Wiadomości

Biedronka - a wszystko zaczęło się w Wielkopolsce...

Środa, 10 marca 2010
Biedronka to dzisiaj największa sieć dyskontów spożywczych w Polsce: ponad 1 500 sklepów w całym kraju, około 27 000 pracowników, setki współpracujących producentów. W tym roku sieć obchodzi ważny jubileusz - piętnastolecie istnienia. Kolebką Biedronki jest Wielkopolska, gdzie powstało pierwsze centrum dystrybucyjne JMD. Na terenie województwa działa 188 sklepów, w których zatrudnionych jest ponad 3,1 tys. pracowników. Wielkopolscy producenci należą do ważnych partnerów sieci.

 

Biedronka narodziła się w Wielkopolsce

Piętnaście lat temu, w 1995 r., powstały pierwsze sklepy pod szyldem Biedronki. Dzisiaj jest to największa sieć dyskontów spożywczych w Polsce: ponad 1 500 sklepów, 27 000 pracowników, obecność w ponad 600 miastach i miejscowościach całego kraju, setkach polskich miast i miejscowości. Warto jednak pamiętać, że korzenie Biedronki to region wielkopolski. To tutaj powstały pierwsze sklepy, to stąd zaczęła się ekspansja na inne regiony.

Skalę tego, co zdołano zbudować przez piętnaście lat funkcjonowania sieci na polskim rynku, dobrze oddają poniższe dane. W ciągu minionego piętnastolecia na polskim rynku zainwestowano 3 mld zł. W 1998 r. - a więc trzy lata po uruchomieniu pierwszych Biedronek - wielkość sprzedaży wynosiła 900 mln zł. W 2009 r. współczynnik ten wyniósł 16 mld zł. O ile w 1998 r. w całym kraju działały 373 Biedronki, to na początku 2010 r. otwarto 1 500 Biedronkę. Jeśli uda się utrzymać prognozowane tempo rozwoju, to dwutysięczny sklep pod szyldem sieci zostanie otwarty przed końcem 2012 roku.

Obecnie Biedronka generuje aż 50,9% wzrostu sprzedaży Grupy Jeronimo Martins, której jest częścią. Można spodziewać się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnych latach: w 2009 r. w Polsce przybyły 163 nowe Biedronki.

Sieć w regionie - liczby i fakty

Wielkopolska - macierzysty region sieci - niezmiennie pozostaje bardzo ważnym punktem na Biedronkowej mapie ekspansji. W całym Regionie Centralnym, którego trzon stanowi Wielkopolska, funkcjonuje 188 sklepów, w samej Wielkopolsce jest ich 135. Liczba pracowników - zarówno zatrudnionych w sklepach, jak i w centrali regionu oraz centrum dystrybucyjnym w Kostrzyniu - przekracza 3 100 osób. Nie ma wątpliwości - Biedronka znajduje się w czołówce wielkopolskich pracodawców. A trzeba pamiętać, że każdy nowy sklep to kolejne miejsca pracy.

Właśnie w Poznaniu, w lutym 2010 r., został otwarty 1 500 sklep sieci. Jego całkowita powierzchnia to niemal 1,1 tys. mkw., a do dyspozycji gości przeznaczonych zostało 70 miejsc parkingowych, w tym dwa miejsca dla niepełnosprawnych. Sklep zatrudnia łącznie 25 osób. Sercem i dumą wielkopolskiego regionu Biedronki jest nowoczesne centrum dystrybucyjne w Kostrzynie, jedno z ośmiu w całej Polsce. Zaopatruje ono sklepy w całym regionie. Za jego pośrednictwem dostarczane są do sklepów produkty pochodzące od 308 polskich producentów. Na wyposażeniu centrum znajduje się: 79 naczep, 62 ciągniki siodłowe, 21 samochodów ciężarowych skrzyniowych typu chłodnia. Funkcjonują 42 bramki załadunkowodostawcze.

Średni dzienny załadunek i rozładunek przyjęcia oraz wydania to razem 7 500 palet. Centrum posiada własną stację benzynową oraz myjnie dla samochodów ciężarowych. Funkcjonowanie kostrzyńskiego centrum zapewnia na obecną chwilę 510 miejsc pracy - w samym centrum, w centrali regionu i u podwykonawców.

Partnerska współpraca z producentami - model, który się sprawdza

Budowa partnerskiej współpracy z polskimi producentami jest jedną z podstaw filozofii działania Biedronki. Taka współpraca kształtowana jest z myślą o obopólnej korzyści. Klienci Biedronki w całym kraju otrzymują najlepsze produkty w codziennie niskich cenach, polskie firmy kooperujące z siecią mogą się rozwijać w oparciu o współpracę z dużym, pewnym i wiarygodnym partnerem. Ten model sprawdza się w praktyce, czego dowodem jest bardzo duże zainteresowanie partnerską współpracą z Biedronką wśród polskich producentów.

Obecnie na półkach sklepów w różnych regionach Polski można znaleźć artykuły pochodzące od około 450 dostawców. Ponad 95% asortymentu spożywczego, oferowanego w sklepach Biedronki, pochodzi z Polski. Wśród współpracujących z Biedronką firm producenckich 64 podmioty to firmy wielkopolskie, lub o wielkopolskich korzeniach. Wśród nich znajdują się m.in. tak znane spółki, jak: Jutrzenka Holding, Strauss Cafe Poland, Hochland Polska, Kompania Piwowarska, Nivea Polska, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Kalisz, Polsnack, Sokołów-Pozmeat, Wyborowa SA. Tak samo, jak sukcesywnie powiększa się grono klientów Biedronki, jak rośnie liczba sklepów - powiększa się również grono producentów, którzy są partnerami sieci.

(Maja Święcka)

tagi: Biedronka ,