Kategorie produktów

Krzysztof Tokarz, Prezes GK Specjał

Poniedziałek, 20 grudnia 2021 Autor: Tomasz Pańczyk, HURT & DETAL Nr 12/190. Grudzień 2021
„Sklep musi się zmieniać i przyciągać, nie tylko ceną i asortymentem. Liczą się także względy wizualne oraz usługi dodatkowe” – podkreśla Krzysztof Tokarz, Prezes GK Specjał w rozmowie z Tomaszem Pańczykiem, Prezesem Wydawnictwa Fischer Trading Group.
Pandemia zmieniła sytuację wielu firm handlowych. Część znakomicie sobie z tym poradziła, część – niestety nie. A jaki wpływ na Wasz biznes miała pandemia?

Początki pandemii to dla wielu z nas trudne chwile, związane ze strachem, brakiem wiedzy, czasem paniką. Niektórzy właściciele sklepów podejmowali decyzje o zamknięciu swoich placówek. GK Specjał – mówiąc przewrotnie – na pandemii zyskał. Racjonalne działania pomogły nam odpowiednio zapanować nad chaosem. Po pierwsze liczyło się maksimum bezpieczeństwa dla naszych pracowników. Wszyscy otrzymali maseczki, rękawiczki, płyny do dezynfekcji i inne środki odkażające. Po drugie – podjęliśmy decyzję o nieprzerywaniu pracy. Nasi konsumenci byli codziennie obsługiwani, oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W maju tego roku otworzyliście swój 10 000. sklep franczyzowy w ramach Grupy Kapitałowej Specjał. Jaką ilością sklepów obecnie dysponujecie w poszczególnych markach handlowych?

Rzeczywiście, nasz 10 000. sklep to było ważne osiągnięcie, również z racji tego, że aktywnie uczestniczyliśmy w jego modelowaniu. To duża placówka handlowa w miejscowości Górno, należąca do firmy Eko Górno. Właściciele są bardzo zadowoleni z przystąpienia do naszej sieci, po przebudowie sklepu, jego obroty wzrosły aż pięciokrotnie.

Obecnie mamy ponad 10 700 sklepów i planujemy, aby do końca tego roku wszystkie nasze sieci franczyzowe, czyli sklepy Livio i Rabat Detal, miały 11 000 placówek.

W jakim kierunku będziecie rozwijać się w 2022 roku?

Cały czas pracujemy nad tym, aby nasze sklepy franczyzowe wyglądały coraz lepiej. Sklep musi się zmieniać i przyciągać, nie tylko ceną i asortymentem. Liczą się także względy wizualne oraz usługi dodatkowe. Widoczne jest to w krajach zachodnich, gdzie sklep nie jest tylko miejscem robienia zakupów a placówką, gdzie można załatwić wiele ważnych codziennych spraw. Mamy szereg projektów, które wdrażamy w naszych własnych placówkach (mamy 60 takich sklepów), tam je w pewnym sensie testujemy, sprawdzamy poziom zadowolenia klientów i w następnym kroku wprowadzamy sprawdzone rozwiązania do sieci franczyzowych. Według takiego schematu planujemy działać i rozwijać nasze sklepy.

W jakich nowych kategoriach chcielibyście rozszerzać asortyment?

Nasz asortyment jest szeroki i różnorodny. Staramy się wspierać lokalnych producentów i ich produkty, również z tego względu, że klienci poszukują tego typu oferty.

Na pewno chcemy się rozwijać. Kilka lat temu weszliśmy w kategorię alkoholi i w tym momencie jesteśmy jednym z ważniejszych graczy na rynku. Planujemy powtórzyć ten sukces. Rozwijamy kategorię nabiału, która jest niełatwa, głównie ze względu na krótkie terminy do spożycia, ale bardzo ważna. W kategorii wędlin, wprowadziliśmy produkty paczkowane, ale wciąż staramy się rozwijać w tym segmencie. Przyglądamy się intensywnie segmentowi rybnemu i zastanawiamy nad… rybami w słoikach o dłuższym terminie przydatności do spożycia. Nasi franczyzobiorcy oczekują takich zmian, więc robimy wszystko by im sprostać.

Jak będzie zmieniał się handel detaliczny w Polsce?

Sieci franczyzowe to przyszłość dla detalistów niezrzeszonych. Myślę, że prędzej niż później wielu z nich stanie przed podjęciem takiej decyzji: albo zamykam sklep, albo wchodzę do sieci. Oczywiście serdecznie polecam i zapraszam do naszych: Nasz Sklep, Livio, Rabat Detal – czekają na Was! Po przystąpieniu do sieci franczyzowej detalista z jednej strony otrzymuje pomoc w postaci lepszych warunków zakupowych oraz szeroko pojęte wsparcie w prowadzeniu biznesu. Czasami są to też krytyczne uwagi, które kierujemy pod adresem źle zarządzanych placówek, ale oczywiście w dobrej wierze. Warto z nich skorzystać i być otwartym na zmiany. Bo mówiąc kolokwialnie – zmienia się świat! Zmienia się rynek i każdy myślący perspektywicznie przedsiębiorca musi wciąż się uczyć i podążać za trendami. A jednym z nich jest z pewnością cyfryzacja i komunikacja z klientem.

Dziękuję za rozmowę.



tagi: Krzysztof Tokarz , GK Specjał , sieci handlowe , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , produkcja , konsument , ekonomia , finanse , FMCG , artykuły spożywcze , przemysł spożywczy ,