Z roku na rok regały i lodówki z daniami gotowymi są coraz większe. Dlaczego? Współczesny konsument coraz częściej wybiera szybkie i wygodne rozwiązania, a producenci w mgnieniu oka odpowiadają na pojawiające się potrzeby. Nowoczesne technologie i receptury sprawiają, że gotowe znaczy: smacznie, zdrowo i bez bałaganu w kuchni.
Kategoria dań gotowych rokrocznie zyskuje na popularności, co widać gołym okiem. Według badania PMR przeprowadzonego w listopadzie 2020 r. niemal 2/3 Polaków w ciągu poprzednich 6 miesięcy sięgnęło po paczkowane dania gotowe, natomiast 56% ankietowanych zdarzyło się kupić danie przygotowane na ciepło w miejscu zakupu. Jeśli chodzi o podkategorie, najpopularniejsze są dania garmażeryjne, które wybiera 82% kupujących dania gotowe. Po sałatki świeże sięga 43% konsumentów, 22% do zakupowego koszyka wkłada zupy gotowe do podgrzania, a niemal 20% respondentów kupuje gotowe zestawy obiadowe1. Jakie inne trendy widoczne są w kategorii?
Wzrosty i spadki
Dania gotowe to kategoria, której sprzedaż rośnie z roku na rok. W okresie styczeń-listopad 2021 r. zanotowała ona 12% wzrost wartości sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Najlepszym miesiącem sprzedażowym okazał się październik. Jednak należy zwrócić również uwagę na fakt, że rosną także ceny2.
„Ceny w kategorii wzrosły. Za danie gotowe w słoiku konsumenci musieli zapłacić 7,09 zł, co oznacza wzrost o 4% w stosunku do porównywalnego okresu w 2020 roku. Za kanapki konsumenci płacili 6,45 zł, co przekłada się na wzrost o 9%” – komentuje Michał Wiśniewski, analityk CMR. Tendencja wzrostowa widoczna jest również w ilości transakcji z daniami gotowymi. W 2021 roku kategoria ta pojawiała się na paragonach 11% częściej niż w roku ubiegłym.
„Wydaje się, że czasy pandemii powinny sprzyjać domowej kuchni, ale jednak kategoria dań gotowych ma się dobrze. W ostatnich 12 miesiącach (grudzień 2020-listopad 2021) Polacy na różnego rodzaju dania gotowe (chłodzone, mrożone i w proszku) wydali ponad 5 mld złotych, co oznacza wzrost o 11% względem roku poprzedniego. Tym samym ta grupa produktowa w ostatnim roku odnotowała znacznie bardziej dynamiczny wzrost niż cały koszyk spożywczy” – komentuje Natalia Mączyńska, Client Business Partner NielsenIQ.
Na uwagę zasługuje również fakt poszerzającej się półki sklepowej z omawianą kategorią. W analizowanym okresie konsumenci mogli bowiem wybierać spośród ponad 32 produktów, co wskazuje na wzrost o 5% w stosunku do roku poprzedniego. Najszerszy asortyment zanotowały dania gotowe chłodzone, gdzie konsumenci mogli wybierać spośród 12 różnych produktów, a także dania gotowe w słoikach, gdzie do wyboru było średnio niemal 9 produktów3.
„Pod względem wartościowym niemal połowę koszyka dań gotowych stanowią produkty chłodzone, a w drugiej kolejności zupy. Natomiast pod względem sprzedaży w sztukach prym wiodą zupy, a dania chłodzone to co czwarty kupowany produkt w kategorii. Inne alternatywy szybkiego posiłku – dania mrożone (m.in. pizza, frytki, pierogi), dania warzywno-mięsne w słoikach czy dania w proszku, cieszą się mniejszą popularnością wśród konsumentów. Wartość sprzedaży produktów chłodzonych to w ostatnim roku już ponad 2 mld złotych, co oznacza wzrost o ponad jedną czwartą w porównaniu do poprzedniego roku. Polacy polubili przede wszystkim chłodzone zestawy obiadowe i pierogi. Z kolei w kategorii zup dużo większą dynamikę wzrostu (+39% wartościowo rok do roku) odnotowują chłodzone zupy z lodówki niż zupy w proszku czy nawet zupy gotowe z półki” – dodaje Natalia Mączyńska.
Spadki widoczne były głównie w podkategorii dań gotowych w słoikach oraz dań gotowych mrożonych. W pierwszej z nich odnotowano 7% spadek wartości sprzedaży, natomiast w drugiej – 9%. Wyniki te mogą być jednak podyktowane faktem, że w roku 2020 produkty te były często kupowane na zapas3.
Rozwój kategorii
Dania gotowe to udogodnienie dla zabieganych konsumentów, a także tych, którzy nie lubią lub nie potrafią gotować. Producenci starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, dla których oprócz szybkości przygotowania posiłku liczy się także aspekt prozdrowotny. Trend ten uwypuklił się szczególnie w czasie pandemii. Wybierając dania gotowe warto więc czytać listę składników i sięgać po te produkty, które pozbawione są chemii (czyli charakterystycznej literki E), wzmacniaczy smaku, syropu glukozowo-fruktozowego, utwardzonych tłuszczów roślinnych, skrobi modyfikowanej czy maltodekstryny.
Na sklepowych półkach możemy znaleźć m.in. wege burgery czy falafele. Jak wynika z badania PMR4 osoby będące na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej znacznie częściej niż ogół badanych sięgają po dania gotowe – jest to wynik 78% vs 64%. Może być to związane również z wiekiem, jako że na wybór takich diet częściej decydują się osoby z młodszych grup wiekowych. Weganie i wegetarianie chętniej niż osoby spożywające mięso wybierają świeże sałatki (60% vs 42%), dania kuchni świata (35% vs 24%) oraz zupy (37% vs 21%). Kategoria dań gotowych rośnie i nie zatrzymuje się nawet na chwilę. Producenci podążają za trendami i potrzebami konsumentów, a więc warto postawić na rynkowe nowości, które coraz bardziej przyciągają uwagę klientów. Komunikowanie oferty dla wegan i wegetarian również może pozytywnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe placówki.
Weronika Nowak
Redaktor
1 źródło: https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/badanie-pmr-kto-kupuje-dania-gotowe/
2 źródło: Dane CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.
3 źródło: Dane CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.