PIH: Podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe uderzy w małe sklepy
Czwartek, 14 października 2021
Polska Izba Handlu alarmuje, że planowana podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe uderzy w małe, rodzinne sklepy spożywcze i co gorsza będzie motorem wzrostu zysków szarej strefy oraz nieodpowiedzialnego spożycia. Nie jest to czas na takie kroki – branża handlu w 2021 r. notuje już duże straty sprzedaży związane z wprowadzeniem od początku roku dodatkowej opłaty na alkohole w małych butelkach.
W ocenie Polskiej Izby Handlu, kolejna tak znacząca podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe pogorszy i tak trudna sytuację sklepów małego formatu, w których nawet powyżej 24% (wg CMR) obrotu generują właśnie napoje alkoholowe.
– Efekt wprowadzenia tzw. podatku od małpek jest taki, że wolumen sprzedaży napojów alkoholowych w małych sklepach do końca sierpnia b.r. spadł już o 12% w porównaniu do roku 2020 (wg CMR). Natomiast dyskonty notują nadal wzrosty, co potwierdza tezę, że to one głównie korzystająna podwyżkach, umacniając się na rynku kosztem małych sklepów – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.
Ostatnia podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe miała miejsce tuż przed pandemią, dlatego obecnie proponowana zmiana jest niezrozumiała, zwłaszcza że jest mowa o wysokim wzroście opłaty - czytamy w komunikacie PIH.
Polska Izba Handlu spodziewa się, że planowana podwyżka akcyzy na napoje alkoholowe znacząco przyczyni się do dalszego pogorszenia sytuacji ekonomicznej małych sklepów. Część klientów przejdzie do szarej strefy, która jest, w zakresie zwłaszcza alkoholi mocnych, niezwykle łatwo dostępna. Pozostali klienci zwiększą zakupy w innych kanałach sprzedaży jak dyskonty czy hipermarkety – i to nie tylko alkoholu, który jest kategorią mniej ważną dla dużych sklepów, ale także innych kategorii spożywczych, powiększając skalę utraconej sprzedaży.
W związku z tym Polska Izba Handlu apeluje do Rządu o opracowanie kompleksowej strategii wsparcia niezależnego polskiego handlu, także w kontekście rozwiązań podatkowych wpływających na konkurencyjność polskich handlowców.
Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.