Kategorie produktów

Oblicza karnawałowej imprezy

Poniedziałek, 10 stycznia 2022 HURT & DETAL Nr 01/191. Styczeń 2022
Karnawał to czas zabaw w gronie przyjaciół czy rodziny. Na imprezie nie może zabraknąć podstawowych przekąsek i napojów, zarówno bezalkoholowych, jak i tych z procentami. Menu powinno być skrojone pod przybywających gości. Co warto mieć w tym okresie na sklepowej półce? Jakie nowości na czas karnawału przygotowali producenci?
Karnawał rozpoczyna się nocą sylwestrową, kiedy to hucznie witamy nowy rok. Kolejne tygodnie to czas zabaw i towarzyskich spotkań, a przy tym także imprezowych przysmaków. Gospodarze często przygotowują własne menu, ale zdarza się, że korzystają także z gotowych rozwiązań. Na barze królują natomiast napoje i alkohole, które mogą być jednocześnie bazą do rozmaitych drinków. To wzmożony okres sprzedażowy dla tych kategorii, dlatego warto odpowiednio zaopatrzyć sklepowe półki.

Przekąskowy stół

Jedzenie to podstawa dobrej imprezy. Jednak w takich okolicznościach warto postawić na specjalne menu. Lepiej zrezygnować z przygotowywania dań wymagających użycia sztućców czy siedzenia przy stole. Warto za to postawić na tzw. finger foods, czyli m.in. małe kanapeczki lub roladki, czy deski pełne serów i wędlin, z dodatkiem owoców takich jak winogrona, gruszki czy bardzo popularne w okresie zimowym mandarynki. W przypadku serów świetnie sprawdzą się te długodojrzewające typu cheddar, manchego, grana padano oraz parmigiano reggiano, a ich wyrazisty smak można przełamać łagodniejszymi propozycjami jak camembert czy brie. Z serów pleśniowych ciekawymi opcjami są również gatunki roquefort lub gorgonzola. By wesprzeć lokalnych producentów, można postawić również na sery zagrodowe od polskich serowarów, m.in. Szafir, Rubin czy Bursztyn, a także Blue Jersey lub Kozią Rurę.

Dla wegan i wegetarian dobrym rozwiązaniem będą różnej maści oliwki (zielone, czarne, nadziewane), marynowane grzybki czy warzywa, jak np. papryka, a także hummusy czy warzywne pasty, chociażby z fasoli. Podstawą bardziej skomplikowanych przekąsek może być tofu, występujące obecnie na rynku w wielu wersjach – naturalnej, wędzonej czy marynowanej.

Warto pamiętać również o zabieganych klientach, którzy stawiają na jak najszybsze i najwygodniejsze produkty. Mowa tu o chrupiących paluszkach, talarkach, chipsach, chrupkach, prażynkach, popcornie czy miksach orzechów. Według danych CMR od kilku lat coraz więcej wydatków przeznaczonych na słone przekąski przeznaczamy na chipsy – w karnawale 2021 roku było to 49%, a rok wcześniej 47% budżetu.

„Na szczęście w zimowe, chłodne dni nie trzeba daleko szukać słonych przekąsek, można je znaleźć praktycznie w każdym sklepie – w placówce do 300 mkw. w okresie sylwestrowo-karnawałowym można znaleźć przeciętnie około 67 różnych wariantów. Zdecydowanym liderem wśród słonych przekąsek w sklepach małoformatowych jest Frito Lay. Według danych CMR około co druga złotówka wydawana jest na produkty tego producenta. Lorenz, wicelider posiada udziały wartościowe oscylujące wokół 13%. Udziały każdego z trzech kolejnych graczy (Lajkonik Snacks, Intersnack, Aksam) to około 4-5%. Podobna sytuacja dotyczy liczby dostępnych wariantów. „Najszerszą półkę” posiada Frito Lay, w sklepie możemy znaleźć około 28 wariantów dostarczanych przez tego producenta. Lorenz to 13 wariantów. Z pozostałej trójki najwięcej dostępnych wariantów w grudniu 2020 r. było od Intersnack” – mówi Przemysław Bojanowski, analityk CMR.

Domowy bar

W okresie karnawału kategoria napojowa odgrywa niebagatelną rolę. Konsumenci sięgają po soki, nektary, napoje energetyczne, gazowane, niegazowane oraz wodę. Według analiz przeprowadzonych przez CMR w okresie 4.01-14.02.2021 roku większość analizowanych napojów zwiększyło poziom tego wskaźnika o około 10% w porównaniu do karnawału 2020, a dla wód czystych był to przyrost aż o 30%. Negatywnie na tle ubiegłego roku prezentuje się oferowana liczba wariantów w sklepach małoformatowych – jedynie energetyki odnotowały dodatnią zmianę tego wskaźnika (+1 SKU vs karnawał 2020).

„W karnawale, podobnie jak na święta zauważalny jest wzrost znaczenia napojów w większych opakowaniach – 1-litrowych soków czy napojów energetycznych oraz 2-litrowych napojów gazowanych. Najważniejszymi producentami napojów gazowanych są Coca-Cola oraz PepsiCo, których udziały wartościowe w okresie karnawału to odpowiednio 50% i 30% w sklepach małoformatowych. Rynek napojów energetycznych należy do 4 głównych graczy, z których największą część wartości posiada Food Care – 25%, a pozostali tj. Red Bull, Monster Beverage, Maspex mają po 20%. Liderem sprzedaży soków/nektarów/napojów niegazowanych odpowiadającym za 65% wartości kategorii w sklepach małego formatu jest Maspex, drugim z kolei jest Hortex którego sprzedaż tworzy 10% wartości. W kategorii wód czystych i smakowych największe udziały wartościowe posiadają Danone (30%), Nałęczów Zdrój (20%) oraz Muszynianka (10%). Istotną rolę na rynku wód pełni również Maspex, który odpowiada za 1/3 wartości sprzedaży wód smakowych” – komentuje Julia Kijo, ekspertka CMR.

Nie można zapominać również o alkoholowym obliczu imprezowego baru. W okresie karnawału popularne są głównie alkohole mocne oraz wina, szczególnie warianty musujące. Piwo to kategoria całoroczna, jednak króluje raczej w miesiącach ciepłych. Zimą toasty wznosimy głównie kieliszkami i szklankami z ciekawymi drinkami. Według badania omnibus przeprowadzonego przez ABR SESTA i SYNO Poland aż 91% Polaków wymienia choć jeden odpowiedni procentowy napój na spotkania ze znajomymi. Spotkania z rodziną znalazły się na drugim miejscu z wynikiem 88% odpowiedzi1.

Whisky – saute czy w koktajlu?

W Polsce na pierwszym miejscu wśród alkoholi wysokoprocentowych od zawsze znajduje się wódka, jednak na popularności zyskują coraz bardziej wyszukane i egzotyczne alkohole, a także te z wyższej półki cenowej. Na uwagę zasługuje m.in. kategoria whisky, jako że aż 57% Polaków wskazuje ten trunek jako swój wybór na spotkania ze znajomymi, podczas gdy wódkę wybrałoby 64% respondentów2.

„Whisky posiada bardzo zróżnicowany bukiet smaków i aromatów, dlatego coraz częściej pojawia się w cieszących się dużą popularnością w okresie karnawałowym oraz sylwestrowym drinkach. Szczególnie dobrze sprawdza się w połączeniu z kruszonym lodem, który pozwala złamać i zmiękczyć smak wytrawnych lub torfowych odmian tego trunku. Wzrost popularności whisky w formie koktajlowej nie jest przypadkowy, a za całym trendem stoją… koncerny. W ostatnich latach dolna granica przedziału wiekowego miłośników whisky mocno się obniżyła. Dziś po „szkocką” sięgają osoby w wieku 25+, co wynika między innymi z większej dostępności tego alkoholu na sklepowych półkach oraz niższych cen” – mówi Jarosław Buss, właściciel firmy Tudor House, organizator corocznego festiwalu Whisky Live Warsaw.

Kategoria prężnie się rozwija, na rynku pojawiają się kolejne zaskakujące warianty smakowe, m.in. jabłkowe, cynamonowe, wiśniowe czy cytrusowe3, co potwierdza Jarosław Buss: „na rynku dostępne są także warianty smakowe whisky. Ich sprzedaż co prawda nie przyjęła się wszędzie, ale w okresie noworocznym i karnawałowym trafiają na bardziej podatny grunt i znajdują swoje grono odbiorców”.

Trendy na rynku wina

Kategoria win kojarzona jest z mniej hucznymi okazjami i spotkaniami. Wino to trunek o mniejszej zawartości alkoholu niż wódka, whisky, rum czy gin. Nic więc dziwnego, że to właśnie ono zajęło drugie miejsce w zestawieniu alkoholi wybieranych na spotkania z rodziną – 51% wskazań tuż za likierami/nalewkami, które wybrało 52% respondentów. Taki sam wynik uzyskały wina w przypadku wyboru alkoholu na randkę – to najwyższe wskazanie w zestawieniu. Na kolejnych miejscach znalazły się alternatywy, takie jak szampan (39%), prosecco (29%) i wermut (20%)4.

„Popularność wina z roku i na rok rośnie – wrasta wielkość sprzedaży, a jeszcze szybciej – jej wartość. Polacy coraz chętniej sięgają po butelki z wyższej półki – premiumizacja stała się jednym z wiodących trendów, a dotyczy zarówno win spokojnych, musujących, jak i aromatyzowanych. Nie zatrzymała jej nawet pandemia. W ostatnim czasie obserwujemy wyraźną zmianę preferencji konsumentów. Do tej pory zdecydowanie dominowało zainteresowanie winami czerwonymi – to one kojarzyły się z tradycją i elegancją. Teraz obserwowany jest dynamiczny wzrost sprzedaży białych i różowych, cenionych przez konsumentów za lekkość i bezpretensjonalność” – komentuje Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

To jednak nie jedyny trend widoczny na rynku wina. Prócz jakości poszukujemy również innowacji i nowych, zaskakujących smaków. Jak na początku roku 2021 przewidywano w raporcie Kondrat Wina Wybrane, nie słabnie również moda na wina musujące i koktajle na bazie tego trunku5.

„Wyraźnie widać wzrost popularności win aromatyzowanych, a wśród nich szczególne miejsce zajmują wermuty. Moda na nie wróciła, a szczególne dobrze rozwija się segment aperitifów. Wina aromatyzowane to bardzo szeroka grupa napojów o różnorodnym charakterze, dająca producentom możliwość wprowadzania ciekawych innowacji, a rozwój tej kategorii związany jest z zainteresowaniem konsumentów odkrywaniem nowych smaków. Zgodnie z przewidywaniami, wina musujące ciągle odnotowują wzrost sprzedaży. Wśród nich największą dynamikę odnotowano w przypadku szampana, asti, prosecco czy cavy. To potwierdza, że premiumizacja jest obecnie zjawiskiem kształtującym rynek” – dodaje Zielińska.

Czas karnawału to doskonała okazja na sprzedaż różnego rodzaju przekąsek i pełnego wachlarzu alkoholi. Półka powinna być bogata i różnorodna. Trend premiumizacji nadal się rozwija, a Polacy poszukują nowych smaków. Warto postawić na specjalną ekspozycję sezonowych artykułów lub stworzyć ciekawe oferty promocyjne związane z zakupem droższych alkoholi.

Weronika Nowak
Redaktor




1 źródło: Raport „Alkoholowe okazje Polaków”
2 źródło: Tamże
3 źródło: Tamże
4 źródło: Tamże
5 źródło: „Jakie wina będą sprzedawały się najlepiej w 2021 roku?” horecatrends.pl



tagi: karnawał , FMCG , alkohole , zabawa karnawałowa , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , przemysł spożywczy ,