątecznego menu. Produkty niezbędne do przygotowania ciast, wypieków oraz słodycze – zawsze pojawiały się na wielkanocnej liście zakupów. W tym czasie producenci wprowadzają wiele limitowanych edycji z nawiązującymi do Wielkanocy grafikami. Mimo, że święta te nie mają tak długiej tradycji jeśli chodzi o prezenty to na zakup słodkich upominków decyduje się wiele osób.
Mąka, cukier, proszki do pieczenia, bakalie, polewy do ciast – wszystkie te produkty powinny zostać dodatkowo wyeksponowane na sklepowym regale. Najlepiej już na kilka tygodni przed Wielkanocną Niedzielą.
Wytrawna Wielkanoc
Przy analizie świątecznego asortymentu nie możemy zapomnieć o wytrawnej części menu. Kluczowe są jaja i wędliny – a w szczególności biała kiełbasa. W przypadku jaj duże znaczenie ma rodzaj chowu, coraz więcej konsumentów zwraca bowiem uwagę na sposób traktowania zwierząt. Promowanie preferowanego przez klientów produktu może zatem przynieść znaczne zyski.
W przypadku wędlin nadal utrzymującym się trendem jest premiumizacja. Zatem najbliższe święta upłyną pod hasłem produktów wysokiej jakości. Warto zadbać też o mniej standardowy asortyment. Nie wszyscy klienci są tradycjonalistami, więc oferta sezonowa, mimo nacisku na świąteczne produkty, powinna być różnorodna. Tym samym nie możemy zapominać o rosnącej grupie wegan, wegetarian i fleksitarian, którzy poszukiwać będą zamienników mięsa na sklepowych półkach.
Świąteczne trunki i napoje
Trudno znaleźć odpowiedź na pytanie – który z trunków jest najbardziej świąteczny. Być może tradycja wskazałaby na likiery jajeczne, niemniej wybór świątecznych alkoholi zależy od gustu konsumenta. W tej kategorii widać również trend premiumizacji. Jednak zważając na obowiązującą od stycznia wyższą stawkę akcyzy, która miała znaczący wpływ na obecne ceny produktów alkoholowych, dopiero kolejne miesiące pokażą, czy wolumen i wartość sprzedaży segmentu spadły.
Oprócz wyrobów alkoholowych świąteczny koszyk potrzebuje też napojów, soków i wody. Ten ostatni z segmentów może pochwalić się przekroczeniem granicy 5 mld zł wartości całego rynku.
Mimo niezbyt korzystnych prognoz dotyczących inflacji i statusu cen, ciągle towarzyszącego nam echa skutków pandemii, a także zburzenia stabilności światowej gospodarki przez konflikt na wschodzie wywołany agresją Rosji na Ukrainę mamy nadzieję, że choć przez chwilę uda nam się celebrować święta w spokojnej atmosferze i pokoju. Tego też Wam – drodzy Czytelnicy – życzymy, przedstawiając obszerny wielkanocny artykuł.
Joanna Kowalska
Zastępca Redaktora Naczelnego ds. Mediów Cyfrowych