Kategorie produktów

Marek Jóźwik, Asseco Business Solutions

Poniedziałek, 20 grudnia 2021 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 12/190. Grudzień 2021
Szybki kontakt z producentem, dostęp do zasobów dostawcy o każdej porze, samodzielna realizacja zamówień poprzez portal czy wgląd w informacje o poziomie realizacji celów – to tylko niektóre z ułatwień usprawniających wszystkie procesy w handlu. O możliwościach automatyzacji opowiada Marek Jóźwik, Zastępca Dyrektora Działu Systemów Mobilnych i Platformy Connector w Asseco Business Solutions.
Jakie obecnie rozwiązania oferuje Asseco Business Solutions sieciom handlowym? Które z nich są najpopularniejsze?

Sieciom handlowym oraz sklepom zrzeszonym pod ich szyldem oferujemy rozwiązania wsparcia sprzedaży, które pomagają zautomatyzować proces rozliczania rabatów retrospektywnych oraz innych benefitów wynikających ze współpracy z dystrybutorami i producentami. Wspieramy też zdalną współpracę oraz komunikację z punktami sprzedaży i producentami – za pomocą Portalu Dla Sklepów. Umożliwiamy obsługę procesu sprzedażowego do konsumentów w modelu Click & Collect. Automatyzujemy proces zbierania danych z półek w oparciu o Image Recognition oraz pomagamy generować insighty i sugestie działań sprzedażowych.

Wśród powyższych rozwiązań, najbardziej podstawowe i kluczowe jest z pewnością usprawnienie zakontraktowanej współpracy z partnerami biznesowymi, czyli przejście z trybu „ręcznego” na automatyczny. To obecnie „pięta achillesowa” wielu sieci handlowych. A korzyści z automatyzacji rozliczeń są naprawdę ogromne. To przede wszystkim oszczędność czasu i nakładów pracy, wyeliminowanie pomyłek, dostęp do precyzyjnych danych na bieżąco i możliwość reakcji na problematyczne sytuacje w trakcie obowiązywania umowy, czyli de facto wpływania na wysokość ostatecznego wynagrodzenia. Warto przy tym dodać, że powyższe usprawnienia są możliwe poprzez przeniesienie przepływu danych do jednego środowiska (dla detalisty, dystrybutora i producenta), którego dostawca dba o jakość i poprawność danych, a także dostarczenie informacji biznesowej i jej komunikację.

Co nowego ostatnio wprowadziliście w celu ulepszenia/przyspieszenia procesów, które wspieracie?

Od jakiegoś już czasu stawiamy na popularną i równocześnie bardzo skuteczną digitalizację współpracy, w tym przypadku detalistów z partnerami biznesowymi oraz konsumentami. Inaczej mówiąc, umożliwiamy rozszerzanie lub przenoszenie części procesów handlowych do wirtualnej rzeczywistości.

Dobrym przykładem jest zdalna komunikacja i współpraca sklepów danej sieci z producentami – za pomocą Portalu dla Sklepów. Stanowi to uzupełnienie tradycyjnych kontaktów, czyli wizyt przedstawicieli terenowych w sklepach, które mają pewne ograniczenia (miejsca i czasu). Współpraca online pozwala zaś na szybki kontakt z producentem, dostęp do zasobów dostawcy o każdej porze, samodzielną realizację zamówień poprzez portal, wgląd w informacje o poziomie realizacji celów itp.

Z drugiej zaś strony rozwijamy narzędzia dla sieci handlowych, które umożliwiają internetową sprzedaż towarów znajdujących się w sklepach. Konsumenci dokonują zakupów online, sprzedawca kompletuje towary, zaś klient odbiera je w wybranej lokalizacji (tzw. model Click & Collect). Uważamy, że to poprawia wizerunek detalisty, zwiększa sprzedaż i otwiera się na nowych (bardziej innowacyjnych) konsumentów.

Jak obecnie zmieniają się wymagania klientów oraz jak na nie odpowiada Państwa firma?

Coraz więcej firm z branży retail rozumie potrzebę pozyskiwania jakościowych danych oraz wykorzystania ich potencjału w działaniach handlowych. My staramy się ułatwić im to zadanie. Z tego powodu nie tylko oferujemy rozwiązania informatyczne, ale również usługi konsultingowe i narzędzia, za pomocą których nasi klienci są w stanie realizować konkretne cele biznesowe. Może to być np. zwiększenie efektywności, wzrost przychodów czy zmniejszenie kosztów operacyjnych.

Wiele największych sieci handlowych oferuje produkty własne, które konkurują z innymi markami. Dlatego należy zadbać o ich odpowiednią ekspozycję i dostępność w sklepach. Na to właśnie pozwala nasze najnowsze rozwiązanie Image Recognition, które jest źródłem pozyskania danych półkowych – w oparciu o wykorzystanie zdjęć, szybkie ich przetworzenie oraz automatyczne przełożenie pozyskanych danych na wskaźniki KPI.

Image Recognition jest jednym ze źródeł pozyskania danych – tych najważniejszych, pochodzących z punktów sprzedaży. Jednak same dane to nie wszystko, jeśli nie wynikają z nich konkretne informacje – w sposób szybki i automatyczny, podpowiadając realizację najbardziej efektywnych działań. Tego właśnie oczekują najbardziej świadomi użytkownicy. Żeby sprostać ich wymaganiom, traktujemy Image Recognition jako element większego przedsięwzięcia z obszaru Sztucznej Inteligencji. Wykorzystując pozyskane dane, realizujemy projekty Data Science i „przekładamy” dane na wartościowe informacje (tzw. insighty). To szansa dla detalistów, by lepiej oceniać faktyczny stan biznesu i podejmować naprawdę dobre decyzje.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: Marek Jóźwik , Asseco Business Solutions , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , produkcja , konsument , ekonomia , finanse , FMCG , artykuły spożywcze , przemysł spożywczy ,