Zapewne wielu z detalistów zdaje sobie sprawę, jak ważnymi klientami są kobiety. To one najczęściej decydują o tym, co ląduje w sklepowym koszyku, robiąc zakupy dla całej rodziny. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby zadbać o odpowiednią ofertę skrojoną pod potrzeby pań.
Kobieta jest niezwykle ważnym klientem i wie o tym każdy, kto prowadzi sklep. Zakupy w wykonaniu pań różnią się od tych, które zrobiłby mężczyzna. Oczywiście część poglądów to niesłuszne stereotypy, ale wiele spośród tych o różnicach zależnych od płci to fakty. Kobiety są bardziej wymagającą klientelą. Poświęcają na zakupy więcej czasu, uważnie wczytując się w etykiety wybieranych produktów. Kupują przecież nie tylko dla siebie, ale i dla swoich pociech oraz partnerów.
Oczywiście, nie tyczy się to każdej kobiety. Niemniej warto mieć na uwadze, że to panie najczęściej zaopatrują domowe spiżarnie. Według danych statystycznych dotyczących Stanów Zjednoczonych1 kobiety podejmują nawet 80% decyzji zakupowych. Ponadto 85% badanych pań twierdzi, że pozostaje lojalna wobec ulubionych marek. Te dane wskazują na istotny fakt – każdy producent będzie chciał pozyskać kobietę jako konsumenta. Z przytoczonego raportu wynika również, że 80% kobiet twierdzi, że reklamy radiowe i telewizyjne zachęcają je do wypróbowania nowych marek. Co ciekawe, reklamy skierowane do kobiet są najbardziej skuteczne, jeśli w komunikacji marketingowej pojawiają się panie, a nie panowie. Niestety, tylko 1/3 marek zachowuje w tym względzie właściwą równowagę.
Jakie są współczesne Polki?
Warto zadać sobie to pytanie. Mobile Institute zebrało odpowiednie dane i po ich dokładnej analizie postarało się na nie odpowiedzieć. Z raportu2 wynika, że nie wszystkie Polki chcą mieć dziecko, jednak zdecydowana większość chce wyjść za mąż. 14% respondentek przyznaje, że nie odczuwa potrzeby posiadania dzieci, 8% wybiera rozwój swojej kariery a 9% mówi, że nie lubi dzieci. Co 10. kobieta nie znalazła odpowiedniego partnera. Ponadto ze zgromadzonych danych wynika, że Polki są przemęczone. Ma to duży wpływ na zakupowy koszyk, ponieważ oznacza, że będą one niejednokrotnie wybierać dania gotowe. Czy oznacza to jednak gorszą jakość wybieranych produktów? Absolutnie nie, bowiem to właśnie kobiety zwracają bardzo dużą uwagę na kwestie zdrowotne.
Co ciekawe, z raportu wynika też, że kobiety (szczególnie te młodsze) zwracają również ogromną uwagę na kwestie środowiska naturalnego. Niepokoją je zmiany klimatyczne i zanieczyszczenie środowiska, co również przekłada się na zakupowe decyzje. Kobiety chętniej będą wspierać te firmy, które aktywnie walczą z globalnym ociepleniem, ograniczając swój ślad węglowy. Ponadto z przytoczonego raportu wynika również, że najważniejszą wartością w życiu dla kobiet jest zdrowie (wskazane przez 34% badanych). Na drugim miejscu znalazła się rodzina (24%), a na trzecim wolność (19%).
Dane statystycznie potwierdzają obecność trendów, które w przypadku kobiecej klienteli widoczne są od dawna. Kobiety bardzo dbają o zdrowie swoje i swoich bliskich, co sprawia, że wybierają produkty o lepszym składzie. Ponadto dbają o ekologię i kwestie środowiska, co powoduje, że będą wybierać firmy rozwijające się w sposób zrównoważony, a także te, które ograniczają plastik. Poza tym kobieta, co zapewne potwierdzi każdy detalista, spędza w sklepie więcej czasu. Dłużej robi zakupy, ale za to stara się wybierać najlepsze produkty. Nierzadko szuka również korzystnych promocji.
Dania gotowe dla dzieci
Odpowiednie żywienie dziecka to podstawa, jeśli chcemy, aby wyrosło na zdrowego człowieka. Wiedzą o tym również kobiety, które nie szczędzą ani czasu, ani pieniędzy, gdy przychodzi czas na wybranie posiłku dla swoich pociech. Dania gotowe dla dzieci to kolejna kategoria bardzo często wybierana przez panie.
Z danych CMR wynika, że jest to kategoria nadzwyczaj stabilna. Wartość jej sprzedaży w pierwszym półroczu 2021 wyniosła o nieco ponad 1% więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. „W sklepach małoformatowych do 300 mkw. w pierwszych 6 miesiącach tego roku klienci mogli wybierać spośród 6 różnych wariantów tych produktów, podczas gdy w tym samym okresie rok temu było to 7 wariantów” – informuje Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR.
Śniadanie dla całej rodziny
Kobieta robi zakupy dla całej rodziny, szczególnie z myślą o dzieciach. Rok szkolny już się rozpoczął, co jednocześnie oznacza początek sezonu na batony i płatki zbożowe. Produkty te są nieocenione na pierwsze i drugie śniadanie, dostarczając dzieciom potrzebnych substancji odżywczych na pierwszą część dnia. Z tego powodu te wyroby są często wybierane przez kobiety. Oprócz tego na śniadaniowych stołach pojawią się również uwielbiane przez Polki i Polaków herbaty. Ciepły kubek kawy czy herbaty to nieodłączny element każdego porannego posiłku. Wiedzą o tym kobiety wybierające produkty śniadaniowe dla całej rodziny. Warto jednak zadać sobie pytanie, jak prezentują się dane rynkowe dotyczące kategorii śniadań?
Instytut Centrum Monitorowania Rynku podaje, że batony zbożowe w pierwszym półroczu 2021 były obecne w ok. 40% sklepów małoformatowych do 300 mkw. Z kolei warianty stworzone z myślą o dzieciach pojawiły się jedynie w ok. 30% placówek tego typu.
Zdecydowanym liderem w kategorii batonów jest producent Nestlé. Marki tej firmy pojawiają się w 3 sklepach na 4, które posiadają tę kategorię w swojej ofercie. Na trzecim i drugim miejscu podium sprzedażowego plasują się Bakalland oraz Oshee, jednak ich produkty są dostępne w znacznie mniejszej liczbie sklepów oferujących tę kategorię. W przeciętnym sklepie małego formatu dostępne są 4 warianty batonów zbożowych, najczęściej występują one w opakowaniach 40 i 25 g.
„Zdecydowanie najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży tej kategorii notuje firma Nestlé – te w I półroczu 2021 r. wzrosły rok do roku o prawie 4 p.p. i wyniosły ok. 47%. Najpopularniejsze marki tego producenta to Nesquik i Cini Minis. Ponad dwa razy mniejszymi udziałami wartościowymi w sprzedaży może pochwalić się firma Bakalland (ok. 22%), a podium zamyka firma Oshee (10% i spadek o 2 p.p. w porównaniu do I półrocza 2020 r.)” – informuje Nikodem Pankowiak, ekspert CMR.
Płatki zbożowe i płatki śniadaniowe to prosty sposób na szybkie i pożywne śniadanie. Dostarczają one zbóż i błonnika, a poza tym wiele z płatków śniadaniowych jest dodatkowo wzbogaconych o różnorodne witaminy. Z kolei ze zbóż bardzo szybko i prosto można przyrządzić pożywną, przepyszną owsiankę. Nic dziwnego, że płatki są tak często wybierane przez kobiety dla swoich pociech.
Płatki zbożowe w sklepach małoformatowych są dostępne średnio w 5 wariantach na sklep. Najpowszechniejszą ich formą są owsianki (3-4 warianty na sklep w pierwszym półroczu 2021), które odpowiadają za 60% wartości sprzedaży całej kategorii płatków zbożowych. Za nimi znajdują się płatki owsiane i otręby, dostępne w 2 wariantach na sklep.
„Wartość sprzedaży płatków zbożowych w sklepach małoformatowych znacznie spadła w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej – spadek wyniósł aż ok. 20%. Rzeczywisty obraz sytuacji na rynku tych produktów może jednak zamazywać pandemia – ich sprzedaż zwłaszcza w okresie marzec-kwiecień 2020 r. poszybowała w górę” – mówi Nikodem Pankowiak.
Liderem na podium w przypadku kategorii płatków zbożowych jest firma PZZ w Stoisławiu, która od stycznia do czerwca 2021 zanotowała udziały wartościowe w sprzedaży płatków rzędu 22% (spadek o niemal 5 p.p. w stosunku do I pierwszego półrocza 2020 r.). Tuż za nią plasuje się firma Kupiec z wynikiem w granicach 21-22%, co oznacza wzrost udziałów wartościowych o 1 p.p. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Poza tym warto pamiętać o producentach takich jak Melvit, Sante i Nestlé. W tej kategorii, według danych CMR, rośnie także znaczenie marek własnych.
Produkty mleczne
Każdy detalista zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna jest półka z nabiałem. Mleko, ser, twaróg, ale także jogurty powinny znaleźć się w każdym sklepie małego formatu. Na półkach będą ich szukać przede wszystkim kobiety. Jogurt w połączeniu z płatkami to idealny sposób na szybkie śniadanie, zarówno dla siebie, jak i swojego dziecka. To prosta i poręczna propozycja, można ją bowiem bardzo łatwo zabrać do pracy czy do szkoły.
„Jogurty naturalne to kolejna kategoria produktów, której wyniki «wykrzywia» pandemia – wartość jej sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w okresie styczeń-czerwiec br. jest o niemal 20% niższa niż w tym samym okresie rok temu. Zdecydowanym liderem w tej kategorii w sklepach tego formatu jest firma Zott – jej udziały wartościowe w sprzedaży przekroczyły w I półroczu 40%” – mówi Nikodem Pankowiak, analityk danych sprzedażowych CMR.
Przewaga Zotta wynika z dużej dostępności tych produktów w sklepach. Produkty tej firmy były dostępne w ostatnim półroczu w ok. 70% wszystkich sklepów do 300 mkw. Gdy mowa o placówkach, które miały w swojej ofercie kategorię jogurtu naturalnego ta liczba jest jeszcze większa, osiągając pułap 85%.
Jednak oprócz Zotta warto pamiętać także o innych producentach. Na wyróżnienie zasługują również Bakoma (17% udziału wartościowego) oraz Danone (ok. 7%). Co ciekawe, ostatnia z wymienionych firm zajmuje dopiero 5. miejsce pod względem wolumenowego udziału w sprzedaży. W tamtym rankingu Danone wyprzedzają jeszcze Mlekovita i Mlekpol. W ofercie sklepów małoformatowych można odnaleźć ok. 5 wariantów jogurtów naturalnych. Najczęściej wybieraną marką jest Zott Primo, która w tym półroczu pojawiła się na ponad 40% paragonów, na których znalazły się jogurty naturalne. „Jej udziały wartościowe w sprzedaży tej kategorii w sklepach małoformatowych do 300 mkw. kształtują się zaś na poziomie niemal 40% i są ponad 2 razy większe niż łączne udziały kolejnych trzech marek wyprodukowanych przez firmy Bakoma i Danone” – dodaje Nikodem Pankowiak z CMR.
Kobiety w sklepie spożywczym wybierają produkty zarówno dla siebie, jak i dla całej swojej rodziny. Kompletując półkę w sklepie warto o tym pamiętać, bowiem to właśnie one podejmują większość decyzji zakupowych. Panie będą szukać w sklepach spożywczych wyrobów zdrowych, z czystą etykietą, cechujących się prostym i przejrzystym składem. Oprócz tego popularne będą produkty „bio”, sygnowane odpowiednimi certyfikatami. Wszystko to w poszukiwaniu najlepszych wyrobów dla swojej rodziny.
Małgorzata Duży
Redaktor
1 źródło: Effectv, raport „Women Audiences and Consumers”, Comcast, 2021
https://tv.tvnmedia.pl/co-warto-wiedziec-o-kobietach/?utm_source=WM&utm_medium=display&utm_campaign=WMW&utm_content=kobiety.
2 źródło: „Siła kobiet. Jakie są współczesne Polki?”, Mobile Institutey.