Dziś każda z branż stara się dbać o planetę. To nie tylko trend, ale też misja producentów. Jak wygląda to w kategorii baterii? Jakich innowacji wymaga rynek? O potrzebach konsumenckich, działaniach proekologicznych i sposobie na wyróżnienie się wśród konkurencji opowiada Mateusz Orkisz, Managing Director w VARTA Consumer Batteries Poland.
Trend eko i troski o środowisko w ostatnich latach przybrał na sile. Jak Wasza firma na niego odpowiada?
Potrzeba rozwiązań przyjaznych środowisku rośnie z dnia na dzień. A my chcemy wnieść swój wkład w postaci zrównoważonych zakładów produkcyjnych i naszych ekologicznych opakowań. W mobilnym, cyfrowym i o ograniczonych zasobach, a przez to także zrównoważonym świecie jutra temat efektywności energetycznej odgrywa kluczową rolę. Z tego powodu VARTA – w ramach swoich interdyscyplinarnych sieci wiedzy – intensywnie pracuje z zespołami ekspertów nad zmniejszeniem zużycia energii i jej efektywnym wykorzystaniem. Jeszcze bardziej wydajne baterie i rosnąca gęstość energii sprawiają, że nasze produkty działają dłużej i przyczyniają się do zmniejszenia ilości odpadów.
Nieustannie dążymy do optymalizacji naszych procesów, produkcji i produktów. Naszą wizją jest osiągnięcie produkcji neutralnej pod względem emisji CO₂ zgodnie z PAS 2060 do 2027 roku. Aspekty środowiskowe w produkcji, logistyce i działaniach prowadzonych na miejscu odgrywają równie ważną rolę jak rozbudowa naszego systemu zarządzania zrównoważonym rozwojem.
Nasze nowe produkty wyróżniają się dzięki unikalnym innowacjom dotyczącym składu i sposobu posługiwania się nimi. Całkowicie wyeliminowaliśmy plastik z opakowań wielu produktów, a pozostałe z nich także mogą imponować dzięki zastosowaniu do 90% surowców wtórnych. Szczególnie innowacyjny jest nasz nowy – oczekujący na rejestrację patentu – sposób otwierania i zamykania. Mechanizm pozwala łatwo wyjmować pojedyncze ogniwa, a samo opakowanie idealnie nadaje się, aby przekazać w nim zużyte ogniwa do punktu zbiórki w sposób przyjazny dla środowiska.
W ramach nowej serii LONGLIFE, popularne rozmiary baterii AA i AAA LONGLIFE Max Power oferują teraz 5% więcej mocy, a baterie LONGLIFE Power – 6%. VARTA w ten sposób stała się producentem najbardziej wydajnych baterii alkalicznych AAA w Europie w ramach danej kategorii cenowej.
Jakie kampanie aktualnie prowadzicie? Jakie promocje i akcje przygotowaliście dla konsumentów?
We wrześniu 2021 roku rozpoczęliśmy ogólnopolską kampanię komunikacyjną „Imagine more”, która podkreśla rolę VARTA jako inicjatora innowacji i jednocześnie ma za zadanie inspirować konsumentów na całym świecie, by kształtowali swoje życie aktywnie i niezależnie. Akcja związana jest z relaunchem marki VARTA. Wielokanałowa kampania zostanie zakomunikowana poprzez media out-of-home, sieci reklamowe, media społecznościowe, filmy, prasę oraz inne kanały. Konsumenci mogą także dowiedzieć się więcej o portfolio marki odwiedzając nowo zaprojektowaną stronę VARTA: www.varta-ag.com/pl/imaginemore.
Które z Waszych produktów to hity sprzedaży?
Bezsprzecznym liderem sprzedaży jest cała linia baterii alkalicznych LONGLIFE. Są to baterie, które Polacy dobrze poznali i przyzwyczaili się do ich jakości oraz bardzo dobrej dostępności – kupić je można w praktycznie każdym osiedlowym sklepie. Wierzę, że nowe opakowania pozbawione plastiku sprawią, że dla kolejnych konsumentów VARTA będzie preferowanym wyborem, jeżeli chodzi o zasilanie ich urządzeń.
Jak właściwie zaplanować ofertę baterii i akumulatorów w sklepie? O czym należy pamiętać i jakimi zasadami się kierować? Jakie macie rady dla detalistów? Czy oferujecie wsparcie przedstawiciela?
Baterie są produktem impulsowym, konsumenci rzadko mają je na swoich listach zakupów, ale gdy zobaczą je w sklepie, z pewnością dokonają zakupu, nawet na zapas. Dlatego warto zadbać o ich widoczność – absolutne minimum to strefa kasy, gdzie nie może zabraknąć bestsellerowych rozmiarów AA i AAA. Wiele najnowszych zabawek czy małych urządzeń zasilanych jest bateriami guzikowymi, więc warto asortyment sklepu uzupełnić o najbardziej popularne baterie CR2032. Tym bardziej warto umieszczać baterie przy zasilanych nimi urządzeniach. Dobrze sprawdza się też sprzedaż sugerowana – czyli proponowanie konsumentom baterii np. w momencie finalizacji zakupów. Ekspozycję baterii z pewnością uatrakcyjnią markowe stojaki, które udostępniamy naszym partnerom handlowym za pośrednictwem przedstawicieli. Nasi pracownicy udzielają także rad przy ułożeniu asortymentu na półce czy stojaku w taki sposób, aby zmaksymalizować odsprzedaż.
A jakie są najbliższe plany firmy?
Mimo że dopiero rozpoczęliśmy komunikację relaunchu marki, trwają już prace nad kolejnymi kampaniami oraz programami lojalnościowymi dla naszych partnerów handlowych. Chcemy być jak najbliżej potrzeb konsumentów i klientów, ale też edukować i wspierać zrównoważone zachowania. Stąd plany wprowadzenia na rynek jeszcze bardziej wydajnych produktów, dalszej redukcji naszego śladu węglowego i uruchomienia kolejnej kampanii już na początku 2022 roku.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska