Wywiady

Grupa Maspex: zdrowy biznes i stały rozwój

Poniedziałek, 15 listopada 2021 HURT & DETAL Nr 11/189. Listopad 2021
Opłata cukrowa, obostrzenia związane z pandemią, nowe trendy konsumenckie czy rosnące ceny to jedne z wielu aspektów, z którymi musi radzić sobie branża FMCG. O największych wyzwaniach dla biznesu i przyszłości Grupy Maspex z Krzysztofem Pawińskim, Prezesem Zarządu rozmawiają Tomasz Pańczyk, Prezes Fischer Trading Group oraz Michał Siwek, Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub BNP PARIBAS.
Koszty działalności przedsiębiorstw w ostatnim czasie wyraźnie wzrastają. Jak utrzymać marże bez podnoszenia cen produktów?

Z punktu widzenia rozgrzania inflacyjnego po stronie czynników wpływających na proces tworzenia produktu – to nie pierwsza taka sytuacja, niejednokrotnie w przeszłości już przez nią przechodziliśmy. Natomiast obecnie nie ma ani jednego środka produkcji, który w tym roku by potaniał. Podrożały surowce, opakowania, transport, energia itd. To się musiało niestety przełożyć na falę podwyżek. Pierwsze wprowadziliśmy na początku października. Myślałem, że to będą już finalne zmiany. Dzisiaj muszę przyznać, że prawdopodobnie obsłużą one wzrost kosztów tylko do końca roku.

Minęło już kilka miesięcy od wprowadzenia opłaty cukrowej. Czy soki są beneficjentem tego podatku? Jak Pan ocenia pierwsze skutki wprowadzenia opłaty? Czy rzeczywiście wypełniła ona założenia decydentów mówiąc o ograniczeniu konsumpcji napojów słodzonych, energy drinków?

Były dwa cele tej regulacji. Pierwszy z nich, mocno nagłośniony – to cel prozdrowotny, drugi przemilczany to cel fiskalny. W obszarze prozdrowotnym, mimo że regulacja dotyczy niewielkiej ilości spożywanego cukru, cele zostały osiągnięte. Dlaczego? Ponieważ producenci przejrzeli wszystkie receptury i gdzie było to możliwe, ograniczyli zawartość dodanego cukru. My też tak zrobiliśmy. Różnica dla produktu jest niezauważalna, jeżeli chodzi o smak, a z punktu widzenia obciążeń fiskalnych – jest duża. Jeżeli chodzi o spektrum produktów – soki nie zawierają dodatku cukru, więc obciążenie się nie pojawia. Natomiast dla nektarów i napojów już tak.

Obserwując portfolio firmy Maspex, można zauważyć silną koncentrację na nowościach i innowacjach. Jak ważna jest innowacyjność?

Innowacyjność w branży spożywczej to nie tylko nowe produkty, opakowania czy smaki. To szereg działań, które również należy wziąć pod uwagę. Mam na myśli procesy technologiczne, logistyczne, nowe sposoby docierania do klienta, implementację nowoczesnych rozwiązań w zakresie IT, poszukiwanie obszarów do dalszego rozwoju itd. Takie podejście ma wpływ nie tylko na naszą ofertę, ale także obsługę naszego klienta czy rozwój firmy. Przykładowo w sferze logistyki, w ostatnim czasie wybudowaliśmy bardzo nowoczesne, zautomatyzowane centra logistyczno-magazynowe w Lublinie, Olsztynku i Łowiczu. Te inwestycje zoptymalizowały nasze procesy logistyczne poprzez zmniejszenie cyklu zapasów i poprawę efektywności dostaw, obniżyły koszty składowania i transportu, jak też pozwoliły dostosować się do wysokich wymagań nowoczesnych operatorów (sieci handlowe) w zakresie kompletowania zamówień i terminowości realizacji dostaw.

W obszarze technologii – produkcja musów owocowych, czy w kategorii sokowo-napojowej – soki produkowane w technologii HPP. W segmencie Food wprowadziliśmy nowe makarony Lubella gotowe w 2 minuty – z innowacyjnym kształtem matrycy, przez co produkt gotuje się szybciej. Nowy makaron Pełne Ziarno ma ulepszony smak, dzięki poprawionej metodzie mielenia pełnego ziarna.

To tylko kilka przykładów – to bardzo szeroki temat – na osobną rozmowę.

Jak będzie wyglądała Grupa Maspex w ciągu następnych 5 lat?

Perspektywy są dobre, nawet bardzo dobre. Właśnie podpisaliśmy warunkową umowę z Roust Corporation na zakup jej spółki zależnej (CEDC), która prowadzi całą działalność grupy Roust w Polsce. To będzie nasze 20 przejęcie, dzięki któremu podwoimy nasze przychody przekraczając poziom 11 mld zł. Czekamy na zgodę UOKIK. Spółka CEDC to lider na rynku wódki z udziałem powyżej 47% (ilościowo) i największy importer zagranicznych alkoholi w Polsce. Wzbogaci naszą ofertę o kolejne kultowe marki, w tym Żubrówkę. Długo czekaliśmy, ale zawsze mocno wierzyliśmy, że kiedyś uda nam się zrealizować przejęcie, które w sposób skokowy zwiększy skalę naszego biznesu. Wchodzimy w całkowicie nowy, ale interesujący segment rynku.

Cała rozmowa dostępna jest na hurtidetal.pl i wiadomoscispozywcze.pl.



tagi: Grupa Maspex , inwestycje , innowacje , rozwój , rynek spożywczy , sprzedaż handel , konsument , przemysł spożywczy ,