Wywiady

Piotr Dziarski, Dyrektor Sprzedaży w Stock Polska

Poniedziałek, 15 listopada 2021 HURT & DETAL Nr 11/189. Listopad 2021
O zmianach na rynku wywołanych przez wprowadzoną akcyzę, oczekiwaniach konsumentów w okresie świątecznym oraz specjalnie przygotowanej na tę okazję ofercie opowiada Piotr Dziarski, Dyrektor Sprzedaży w Stock Polska.
Podwyżka akcyzy – jak zachowuje się konsument w nowej sytuacji?

Doświadczenie pokazało, że podniesienie akcyzy w 2020 r. spowodowało wyhamowanie dynamiki wzrostu kategorii alkoholu, a podatek od małych opakowań w 2021 r. wpłynął na odwrót w segmencie. Zatem podwyżka akcyzy na pewno nie pozostanie bez wpływu na zachowania konsumentów. Spodziewamy się tymczasowego spadku spożycia, ale też zmiany decyzji zakupowych. Nasze wieloletnie obserwacje rynkowe pokazują, że konsumenci coraz częściej patrzą na jakość. Jednocześnie mają swoje ulubione produkty, po które sięgają regularnie, będąc wiernym przyzwyczajeniom. Na pewno dla rynku będzie to wyzwanie, aby wobec podwyżki cen zatrzymać konsumenta i jednocześnie odpowiedzieć na jego rosnące potrzeby.

Jak wygląda sytuacja na rynku i jak radzi sobie Stock Polska?

W Stock Polska uważnie obserwujemy tendencje i zmiany rynkowe oraz na bieżąco na nie reagujemy. Dzięki temu pomimo zmiennej sytuacji makroekonomicznej efektywnie realizujemy swoje założenia. Skuteczna egzekucja strategii, wspieranie naszych partnerów biznesowych, kompleksowa oferta produktowa oraz nowości trafiające w gusta konsumentów przełożyły się w 2021 r. według NielsenIQ na YTD SEP’21 na udział w sprzedaży wolumenowej 31,8% czyli o 2,5 p.p. więcej niż w roku ubiegłym1. Dynamika Stock na poziomie +4,3% przy spadającej kategorii –3,7% to potwierdzenie naszej aktualnej pozycji rynkowej.

Wielkimi krokami zbliżają się święta – czas wzmożonych zakupów. Czego poszukujemy w tym czasie w sklepach?

Przed nami wyjątkowe święta Bożego Narodzenia, bo dla wielu z nas będą czasem pierwszym spotkań po przerwie spowodowanej pandemią COVID-19. Czas przedświąteczny to okres, kiedy często poszukujemy produktów klasy premium – dotyczy to także kategorii alkoholi. Konsumenci najchętniej sięgają po znane marki liderów rynkowych, szukają także limitowanych serii ulubionych marek. Od kilku lat obserwujemy stabilny rozwój kategorii whisky, ale też rumu czy ginu. Jednak niekwestionowanym liderem pozostaje nadal wódka. Z naszego doświadczenia wynika, że w tym czasie marki premium i ultrapremium podwajają swoje udziały w sprzedaży.

Z czego Pana zdaniem wynika tak duże zainteresowanie drogimi alkoholami?

W święta myślimy przede wszystkim o radości bliskich i dlatego poszukujemy sprawdzonych, wysokiej jakości marek premium. To nie jest czas na eksperymentowanie, ale postawienie na flagowe produkty, które na pewno spełnią oczekiwania obdarowanych. Szukamy sprawdzonych marek, ale także oczekujemy, aby ulubione produkty, były w pięknych świątecznych opakowaniach. Dlatego w okresie przedświątecznym serie limitowane czy specjalne dedykowane produkty w obrębie danej marki z wartością dodaną cieszą się szczególnym zainteresowaniem.

Czy Stock wzbogacił swoją ofertę na święta?

Jako wiodący producent na rynku alkoholi wyznaczamy trendy rynkowe. Dlatego i w tym roku nasi konsumenci znajdą swoje ulubione produkty w świątecznych opakowaniach, ale też ekskluzywne serie alkoholi dedykowanych szczególnie na ten wyjątkowy czas.

Proszę opowiedzieć więcej o przygotowanej ofercie.

Jak co roku wprowadziliśmy limitowaną wersję Stock Prestige. Zaproponowaliśmy także szerszą ofertę opakowań typu „on-pack” z wartością dodaną w postaci dedykowanej szklanki do drinków i kieliszków. Ofertę prezentową konsument znajdzie wśród marek premium i ultra premium, takich jak Amundsen czy też Żołądkowa Kolonialna oraz wśród produktów z segmentu whisky. Nie zapominamy także o nowościach, takich jak nasz nowy gin Mihill’s, który będzie dostępny w opakowaniu prezentowym z dedykowanym kieliszkiem typu copa.

Alkohol wysokoprocentowy to nie tylko wódka. Czy święta to także dobry czas dla innych kategorii?

Zdecydowanie warto przywołać tutaj kategorie whisky, której sprzedaż wolumenowa w ujęciu MAT SEP’21 rośnie o 9,58%, a okres świąteczny co roku solidnie dokłada się do tego wyniku2.

Widać, że Polacy rozsmakowują się w whisky. Co może zaoferować im Stock?

Na marce Jim Beam przygotowaliśmy edycję limitowaną z zawieszką z miejscem do wpisania życzeń. Dostępne będą również zestawy ze szklankami. Marka Auchentoshan ponownie zaoferuje zestawy z kultowymi już metalowymi kubkami, a Maker's Mark stanie na półkach ubrany w świąteczny sweterek. Każdy konsument znajdzie zatem w te święta coś dla siebie.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek





1 źródło: Stock Polska za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), VOLUME % CHANGE YA, VOLUME % SHARE, VOLUME % SHARE CHANGE YA w okresie skumulowanym I 2020 – IX 2020 i I 2021 – IX 2021 w kategorii: Wódka
2 źródło: Stock Polska za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), VOLUME % CHANGE YA w okresie skumulowanym X 2019 – IX 2020 i X 2020 – IX 2021 w kategorii: Whisky



tagi: Stock Polska , alkohole , święta , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , przemysł spożywczy ,