Z rynku FMCG

Jakie są oczekiwania Polaków odnośnie świeżej żywności?

Wtorek, 22 lutego 2022
Czym charakteryzują się świeże produkty? Jaki jest właściwy czas ich magazynowania zanim trafią na sklepową półkę? Co jest wyznacznikiem ich świeżości? Producenci świeżej żywności i operatorzy logistyczni obsługujący tę branżę, z całą pewnością nie mają problemu z odpowiedzią na te pytania. Ale czy tak samo myślą konsumenci sięgający po swój ulubiony produkt na sklepowej półce? Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Fresh Logistics Polska „Świeżo i na czas. Transport żywności a oczekiwania Polaków”.
Fresh Logistics Polska rocznie obsługuje ponad milion przesyłek ze świeżą żywnością. Nie dziwi zatem fakt, że firma dokłada wszelkich starań, aby zawsze być blisko rynku i odpowiednio reagować na preferencje konsumenckie. Dlatego, postanowiła przeprowadzić badanie rynku, na podstawie, którego stworzyła raport dotyczący oczekiwań konsumentów, w odniesieniu do produkcji, transportu i przechowywania świeżej żywności.

Raport „Świeżo i na czas” to doskonałe źródło wiedzy o preferencjach konsumenckich, wzbogacone ciekawymi grafikami i wypowiedziami eksperckimi m.in.: Marka Borowskiego, prezesa Federacji Polskich Banków Żywności, dr Justyny Bylinowskiej, technologa żywności i żywienia oraz redaktor naczelnej portalu www.dietetycy.org.pl czy też Moniki Ciesielskiej, DR Lifestyle, dietetyczki i autorki popularnego bloga www.drlifestyle.pl.

Choć na naszych stołach królują świeże produkty i domowe potrawy, to Polacy coraz chętniej sięgają po gotowe półpro-dukty lub dania. Asortyment w sklepach dostosowuje się do potrzeb rynku i nawet w dyskontach można kupić wysokiej jakości, zdrowe „gotowe dania”. – tak najnowsze trendy komentuje w raporcie Monika Ciesielska, dietetyczka i blogerka.

Raport zawiera także opinie badanych na temat tego, czym według nich są świeże produkty, jak należy je przechowywać w domu, a także istoty znaczenia odpowiedniej temperatury i czasu przechowywania jedzenia. Konsumenci zwracają również dużą uwagę na bezpieczeństwo żywności, jakość produktów oraz czas dostawy. Przykładowo, 53% badanych uważa, że dostawa świeżej żywności do sklepów po¬winna następować codziennie lub ewentualnie kilka razy w tygodniu (31% respondentów). Z kolei dla ponad 56% ankietowanych niski stopień przetworzenia produktu jest wyznacznikiem jego świeżości.

Aby przygotować raport Fresh Logistics, wspólnie z agencją Chromatique, zrealizowała badanie rynku, wykorzystując dwie techniki badawcze: CAPI oraz CAWI. Badanie CAPI (badania ankietowe) przeprowadzono w terenie, w pobliżu hipermarketów w dwóch dużych miastach: Poznaniu oraz Warszawie. Respondenci to konsumenci świeżej żywności i nie tylko, zróżnicowani pod względem wieku, wykształcenia, płci, lokalizacji geograficznej czy rodzaju gospodarstwa domowego.



tagi: świeża żywność , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , owoce , warzywa , dieta , zdrowie , przemysł spożywczy ,