Polacy wydają na słodycze coraz więcej, a karmelki stanowią jedną z najważniejszych kategorii pod względem wartości sprzedaży na tym rynku. Choć rynek cukierków ma różną koniunkturę, od kilku lat obserwujemy spadek popytu na te wyroby. Według przeprowadzonych badań Polacy coraz chętniej kupują wyroby czekoladowe, także cukierki oblewane czekoladą, co przekłada się na spadek popytu na tradycyjne karmelki – informuje Leszek Stefański, kierownik działu marketingu, PWC Odra S.A.
Aby dostosować ofertę do zapotrzebowania klientów PWC Odra S.A. w Brzegu wprowadziła na rynek nowe formy podania najpopularniejszych w swojej ofercie karmelków twardych: Cytruski, Landrynusy, Leśne oraz karmelki nadziewane Kukułki, w specjalnych słojach o pojemności 2,2 kg i 300 g. Nowe opakowania to nie tylko sposób na to, żeby pod ręką mieć jeszcze więcej ulubionych łakoci. To jednocześnie komfortowy i estetyczny sposób przechowywania karmelków, który zachęca, by spróbować kolejnego cukierka – dodaje Leszek Stefański z PWC ODRA S.A.
Jeśli spojrzeć na kategorię karmelków przez pryzmat segmentacji smakowej, można zauważyć, że Polacy preferują cukierki owocowe. Bardzo dużą popularnością cieszą się również cukierki miętowe.
Jak informuje Dział Marketingu Jutrzenka S.A. - firma posiada w swoim portfolio m.in. Miętowe Mienties czy Minties ICE. Na dalszych miejscach plasują się cukierki karmelowe, kawowe czy czekoladowe. Wyjątkiem w tym segmencie są tradycyjne Kukułki, po które chętnie sięgamy bez względu na przemijające mody czy pojawiające się na rynku nowości. Powoli zyskują popularność także cukierki kwaśne i musujące.
Co ciekawe, w ostatnim czasie można zauważyć dynamikę wzrostu w segmencie cukierków funkcjonalnych. Ma na to wpływ coraz częstsza ich obecność na półkach sklepowych, a nie tylko w aptece.
Charakterystycznym zjawiskiem w segmencie karmelków jest wysokie znaczenie tradycyjnych kanałów dystrybucji kosztem hipermarketów. Jak zaznacza Dział Marketingu Jutrzenka S.A., konsumenci najczęściej kupują cukierki w małych lub średnich sklepach spożywczych, a także w supermarketach. Wyraźna jest tendencja do zaopatrywania się w karmelki w pobliżu miejsca zamieszkania. Wpływa na to fakt, że nabycie cukierków jest zwykle wynikiem spontanicznej decyzji zakupowej lub znajdują się ona na końcu listy zakupów. Wyjątkiem jest młodsza grupa konsumencka, która wybiera się do sklepu jedynie w celu zakupienia łakoci.
Firmą o długoletniej tradycji jest Fabryka Cukierków „Pszczółka” z Lublina, produkująca karmelki od roku 1952. Doświadczenie w tym zakresie pozwoliło firmie wypracować receptury łączące tradycję ze zmieniającymi się wciąż oczekiwaniami klientów. I tak, dla dzieci firma przygotowała Jogusie, dla młodzieży, która ukończyła okres dzieciństwa, szczególnie poleca cukierki musujące Musss... Osoby ceniące polską tradycję mogą wybrać Kukułki i Raczki. Na każdą okazję firma przygotowała szeroką gamę cukierków miętowych oraz stale wzbogaca kompozycję smaków owocowych. Nowością w ofercie FC „Pszczółka” są cukierki o nazwie Miętowe Lubelskie z Czekoladą. Są to cukierki o niepowtarzalnym smaku, łączące w sobie czekoladowe nadzienie i delikatną nutę mięty. (TP)
Firma Mieszko S.A. nie tylko znana jest z doskonałych wyrobów czekoladowych, ale i jest specjalistą od produkcji karmelków. Udziały firmy w całości kategorii cukierków stanowią 5,2% ilościowo (ACN MAT ON 2006).
Cukierki twarde i nadziewane stanowią razem 54,2% rynku cukierków ilościowo, z czego cukierki twarde to 47,4% rynku (ACN ON 2006), są więc grupą największą wśród kategorii, o stosunkowo stabilnej sprzedaży. Udziały Mieszko w kategorii cukierków twardych wynoszą 5,9% ilościowo i w przeciwieństwie do całej kategorii, firma zanotowała wzrost ilościowy o 6,4% (MAT ON 2006 vs 2005). W cukierkach nadziewanych Mieszko jest numerem 1 o udziałach ilościowych na poziomie 19,8% (ACN MAT ON 2006).
W segmencie cukierków twardych i nadziewanych firma posiada łącznie 7,6% ilościowych udziałów rynkowych. Na rynku lizaków firma Mieszko silnie zaistniała w 2005 roku poszerzając swoją główną markę karmelków Zozole o ten segment produktowy. W 2006 natomiast firma wprowadziła na rynek lizaki pod marką Frutis. Dynamika wzrostu ilościowego lizaków Mieszko to 32,3% (MAT ON 2006 vs 2005). W tej chwili firma posiada 7,5% ilościowo i 6,5% wartościowo (MAT ON 2006) i jest drugim graczem na rynku lizaków pod względem wartości sprzedaży.
Jaki jest Państwa asortyment w segmencie karmelków i które produkty są najbardziej popularne?
W portfolio firmy Mieszko znajdują się dwie kluczowe marki obecne na rynku w segmencie karmelków – Zozole i Frutis.
Marka Zozole - wprowadzona została na rynek w 1999 roku. W chwili obecnej jest liderem wśród karmelków musujących – udziały wartościowe tej marki wynoszą 85,5% (wg AC Nielsen MAT ON 2006). Zozole to najbardziej rozpoznawana marka dziecięca wykazująca stałą aktywność. Badania ilościowe przeprowadzone w 2006 r. pokazały, że świadomość marki jest na bardzo wysokim poziomie i stanowi 65% znajomości spontanicznej i 93% znajomości wspomaganej /marki cukierków wśród dzieci, badania IQS&Quant czerwiec 2006/.
Marka Zozole jest marką nr 1 wśród słodyczy rozpoznawanych przez dzieci w Polsce. Posiada ona w swoim asortymencie największą grupę produktową nadziewanych karmelków musujących, a także lizaki, żelki i gumy oraz strzelające, czekoladowe kulki o nazwie Zozole Boom!Boom.
Druga popularna marka firmy Mieszko to Fruits, wprowadzona na rynek w 2005, posiadająca w swoim asortymencie cukierki twarde, żelki oraz lizaki. Dynamika sprzedaży tej marki wykazała w ostatnim roku wzrost na poziomie 26,% w ujęciu ilościowym i ponad 31% w ujęciu wartościowym (MAT ON 2006 vs 2005). Frutis to dobrej jakości produkty owocowe, przeznaczone dla ludzi młodych i aktywnych.
Patrycja Giurko, Kierownik Marki, ZPC Mieszko S.A.
tagi: karmelki,rynek karmelków,cukierki,rynek cukierków ,
Prace budowlane rozpoczną się w maju 2025 roku i potrwają 24...
W tym roku Polacy przeważnie chcą skorzystać z obniżek cen...
Fundacja Polska Bezgotówkowa sprawdziła, jak zmieniają się...
Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro...
Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...