Kategorie produktów

Rynek płatków śniadaniowych i musli

Wtorek, 22 maja 2007 HURT & DETAL Nr 5 (15) / 2007
Konsumpcja płatków śniadaniowych, z których przygotowanie pożywnego i odpowiedniego dla organizmu śniadania jest bardzo proste, stale w Polsce rośnie. Polacy dostrzegają zalety płatków śniadaniowych, które coraz powszechniej produkowane są z pełnych ziaren zbóż, przez co ich walory żywieniowe są coraz wyższe. Polak przeciętnie w ciągu 2006 roku zjadł nieco ponad kilogram płatków. W Europie prym wiodą Brytyjczycy (konsumpcja per capita ponad 6 kg). Nasi zachodni sąsiedzi jedzą około 2 kilogramów płatków na głowę w ciągu roku. Najprawdopodobniej polski rynek będzie przypominał model niemiecki, zatem widać nadal spory potencjał przed wyrobami śniadaniowymi. Jak zaznacza Wojciech B. Sobieszak, prezes zarządu CPP Toruń-Pacific, producenta płatków śniadaniowych Nestle, zdecydowanie najszybciej obecnie rozwija się segment płatków dla dorosłych, głównie za sprawą propozycji wyrobów śniadaniowych dla pań, które dbają o swoją sylwetkę i są świadome zalet płynących ze spożywania produktów pełnoziarnistych (na przykład Nestle Fitness). Przynoszą one organizmowi najwięcej korzyści, dostarczając wiele potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania składników. Te produkty są przy tym ubogie w tłuszcz. Grupa płatków dla dzieci i familijnych charakteryzuje się natomiast stabilnymi wzrostami. Z badań wynika, że konsumenci doskonale zdają sobie sprawę z różnicy pomiędzy płatkami śniadaniowymi a musli. Musli są postrzegane jako produkty bardziej tradycyjne, płatki natomiast jako wyroby nowoczesne. Musli są spożywane przede wszystkim przez kobiety i młodych mężczyzn.

Jak podkreśla Wojciech B. Sobieszak, sukcesem okazało się wprowadzenie kolejnego wariantu płatków Nestle Fitness – z jogurtem. „Ubogie w tłuszcz, a bogate w witaminy i składniki mineralne płatki Nestle Fitness oraz płatki pokryte pyszną polewą jogurtową sprawiają, że Nestle Fitness z jogurtem wyróżnia się niepowtarzalnym smakiem i zyskał akceptację klientów. Mniej spektakularnymi, ale jednak sukcesami można określić wprowadzenie Nestle Chocapic Duo i Nestle Corn Flakes o smaku owoców leśnych” – mówi Wojciech B. Sobieszak.
W jednym opakowaniu Chocapic Duo znajdziemy pszenne muszelki o smaku ciemnej i białej czekolady. Płatki zawierają pełne ziarno i są bogate w witaminy, wapń i żelazo. Natomiast Nestle Corn Flakes z owocami leśnymi to kombinacja delikatnie opiekanych płatków kukurydzianych Nestle Corn Flakes (50%) wymieszanych z płatkami kukurydzianymi pokrytymi pyszną polewą o smaku jagodowo-truskawkowo-malinową (50%). Są to pierwsze w Polsce płatki śniadaniowe pokryte polewą o smaku owoców leśnych. Od wielu lat najpopularniejszą marką są kukurydziane płatki śniadaniowe Nestle Corn Flakes, które stały się ikoną rynku płatków śniadaniowych.
„Nestle Nesquik, zbożowe kuleczki o smaku czekoladowym, niezmiennie cieszą się uznaniem i popularnością wśród młodszych konsumentów. Podobnie Nestle Chocapic, zbożowe muszelki z pełnych ziaren pszenicy, oraz Nestle Cookie Crisp, jedyne na polskim rynku płatki przypominające ciasteczka z czekoladowymi kawałkami” – mówi Wojciech B. Sobieszak.

W ostatnich latach wg badań rynkowych rośnie znaczenie musli w kategorii płatków śniadaniowych (2005 + 11%, 2006 + 36%) – podaje Magda Tupalska z firmy Benus.
Jedną z przyczyn jest na pewno propagowany w mediach zdrowy tryb życia. Właściwe odżywianie i racjonalna dieta jest gwarancją lepszego zdrowia, samopoczucia i dobrej formy na co dzień, a musli z pewnością kojarzy się ze zdrowym, naturalnym odżywianiem. Są źródłem cennych składników odżywczych, witamin i minerałów, mogą stanowić również zdrową i niskokaloryczną przekąskę.
Musli można spożywać same, z mlekiem na ciepło, na zimno, z jogurtem. Stanowią bogate źródło błonnika. Jest to produkt uniwersalny skierowany niemal do wszystkich grup docelowych, spożywany przez dorosłych i dzieci, sportowców i osoby na diecie odchudzającej.
Prognozy sprzedaży musli są obiecujące - szacuje się wzrost numeryczny na poziomie co najmniej 10% w skali roku - wyjaśnia Magda Tupalska i dodaje, że Benus posiada w swojej ofercie musli już od kilkunastu lat. Obecnie w sprzedaży są 4 najpopularniejsze smaki : wielozbożowe, wieloowocowe, miodowe i fitness w opakowaniach po 350 g.

Rynek płatków śniadaniowych rozwija się bardzo dynamicznie także dlatego, że Polacy odchodzą od „kanapkowych śniadań” na rzecz bardziej urozmaiconego menu. Duży wpływ na wzrost sprzedaży mają: kampanie promocyjne i tym samym budowa kategorii oraz szybkie tempo życia polskich konsumentów, którzy szukają łatwych w przygotowaniu dań.
Ponadto płatki śniadaniowe to produkty zdrowe, dostarczające niezbędnych składników mineralnych i witamin. To doskonały sposób dla rodziców na „przemycenie” mleka do diety dziecka.
Płatki w szczególności kupują kobiety, dla siebie oraz pozostałych członków rodziny. O wyborze decyduje przede wszystkim jakość i smak. Ponadto: walory zdrowotne, marka i cena. Płatki postrzegane są bardzo pozytywnie, jako pożywne, zdrowe i smaczne.

Wśród produktów oferowanych przez firmę Lubella znajdziemy m.in. Mlekołaki. Są to płatki śniadaniowe z kompleksem węglowodanów, które od lutego dostępne są na rynku w zupełnie nowych opakowaniach - w torbach typu stabilo, które pozwalają na wygodne ustawienie produktu na półce. Kolejnym atutem nowych opakowań jest zastosowanie zamykania strunowego. Ważną zmianą jest również nowa szata graficzna. Na każdym z opakowań pojawiała się nowa, atrakcyjna postać. Nowe płatki zawierają kompleks węglowodanów „Energia na start”, który dostarcza dziecku energii.
Asortyment Mlekołaków składa się obecnie z 5 toreb o pojemności 300g (Choco kulki, Choco muszelki, Miodo kółka, Cinis Gwiazdki, Corn Flakesy) oraz 3 toreb 500g -duża paczka w super cenie. Do wyboru: Choco kulki, Choco muszelki, Corn Flakesy).

Wśród produktów z tego segmentu warto wymienić dostępne na rynku od 2006 roku Dotty Chrups i Shelley Chrups – produkowane przez ZPC Otmuchów. Dotty Chrups to śniadaniowe chrupki zbożowe o smaku czekoladowych ciasteczek. Chrupki wzbogacono o wapń, żelazo, oraz 10 witamin. 250g. Shelly Chrups to muszelki pszenne o czekoladowym smaku. Na śniadanie lub do chrupania. Zostały także wzbogacone o wapń, żelazo i 10 witamin – informuje Magdalena Wacławczyk, specjalista ds. marketingu, ZPC „Otmuchów” S.A.
Na osobną uwagę zasługują również kuleczki zbożowe Choco Chrups. Są one jedynym na rynku produktem śniadaniowym do mleka, który mogą spożywać osoby uczulone na gluten, zawierają bowiem wyłącznie ryż i kukurydzę. Kuleczki Choco Chrups o smaku czekoladowym, wzbogacono także o wapń, żelazo i witaminy.
Elżbieta Con, menadżer ds. marketingu, Sante Sp. j. informuje, że w ostatnim roku firma skupiła się na zmianie wizerunku produktów – zarówno opakowań jak i samego logo firmy, czyniąc je bardziej nowoczesnymi i widocznym na półkach sklepowych. „Oferta Sante w zakresie produktów śniadaniowych, w tym płatków i musli będzie się nadal rozwijała, a bieżący rok będzie pod tym względem bardzo pracowity. Jak wynika z najnowszych badań ACNielsen, w 2006 firma zajmowała pierwsze miejsce wśród producentów w segmencie musli, posiadając aż 26% udział w tym rynku, a sprzedaż produktów Sante rozwija się szybciej niż sprzedaż całej kategorii musli” – zapewnia Elżbieta Con.
Produkty śniadaniowe, takie jak płatki czy musli, jeszcze kilka lat temu mało popularne w naszym kraju, dziś są cenione przez konsumentów ze względu na swe walory zdrowotne i smakowe - produkty te są prawdziwą kopalnią cennych dla organizmu witamin i składników. Dodając do tego wygodę i szybkość przygotowania takiego porannego posiłku, nie mamy wątpliwości że produkty te nadal będą zyskiwały na popularności.

Jak informuje Wojciech B. Sobieszak, prezes zarządu CPP Toruń-Pacific - wielkość opakowań zależy o kanału dystrybucji. W dużych sklepach i dyskontach najlepiej sprzedają się płatki w opakowaniach 500 g. Natomiast w sklepach tradycyjnych o mniejszej powierzchni, gdzie dokonywane zakupy są generalnie mniejsze, klienci chętniej wybierają mniejsze opakowania płatków, z reguły 250 g. Musli z kolei sprzedają się w opakowaniach 350/400g.
W porównaniu z innymi kategoriami udział marek własnych w segmencie płatków śniadaniowych jest relatywnie niski. Tutaj liczy się przede wszystkim jakość. Klienci chętniej wybierają produkty markowe, które charakteryzują się wyższą jakością. (Anna Sylwiak)

tagi: nestle,toruń-pacific , płatki , rynek płatków śniadaniowych,musli ,