Wywiady

Innowacyjność jest częścią tożsamości firmy ETi

Wtorek, 15 lutego 2022 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 02/192. Luty 2022
ETi jest firmą rodzinną, założoną w 1961 roku przez wizjonera i przedsiębiorcę Firuza Kanatlı. ETi Group rozwijała się i tworzyła swoje portfolio na przestrzeni lat, stając się jedną ze 100 największych firm w Turcji. Generuje ponad 1,3 miliarda dolarów rocznej sprzedaży na całym świecie (2017). Zatrudnia ponad 7 500 pracowników, posiada 8 zakładów produkcyjnych – w tym jeden w Rumunii. O pozycji firmy na polskim rynku, ulubionych słodyczach Polaków i rozwoju portfolio rozmawiamy z Joanną Olczak – Sales and Trade Marketing Director Poland oraz Beatrice Chis – Marketing Director ETi International.
ETi to ponad 60 lat historii. Proszę opowiedzieć nam więcej o rozwoju firmy? Które momenty były kluczowe i zadecydowały o międzynarodowym sukcesie?

Beatrice Chis:
Firma ETi rozwinęła własne zaplecze technologiczne i sprzętowe, dzięki czemu wprowadziła do portfolio 300 innowacyjnych, cukierniczych produktów i przekąsek eksportowanych do ponad 40 krajów, pod 46 markami. W latach 70-tych zrobiliśmy poważny krok, otwierając kolejną fabrykę, ETi Makine, w której produkujemy wszystkie niezbędne urządzenia, co otworzyło nam możliwość dalszych innowacji. W 2005 roku ETİ Gıda Biscuit Manufacturing Plant, jeden z czołowych zakładów Grupy, pomyślnie przeszedł audyty i otrzymał nagrodę „TPM Excellence Award” przyznawaną przez Japan Institute of Plant Maintenance (JIPM). Za tym sukcesem, w kolejnych latach, przyszły następne. Wszystkie nasze zakłady produkcyjne otrzymały liczne wyróżnienia jakościowe i technologiczne, a znaczne inwestycje podniosły zdolności produkcyjne i standardy jakościowe.

W latach 2015/2016 ETi rozpoczęło pracę w fabryce w Rumunii. Zakład jest efektem inwestycji o wartości ponad 50 mln euro. Fabryka rozciągająca się na 75 tys. mkw. i wyposażona w 3 linie produkcyjne, w pierwszym roku działalności wyprodukowała 11 000 ton słodyczy i przkąsek. Fabryka w Rumunii stała się hubem produkcyjnym firmy w Unii Europejskiej i zdynamizowała działalność ETi poza jej macierzystą siedzibą. Obecnie w Craiovej produkowanych jest 87 SKU, dystrybuowanych w kraju i za granicą.

Od stycznia 2018 roku ETi rozpoczęło międzynarodową ekspansję, otwierając działalność w Rumunii i Polsce jako ETi European Food Industries, z kompleksowym portfolio marek w kategoriach herbatników, czekolad, ciastek, wafli i słonych przekąsek.

ETi European Food działa również w krajach bałkańskich i Europy Wschodniej. Stale poszerzamy swoje działania w całej Europie, udowadniając, że słodycze i słone przekąski ETi są doskonałym wyborem europejskich konsumentów.

Jak ważna jest innowacyjność w rozwoju firmy i portfolio produktów?

B.C.: Innowacyjność jest częścią tożsamości naszej firmy i marek od samego początku i nadal tak działamy. Pierwsze w Turcji herbatniki z błonnikiem, pierwsze herbatniki dla dzieci, pierwsza marka produktów bezglutenowych stworzona z myślą o chorych na celiakię – to tylko niektóre przykłady innowacji stworzonych przez ETi. Innym produktem, znanym i docenionym przez konsumentów, również Polsce i Europie, jest ETi Milk Burger, który został wyróżniony międzynarodową nagrodą przez AC Nielsen – „Innovation of the Year in Europe in 2016”.

Nasza innowacyjność dotyczy nie tylko produktów, ale również technologii rozwijanych na własne potrzeby już od 1962 roku. Wtedy, pod kierownictwem Firuza Kanatlı, założyciela firmy, wyprodukowano pierwszy piec do ciastek. ETİ Makine była pierwszą fabryką w Turcji, która w 1967 roku wprowadziła automatyczną linię produkcyjną i opracowała własne projekty i technologie, wnosząc istotny wkład w rozwój technologii spożywczych w całym kraju.

ETi dziś to symbol trwającej ponad 60 lat podróży, która poszerza horyzonty, oferując różnorodne smaki, aromaty, innowacyjne projekty graficzne i opakowania. Zawsze szukamy niekonwencjonalnych i oryginalnych rozwiązań. To sprawiło, że ETi zmieniło przyzwyczajenia konsumentów i przyczyniło się do rozwoju przemysłu cukierniczego.

W tym roku minęły 4 lata od Waszego debiutu na polskim rynku cukierniczym. Czy polski rynek spełnił Państwa oczekiwania?

Joanna Olczak: Polski rynek słodyczy jest jednym z najbardziej konkurencyjnych i silnie rozwija się od lat 90-tych. W 2021 roku segment słodyczy i przekąsek w Polsce wygenerował 286,74 USD przychodu na mieszkańca i szacuje się, że do 2025 roku osiągnie wartość blisko 12 mld USD. Weszliśmy więc na duży i konkurencyjny rynek, a po 4 latach obecności w Polsce możemy powiedzieć, że wszystkie nasze oczekiwania zostały spełnione, nasze produkty – bardzo dobrze przyjęte przez polskich konsumentów i nie możemy się doczekać, aby kontynuować plany ekspansji na polskim rynku.

Doskonałym przykładem dużego zainteresowania produktami ETi jest innowacyjny wafel czekoladowy ETi Dare Dark 50 g. Dziś jest on jednym z Top 10 SKU w kategorii wafli impulsowych z niemal dwukrotną dynamiką wzrostu rok do roku.

Rynek słodyczy w Polsce jest bardzo rozdrobniony, ale i bardzo konkurencyjny. Jak marki ETi radzą sobie w rywalizacji o wybory konsumenckie Polaków?

B.C: Znając specyfikę rynku, jesteśmy obecni z komunikacją marketingową naszych marek. Działamy zarówno na poziomie budowania świadomości, jak i prosprzedażowo. Nasze kampanie wizerunkowe wzmacniane są komunikatami call to action. Gdy konsument udaje się do sklepu upewniamy się, że nasze produkty są widoczne i łatwe do znalezienia. W ogólnopolskich kampaniach wykorzystujemy treści dotyczące marek. Jesteśmy obecni z reklamą w telewizji, wzmacniamy przekaz wzywający do zakupów w mediach społecznościowych, a także kampaniami display lub remarketingowymi.

Czy mogłaby Pani przybliżyć naszym czytelnikom, jak wygląda obecnie portfolio produktów ETi na polskim rynku?

B.C.: Portfolio ETi w Polsce składa się z 37 produktow reprezentowanych przez 5 marek. Marka ETi Dare obejmuje wafle w polewie z ciemnej czekolady oraz wafle bez polewy w formatach impulsowych i do dzielenia się, a także tabliczki z ciemnej czekolady. Czarny kolor, charakterystyczny dla marki Dare, oznacza śmiałość i odwagę produktów, które zapewniają przyjemność smaku z każdym kęsem. Marka ETi Browni jest stworzona z myślą o intensywnie czekoladowych ciastach z orzechami laskowymi oraz muffinkach z sosem czekoladowym w środku. ETi Milk Burger to zabawna marka chłodzonych przekąsek dla dzieci. Ciasto w kształcie burgerów z miodem, mlekiem i kakao przekładanych kremem to idealna równowaga pomiędzy słodkimi przekąskami oczekiwanymi przez dzieci, a rozsądnym wyborem matek. Obecne na polskim rynku od prawie 10 lat herbatniki – ETi Tea Biscuits to doskonały, tradycyjny smak, idealny jako przekąska, ale także baza domowych deserów.

Dzięki temu, że wszystkie nasze produkty są wprowadzane do sprzedaży po dokładnych badaniach rynku i preferencji konsumentów, każdy z nich jest zauważalny w swojej kategorii. Wspomniany wcześniej Dare 50 g jest naszym bestsellerem, ale również wprowadzenie na rynek w 2021 roku wafli nieoblewanych było wielkim sukcesem.

Czy w tym roku w ofercie ETi pojawią się nowe produkty, a może nowe marki?

B.C.: Mamy ambitne plany na 2022 rok, zarówno, jeśli chodzi o kampanie marketingowe, jak i premiery nowych produktów. Uważnie analizujemy trendy w kategorii i oczekiwania Polaków dotyczące nowości. Dlatego prace związane z decyzją o nowym produkcie trwają przez cały rok. Zgodnie ze strategią ETi nasze nowowprowadzane produkty nie są kopiami produktów dostępnych na rynku, ale innowacjami w kategorii.

Nowoczesny czy tradycyjny – który kanał sprzedaży produktów ETi uważa Pani za strategiczny na polskim rynku?

J.O.: Współczesny nabywca jest bardziej wymagający i ceni sobie wszelkie działania, które ułatwiają mu proces podjęcia decyzji. Dlatego równoważymy oba kanały, aby spełnić wszystkie oczekiwania i potrzeby naszych konsumentów. Chcemy, aby nasza oferta była szeroko dostępna na rynku, aby konsument, który pomyśli o słodyczach w dowolnym miejscu, czasie i sytuacji mógł kupić produkty ETi.

Jakich zmian można się spodziewać na rynku słodyczy czekoladowych w najbliższych latach na świecie? Czy aspekt prozdrowotny może mieć istotny wpływ na dalszy rozwój rynku słodyczy i decyzje konsumentów?

J.O.: Analizując kluczowe trendy konsumenckie, można zauważyć tendencję wzrostową w sektorze zdrowych słodyczy i przekąsek, które są obecnie w centrum zainteresowania współczesnych konsumentów. Zgodnie z tymi trendami wprowadzamy zdrowsze alternatywy, z mniejszą ilością lub bez dodatku cukru, z mniejszą ilością tłuszczu, czy innych zbędnych składników, wykorzystując w zamian naturalne odpowiedniki. Jako ETi koncentrujemy się również na wprowadzaniu produktów w małych formatach dla lepszej kontroli porcji. Naszą strategią jest przewidywanie potrzeb konsumentów i dbanie o to, by nasze portfolio spełniało wszystkie preferencje i oczekiwania.

Dziękuję za rozmowę,
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny





tagi: ETi , innowacje , ETi International , słodycze , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , FMCG , przemysł spożywczy ,