Małe sklepu nadal w odwrocie. Nastroje „pod kreską”
Wtorek, 09 listopada 2021
Październikowe odczyty wskaźników nastroju w handlu tradycyjnym (NHT i NHT+1) wskazują na utrzymanie nastrojów po pesymistycznej stronie. NHT za ubiegły miesiąc wyniósł 33,0 pkt. i był wyższy od wrześniowego o 5,9 pkt., zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami. Prognozy na listopad znajdują się na podobnym poziomie. NHT+1 wyniósł natomiast 33,9 pkt. i był niższy o 0,9 pkt m/m – wynika z badania przeprowadzonego w ostatnim tygodniu października przez M/platform wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne.
Na odczyt wskaźników wpływ wywiera czwarta fala pandemii, która może odbić się negatywnie także na grudniu, który tradycyjnie jest najlepszym miesiącem w handlu. Ponadto, negatywne odbicie w wynikach badania mają wzrost cen energii oraz związana z tym wysoka inflacja.
Październik był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym obserwujemy kilkuprocentowy wzrost obrotów w handlu tradycyjnym. Rok do roku obroty w tym kanale sprzedaży wzrosły o 3,7%. Przeciętny koszyk jest bardzo podobny do ubiegłorocznego, ale zapłaciliśmy za niego o 80 groszy więcej – skomentowała badanie Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Analogicznie jak w poprzednim miesiącu, spadek wartości sprzedaży odnotowały wyroby tytoniowe (-3,7%), piwo (-4,3%) oraz wódka (-5,7%). W październiku, podobnie jak we wrześniu, wzrostem obrotów charakteryzowała się grupa produktów świeżych, a także alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likery (+6,8%), ale także – w odróżnieniu od września – napoje bezalkoholowe (+1,5%).
Analitycy M/platform, cyfrowej platformy usług, wspierającej tradycyjne punkty handlowe, na początku każdego miesiąca analizują nastroje wśród właścicieli i kierowników tradycyjnych sklepów. Wyniki badania pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące.
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.