Kategorie produktów

Rafał Bącalski, Prezes OCS

Poniedziałek, 15 listopada 2021 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 11/189. Listopad 2021
Transport przesyłek to jedna z wielu branży, które musiały dostosować się do zmieniających się potrzeb klientów. Rozwój rynku e-commerce, rosnąca potrzeba dostaw do mniejszych miejscowości czy coraz częstsze zamówienia transportu w kontrolowanej temperaturze wymagają dostosowania oferowanych usług. O działaniach jakie w tym zakresie prowadzi firma opowiada Rafał Bącalski, Prezes OCS.
Jakie wyniki w ostatnim czasie uzyskała firma? Jak okres pandemii wpłynął na zainteresowanie Państwa usługami?

Czas pandemii znacząco wpłynął na rozwój działu biofarmaceutycznego. Transport przesyłek farmaceutycznych i medycznych to usługi bardzo wymagające ze względu na konieczność zapewnienia kontrolowanej temperatury. Mamy wieloletnie doświadczenie w tego typu przesyłkach. Odpowiednie opakowania oraz specjalistyczny transport zapewniają utrzymanie zimnego łańcucha chłodniczego.

W ostatnim czasie wzrosło również zainteresowanie transportem w suchym lodzie. Tego typu warunki sprawdzają się m.in. w branży spożywczej, kosmetycznej czy też chemicznej. Z kolei tradycyjne usługi kurierskie odnotowały niewielkie, jednak mało znaczące, spadki zainteresowania.

W jakim transporcie specjalizuje się OCS?

Specjalizujemy się głównie w logistyce kurierskiej ze specjalizacją przesyłek w suchym lodzie i to na jej barkach został stworzony dział biofarmaceutyczny. W związku z dynamicznym rozwojem tego działu pracujemy nad efektywniejszą organizacją całego biznesu. Aktualnie tworzymy niezależną firmę, która będzie zajmowała się przede wszystkim naszym działem biofarmaceutyczny. Serwis typowych usług kurierskich będziemy dalej rozwijać w zakresie przesyłek w suchym lodzie wychodząc naprzeciw nowym potrzebom rynku, które od czasów pandemii mocno się zmieniły.

Które z usług są najpopularniejsze i dlaczego?

Jeśli popatrzymy na nasze statystyki, to widzimy wyraźne zainteresowanie przesyłkami z kontrolowaną temperaturą. Widać, że rynek ogólnie nazwany spożywczym zaczyna przyśpieszać w zdobywaniu rynku B2C. Zmiany te są podyktowane nowym ładem oraz redukcją CO2. Klienci coraz częściej zamawiają produkty spożywcze przez internet, również te, które wymagają transportu w niższym zakresie temperatur.

Jak zmieniają się wymagania klientów i jak odpowiada na nie OCS?

Wszelkie nowoczesne dobrodziejstwa są dobrze rozwinięte w dużych aglomeracjach i tam jest ich główne skupienie. Mieszkańcy miast mają dostęp do wszystkich rozwiązań logistyczno-transportowych. Od ponad roku widzimy jednak coraz większą ilość zleceń na dostawę produktów mrożonych w coraz dalsze części kraju, znacznie oddalone od dużych miast.

W związku z sytuacją zarówno w naszym kraju, jak i na świecie prawdopodobnie sporo osób zdecydowało o przeprowadzce poza miasto. Stworzyło to nowe wyzwanie dla naszych usług i musimy sprostać tej logistyce w dostawie produktów spożywczych w niskich temperaturach. Suchy lód jest nam bardzo pomocny.

Rozwój rynku e-commerce generuje możliwości ale i nowe potrzeby klientów. Czy w związku ze wzrostem tego kanału upatrujecie szansę na własny rozwój? Jak OCS przygotowuje się na nowe możliwości na rynku e-commerce?

Tak jak wspomniałem wcześniej, skupiamy się na transporcie w suchym lodzie i proponujemy producentom, dużym jak też małym, swoje usługi. Dążymy to tego poprzez uświadamianie im, że nie muszą swoich produktów sprzedawać lokalnie, tylko za pomocą naszego serwisu mogą dotrzeć do kolejnych odbiorców w kraju, nawet w małych miejscowościach. Zatem system sprzedaży e-commerce pozostawiamy klientom, a my jedynie jesteśmy dopełnieniem ich pomysłu na biznes poprzez finalne doręczenie ich produktów do odbiorcy, zarówno w relacjach B2B, jak i B2C.

Aby jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby klientów poszerzamy gamę naszych opakowań i ich wielkości, bo okazuje się, że praktycznie każdy produkt klienta wymaga innych parametrów.

Czy z racji przedstawicielstwa japońskiej firmy korzystacie z rozwiązań funkcjonujących właśnie na tamtym rynku?

Kultura i podejście społeczne Japończyków do życia codziennego bardzo różni się od naszego. Wiele ich rozwiązań nie mogłoby być zastosowanych u nas, jak również naszych u nich. Tworzymy w Polsce własny system dystrybucji przesyłek specjalistycznych i dostosowujemy się do naszych realiów.

Jakie działania zaplanowane są w firmie na najbliższy okres?

Przekonywanie kolejnych branż wymagających transportu w kontrolowanej temperaturze do przejścia w system B2C, bo jak widać po ilości dokonywanych zakupów w internecie zaczynają one nabierać prawdziwego tempa.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek




tagi: logistyka OCS , transport , rynek e-commerce , sprzedaż , handel , konsument , rynek spożywczy ,