Piękny zapach, wysoka jakość i zaufana marka – kobieta na zakupach jest bardzo wymagającym klientem. Panie zwracają uwagę na wpływ produktu na środowisko, jego wydajność, sposób aplikacji czy skład. To także one często robią zakupy dla całej rodziny. Poza tym nie bez znaczenia jest także półka dedykowana z produktami do damskiej higieny intymnej. Przedstawiamy kobiece spojrzenie na drogeryjną półkę w każdym sklepie i prezentujemy najnowsze propozycje producentów.
Jednym z czynników różnicujących to, w jaki sposób zachowują się konsumenci podczas zakupów jest oczywiście płeć. Faktem jest, że kobiety i mężczyźni są różnymi klientami – często kierują się odmiennymi kryteriami, zwracają uwagę na inne rzeczy, a także inaczej reagują na reklamy, promocje czy ceny. I mimo że na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy przenikanie się ról społecznych i zdecydowanie więcej obowiązków domowych wykonywanych jest wspólnie, to przy półce sklepowej kobiety i mężczyźni często podejmują zgoła różne decyzje.
Jak czytamy w komunikacie ABR SESTA1, już na etapie poszukiwania i zbierania informacji o produkcie pojawiają się znaczące różnice: „Kobiety przed dokonaniem zakupu poszukują większej ilości informacji i analizują większą liczbę operacji. Proces podejmowania decyzji jest bardziej złożony i drobiazgowy. Silniejsza jest potrzeba informacji, dlatego że kobiety cenią sobie porady, chętnie uczestniczą w pokazach i prezentacjach, zbierają opinię wśród znajomych”.
Przy półce sklepowej
Kobiety są bardzo ważną grupą konsumentów, ponieważ w wielu przypadkach to właśnie one podejmują decyzje o zakupach dla całej rodziny. Według raportu CBOS2 w polskich gospodarstwach domowych o wydatkach na żywność czy środki czystości samodzielnie decyduje 39% kobiet, podczas gdy jedynie 6% respondentów zadeklarowało, że jest to obowiązek wyłącznie mężczyzny.
Najnowsze badania wskazują także na charakterystyczne zachowania w grupie kobiet już przy półce sklepowej. Według badania przeprowadzonego przez dr hab. Małgorzatę Karpińską-Krakowiak3, kobiety chętniej od mężczyzn sięgają po nieznane produkty nowych marek. Z kolei z komunikatu ABR SESTA4 dowiadujemy się, że współcześnie kobiety częściej traktują zakupy jako zbieractwo, czyli wielozadaniowość, podczas którego weryfikują jakość oraz świeżość (zapach, kolor) produktów. Panie częściej od panów kupują kosmetyki damskie (83,5%), kawy i herbaty (68%) czy nabiał (61%). Co ciekawe do żeńskich koszyków częściej trafiają również kosmetyki męskie (63%)5.
Na dynamikę sprzedaży wielu kategorii drogeryjnych duży wpływ miała pandemia, jedną z nich są chociażby kremy do twarzy. Jak wyjaśnia Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych w CMR: „Wraz z zamkniętymi gabinetami kosmetycznymi, zakupami robionymi na zapas oraz niepewnością, jak będą wyglądały kolejne miesiące, sprzedaż tych produktów w okresie marzec-maj 2020 r. odnotowała znaczny wzrost. W związku z tym w pierwszych sześciu miesiącach tego roku w sklepach małoformatowych zaliczyły one spodziewany spadek, który wyniósł 14%”.
Higieniczna oferta dedykowana
Gdy mowa o płci pięknej na zakupach nie sposób nie wspomnieć o kategoriach typowo kobiecych, a więc produktach do higieny intymnej. Podpaski, wkładki, tampony, ale także nawilżane chusteczki czy płyny do higieny intymnej to pozycje obowiązkowe na półce drogeryjnej w każdym sklepie. Warto zadbać o przynajmniej podstawowy asortyment „ratunkowy”, ponieważ w razie potrzeby to właśnie w pobliskim sklepie damska klientela może poszukiwać produktów do higieny intymnej. Asortyment ten szczególne miejsce powinien zajmować także z uwagi na to, że do koszyków zakupowych trafia stosunkowo regularnie.
Taka podstawowa oferta środków do higieny intymnej powinna opiewać w przynajmniej kilka pozycji z każdej kategorii. Bardzo często kobiety posiadają już pewne preferencje i ulubione marki, zatem bezpiecznie jest postawić na produkty najchętniej wybierane na rynku. Poza tym, warto, aby wśród oferty znalazły się także rozwiązania ekologiczne, takie jak produkty w pełni biodegradowalne czy też wykonane z organicznej bawełny.
Kobieta na zakupach jest wymagającym i bardzo ważnym klientem. Analizuje większą ilość informacji, poszukuje opinii i wybiera najlepsze produkty. Bardzo często to właśnie panie decydują także o rodzinnych zakupach. Dlatego też w ofercie nie może zabraknąć produktów dedykowanych tej grupie.
Anna Pańczyk
Redaktor
1 źródło: https://abrsesta.com/pl/kobiety-robia-zakupy-a-mezczyzni-kupuja/
2 źródło: CBOS, „Kobiety i mężczyźni w domu”, wrzesień 2018.
3 źródło: https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/kobiety-i-mezczyzni-na-zakupach-badania-ul
4 źródło: https://abrsesta.com/pl/kobiety-robia-zakupy-a-mezczyzni-kupuja/
5 źródło: https://abrsesta.com/pl/plec-na-zakupach/