Kategorie produktów

Mały wielki furgon

Wtorek, 21 grudnia 2021 HURT & DETAL Nr 12/190. Grudzień 2021
Nowy model Citana uzupełnił w tym roku gamę pojazdów dostawczych Mercedes-Benz – kompaktowy z zewnątrz, ale przestronny w środku pojazd dołączył do dużego Sprintera i średniego Vito. Zadebiutował w dwóch wariantach: jako furgon i Tourer. Wersja Tourer przeznaczona jest do przewozu pasażerów, furgon natomiast odnajdzie się praktycznie w każdej branży, wymagającej małego, nowoczesnego pojazdu dostawczego.
Nowy Citan jest logicznym dopełnieniem naszego portfolio – chcemy, żeby nasi klienci mogli dopasować pojazd dokładnie do swoich potrzeb, a nie każdy w swojej działalności potrzebuje dużego czy średniego vana – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans w Polsce. – Jednocześnie nie chcieliśmy iść na żadne kompromisy, jeśli chodzi o jakość typową dla marki, a także bezpieczeństwo oraz funkcjonalność i – nie zapominajmy – design pojazdu, który nosi gwiazdę na masce. Dlatego zaprojektowaliśmy go zupełnie na nowo – specjalnie dla profesjonalistów.

Większy w środku niż na zewnątrz

Każdy, kto oglądał kultowy serial „Doktor Who”, wie, że główny bohater poruszał się po wszechświatach budką telefoniczną Tardis, której główną cechą było to, że w środku była większa niż z zewnątrz. Dokładnie to samo jest z nowym Citanem – ten kompaktowy furgon, który bez problemu wciśnie się w najmniejsze miejsce parkingowe, w środku jest w stanie pomieścić zaskakująco dużo. Mierzący 4498 mm samochód nawet w wariancie z rozstawem osi (2716 mm) oferuje znacznie więcej miejsca w porównaniu z poprzednim modelem – na przykład długość przestrzeni ładunkowej wynosi 3,05 m (w wersji z ruchomą ścianą działową), a objętość to 2,9 m3. Dodatkowe możliwości efektywnego wykorzystania przestrzeni dają rozmaite praktyczne detale, jak np.:
  • opcjonalna składana kratka za fotelem pasażera, który można złożyć na płasko;
  • drzwi przesuwne nawet po obu stronach przestrzeni załadunkowej (opcja);
  • liczący aż 451 mm szerokości i 1059 mm wysokości otwór po odsunięciu drzwi bocznych (w wersji długiej szerokość ta wynosi 615 mm);
  • niski – na wysokości 59 cm – próg załadunkowy z tyłu;
  • dwuskrzydłowe tylne drzwi, które można zablokować pod 900 lub rozchylić do 1800 na boki;
  • oprócz standardowych sześciu oczek przeznaczonych do mocowania ładunku, dostępne jest dodatkowe sześć w ścianie bocznej.

 

1.JPG

Opcjonalnie furgon można zamówić również z tylnymi drzwiami z podgrzewanymi szybami i wycieraczkami. Na życzenie dostępna jest klapa tylna, która także obejmuje te dwa elementy wyposażenia.

W przedziale ładunkowym można wybierać między różnymi materiałami wykończeniowymi podłogi i ścian bocznych, dopasowanymi do konkretnego zastosowania. Ściany standardowo pokryte są płytą pilśniową, a podłoga jest z malowanej blachy – opcjonalnie obydwie powierzchnie można wykończyć tworzywem sztucznym lub drewnem.

Sprytny i komfortowy pomocnik

Bez względu na rodzaj działalności, dzień spędzony za kierownicą pojazdu dostawczego bywa ciężki – czy chodzi o dostawy towaru do sklepu, czy pracę serwisanta, czy materiałów budowlanych. Stąd projektując takie narzędzie pracy, inżynierowie położyli duży nacisk na komfort i wsparcie kierowcy charakterystyczne dla marki Mercedes-Benz. Tu warto przede wszystkim wymienić:

 

  • wygodny fotel – w czterech różnych wersjach, w tym szczególnie komfortowy z regulacją wzdłużną, wysokościową i pochylenia oparcia;
  • niski poziom hałasu dzięki skutecznemu wygłuszeniu;
  • dostępną już w standardzie klimatyzację manualną i radio DAB;
  • funkcjonalne i intuicyjne wnętrze zaprojektowane w sposób typowy dla samochodów użytkowych Mercedes-Benz.
Mocny i wydajny zawodnik

Nowy Citan oprócz swojej funkcjonalności, komfortu i atrakcyjnego wyglądu jest jednak przede wszystkim nowoczesnym samochodem. Dlatego Mercedes-Benz przeznaczył dla modelu całą gamę oszczędnych i wydajnych silników, pozwalających na dynamiczną i ekonomiczną jazdę. I tak na przykład silnik wysokoprężny o mocy 85 kW do furgonu posiada funkcję overpower i overtorque, która na krótko może zapewnić do 89 kW mocy i 295 Nm momentu obrotowego. To sprawia, że manewry wyprzedzania są jeszcze łatwiejsze.

Pełna gama obejmuje dla Citana furgonu:
  • trzy silniki diesla: 55 kW/75 KM, 70kW/
    95 KM i 85 kW/116 KM;
  • dwa benzynowe: 75k W/102 KM i 96 kW/131 KM.
Do tego dodajmy starannie zestrojone w ramach drobiazgowych testów pojazdu zawieszenie – sprężyny, amortyzatory i stabilizatory Citana – i uzyskamy auto, w którym DNA Mercedesa znajduje odzwierciedlenie nawet w właściwościach jezdnych. Zarówno pusty, jak i załadowany samochód oferuje precyzyjną, bezpieczną i komfortową jazdę. Citan furgon nie jest wrażliwy na duże obciążenia, bo został zoptymalizowany pod kątem dużej ładowności. Oznacza to, że nawet przy cięższym ładunku pozostaje stabilny na drodze.

Bezpieczny pracownik

Bezpieczeństwo to kolejny kluczowy temat dla Mercedesa, nic dziwnego więc, że w projekcie nowego Citana musiało odegrać dużą rolę. Na pokładzie furgonu znalazło się więc sześć poduszek powietrznych, a także topowe systemy asystujące znane z samochodów osobowych Mercedes-Benz, takie jak:
  • Asystent ruszania pod górę;
  • Asystent bocznego wiatru;
  • System ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST;
  • Asystent hamowania (opcjonalny w Citanie furgon) pozwalający przy prędkości 120 km/h skrócić dystans o sześć metrów;
  • Aktywny asystent utrzymania pasa ruchu działający podobnie jak w Klasie C i Klasie S poprzez ingerencję w układ kierowniczy;
  • ESP.
Warto też wspomnieć o w sumie 10 pakietach wyposażenia, które pomogą dopasować Citana do własnych potrzeb. Na przykład Pakiet Plac Budowy zapewnia wyższy prześwit, ochronę podwozia i chlapacze. W przypadku furgonu zamkniętego przyda się też z pewnością Pakiet Parkowania Tyłem, gdzie czujniki ultradźwiękowe i kamera w klamce tylnej klapy lub tylnych drzwi monitorują sytuację na drodze za pojazdem i odpowiednio ostrzegają kierowcę dźwiękowo i wizualnie. System ułatwia również cofanie do dyszla przyczepy.

2.JPG

W stałym kontakcie


Po raz pierwszy na życzenie w Citanie dostępny jest topowy system multimedialny Mercedes-Benz, czyli MBUX, znany z samochodów osobowych, oraz usługi łączności. Dzięki MBUX jazda po mieście i w trasie staje się większą przyjemnością – to zasługa intuicyjnej obsługi za pomocą siedmiocalowego ekranu dotykowego, przycisków Touch Control na kierownicy lub asystenta głosowego „Hej Mercedes”. Kolejne zalety to integracja smartfonu z Apple Car Play i Android Auto, system głośnomówiący Bluetooth i radio cyfrowe (DAB i DAB+). Dodajmy jeszcze, że „Hej Mercedes” rozumie aż 28 języków i w połączeniu z systemem nawigacji z Live Traffic Information można sterować nim za pomocą zwrotów potocznych.

Mercedes me connect to z kolei pakiet usług ułatwiających pracę kierowcy. Warto tu wymienić:
  • Zarządzanie eksploatacją: Citan rozpoznaje, kiedy zbliża się przegląd, a następnie automatycznie wysyła wiadomość do wybranego przez klienta partnera serwisowego Mercedes-Benz. Ten przygotowuje wycenę niezbędnych prac i na żądanie wysyła ją klientowi.
  • Usługi zdalne:
    • sprawdzanie statusu pojazdu – poziomu paliwa, ciśnienia w oponach, terminu najbliższego przeglądu – czy to z domu, czy z biura.
    • ryglowanie i odryglowanie drzwi – aplikacja Mercedes me pozwala na zablokowanie i odblokowanie pojazdu lub sprawdzenie, czy jest zamknięty. Ta usługa wymaga wprowadzenia hasła w celu otwarcia pojazdu, a tym samym może zmniejszyć ryzyko niepożądanego dostępu osób trzecich do samochodu. Co więcej, klient może również zostać poinformowany przez e-mail, że jego pojazd został zdalnie odblokowany.
    • Vehicle Tracker przez GPS oraz geograficzne monitorowanie pojazdów (geofencing).
Nowy Mercedes-Benz Citan jest więc nie tylko samochodem, ale kompleksowym i wszechstronnym rozwiązaniem. Dla kogo? Dla wszystkich tych, którzy potrzebują kompaktowego pojazdu do przeróżnych zadań biznesowych, bez żadnych ustępstw ze strony jakości, komfortu i bezpieczeństwa. Dokładnie tak jak w przypadku pozostałych pojazdów dostawczych z rodziny Mercedes-Benz.




tagi: Citana , Mercedes-Benz , samochody dostawcze , auto , handel ,