Kategorie produktów

Słodka pokusa - rynek batonów w Polsce

Wtorek, 22 maja 2007 HURT & DETAL Nr 5 (15) / 2007
Rynek słodyczy w Polsce ma duży potencjał, rozwija się średniorocznie w tempie wzrostu dochodu narodowego. Niezależnie jednak od zamożności społeczeństwa konsumenci zawsze będą mieli ochotę na coś słodkiego. Ponadto, Polska jest krajem, w którym spożycie produktów czekoladowych jest wciąż na dużo niższym poziomie niż w krajach zachodnioeuropejskich.

Rynek batonów czekoladowych w Polsce

Batony czekoladowe to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów polskiego rynku spożywczego. Jego wartość w roku 2006 w stosunku do roku poprzedniego wzrosła o 12,8 %, gdy w tym samym okresie całkowita wartość rynku FMCG w Polsce wzrosła według szacunków firmy Gfk Polonia o około 6% - informuje Jarosław Kutelski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Masterfoods Polska Sp. z o.o.. Batony zdobywają więc coraz większy udział w obrotach sklepów. Wynika to z impulsowego charakteru tego typu produktów oraz relatywnie niskiej jednostkowej ceny zakupu. Rynek dojrzewa i sprzedawcy w coraz większym stopniu doceniają specjalne strefy ekspozycyjne przy kasach dla produktów tego typu. Producenci inwestują w innowacyjne rozwiązania ekspozycyjne, a konsumentom ciężko jak widać oprzeć się słodkiej pokusie.

„Niekwestionowanym liderem na rynku batonów jest Masterfoods Polska, producent batonu numer jeden w Polsce – Snickers®. Udziały rynkowe Masterfoods w 2006 roku wynosiły średnio 44,2% wartościowo oraz 47,4% ilościowo w całym rynku batonów i były znacząco wyższe od drugiego w kolejności Nestle z udziałami odpowiednio 16,6% wartościowo oraz 17% ilościowo.
W najnowszych rankingach sprzedaży króluje wspomniany już Snickers® Std, będący z wyraźną przewagą liderem sprzedaży w tzw. handlu niezależnym, impulsowym oraz na stacjach benzynowych. Jedynie w kanale handlu nowoczesnego palmę pierwszeństwa przejmuje Kinder Bueno® firmy Ferrero. Kolejne miejsca zajmują: Mars®, Bounty®, Twix®, Lion®, KitKat®, Snickers® Super oraz, co ciekawe nowość na rynku – Mars® Delight” - przedstawia Jarosław Kutelski.
Należy jednak podkreślić, iż tzw. tradycyjne kanały sprzedaży odpowiadają nadal za ponad 70% sprzedaży wszystkich batonów czekoladowych. Mocna pozycja handlu tradycyjnego w sprzedaży tego segmentu wynika z faktu, iż wraz ze wzrostem wielkości sklepu rośnie ilość batonów sprzedawanych z półki, maleje natomiast z lokalizacji przy kasie. Kasy sklepów mało-formatowych, stacji benzynowych i kiosków są więc bardzo silną bronią w walce o klienta - dodaje.

„Wzrost rynku napędzają przede wszystkim silne marki, wspierane w mediach oraz nowości” - informuje Łukasz Sobotkowski, product manager w dziale słodyczy, Nestlé Polska. Zauważalny jest też wzrost znaczenia marek prywatnych, chociaż ich znaczenie jest zdecydowanie mniejsze niż w innych kategoriach.

Konkurencja na rynku jest bardzo ostra. Świadczą o tym między innymi dynamicznie rosnące nakłady na media, które wzrosły o ponad 70% w stosunku do roku 2005. Intensyfikacja działań promocyjnych spowodowała wydłużenie tradycyjnych sezonów sprzedażowych. Nowe produkty oraz silne wsparcie mediowe pojawiają się obecnie w okresach, które do tej pory uważane były za mniej atrakcyjne (grudzień, styczeń).
Czołowe marki, w tym produkty Nestlé cieszą się niesłabnącą popularnością. LION i KIT KAT są numerem 2 i 3 w kategorii batonów.
Tak pozytywne wyniki uzyskaliśmy dzięki wprowadzanym przez nas nowościom, odpowiadającym na zmieniające się potrzeby naszych konsumentów. Dodatkowym atutem w portfolio Nestlé okazał się baton AERO, który pod koniec roku zdobył 3% rynku w ujęciu wartościowym.
Planowane przez nas aktywności pozwolą nam na zdobycie jeszcze większej części tego szybko rosnącego rynku - zapewnia Łukasz Sobotkowski z Nestle.

Duże znaczenie na rynku batonów ma spontaniczna znajomość marki przez konsumentów - twierdzi Krzysztof Gamański, junior brand manager, wafle impulsowe i batony - Jutrzenka S.A.. Marka Grześki oraz Jutrzenka są doskonale rozpoznawane zarówno przez najmłodszych, jak i starszych wielbicieli słodyczy. Są ponadto kojarzone z gwarancją wysokiej jakości produktu potwierdzoną długoletnią tradycją w połączeniu z innowacyjnością oraz kompleksowością aktualnej oferty.
Atrakcyjność segmentu batonów wynika też z tego, że należą one do produktów chętnie wybieranych przez ludzi młodych. Pasują do ich stylu życia, gdyż stanowią szybką przekąskę, która doda energii i poprawi humor. Młody konsument nie jest jednak lojalny. Jego decyzje są wynikiem impulsu i znajomości marki, która płynie z przekazów reklamowych. Jest to typ konsumenta, o którego trzeba się postarać. Z tego wynika duża konkurencyjność na tym rynku.
Warto też odnotować tendencję do wzrostu popularności tzw. batonów śniadaniowych, jak Apetit z pysznym mlekiem 20g, czy Apetit z laskowymi orzechami w mlecznej czekoladzie 44g. Ta kategoria jest chętnie wybierana zarówno przez mamy, jak i dzieci, gdyż stanowi doskonałą alternatywę porannego posiłku, który nie wymaga czasochłonnych przygotowań, pozostaje jednak smaczny i zdrowy - zapewnia Krzysztof Gamański z Jutrzenki.

Batony lodowe - hit lata

Zbliża się lato i wiele prognoz wskazuje, że będzie ono bardzo ciepłe – zapowiada to rekordowy rok dla sprzedaży lodów. Segment ten w Polsce w roku 2006 osiągnął 10% wzrost obrotów w stosunku do roku poprzedniego i szacowany jest na około 710 mln PLN - informuje Jarosław Kutelski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Masterfoods Polska Sp. z o.o.
Około 3/5 tej kwoty przypada na lody impulsowe, których konsumpcja (w zestawieniu z lodami familijnymi) jest w porównaniu ze średnią europejską na wysokim poziomie. Sezonowość dotyka wymienione wyżej formaty lodów w różnym stopniu. Okres letni to „żniwa” dla lodów impulsowych, które osiągają wtedy znaczny udział w sprzedaży całej kategorii, w okresie zimowym to lody familijny królują na rynku. Ze względu na swój charakter lody impulsowe sprzedają się głównie w małych i średnich sklepach spożywczych, z kolei dla lodów familijnych głównym kanałem dystrybucji są sklepy wielkopowierzchniowe.
W ramach lodów familijnych największym segmentem są lody w plastikowych pudełkach odpowiadające za sprzedaż około 4/5 tej kategorii. W ramach lodów impulsowych dominują lody na patyku, za nimi rożki, kubki, kanapki oraz najszybciej rosnąca w drugiej połowie roku 2006 - kategoria batonów lodowych - dodaje Jarosław Kutelski.


tagi: rynek batonów w polsce,batony czekoladowe,batony,batony lodowe ,