Z rynku FMCG

30 września rusza II emisja akcji Alembik Polska Janusza Palikota

Środa, 29 września 2021
Alembik Polska SA – spółka zarządzająca siecią Alkotek, czyli restauracji z własnymi destylarniami, specjalizująca się także w produkcji wysokogatunkowych wódek – opublikowała szczegóły II emisji akcji, zaplanowanej na 30 września 2021. W ramach crowdfundingu udziałowego planuje pozyskać 4,5 mln zł na dalsze inwestycje w lokale Czarcia Łapa i Młoda Polska oraz otwarcie nowej restauracji w Warszawie.
Alembik Polska SA kontynuuje budowę sieci lokalnych Alkotek, przestrzeni spotkań i degustacji, w których wysokogatunkowe trunki rzemieślnicze będą produkowane na miejscu w specjalnych urządzeniach – alembikach, a goście będą mogli zamówić jedzenie skomponowane pod wybrane pozycje z karty alkoholi.

Spółka realizuje plany rozwoju ze środków własnych oraz pozyskanych w ramach crowdfundingu udziałowego. W 2020 roku ponad 1000 inwestorów społecznościowych zainwestowało w Alembik Polska 4,2 mln zł. Janusz Palikot, pomysłodawca i prezes spółki, zapowiedział niedawno II emisję akcji w tym modelu. Zapisy ruszą 30 września o godz. 9:00. Kampania promowana jest na Crowdway.pl.

Cele emisji

Środki w kwocie 4,5 mln zł, pozyskane w ramach II emisji akcji, spółka przeznaczy na dalsze inwestycje w sieć Alkotek. 1,6 mln zł wyniesie zakończenie inwestycji w lokal Czarcia Łapa w Lublinie, a 0,7 mln zł dalsza modernizacja lokalu Młoda Polska Bistro&Pianino we Wrocławiu. Blisko 2,2 mln zł zostaną zainwestowane w otwarcie restauracji w Warszawie.

W trakcie pandemii Alembik Polska SA zrewidowała strategię i zamiast lokali patronackich, będzie przejmować i modernizować restauracje lub tworzyć od podstaw własne lokale. Ma to umożliwić lepsze zarządzanie biznesem spółki. W związku z tym, środki z I emisji posłużyły do zakupu specjalistycznych urządzeń: alembików, udziałów w restauracji Młoda Polska we Wrocławiu oraz rozpoczęcia modernizacji lokalu Czarcia Łapa.

Nic nie jest stałą w biznesie, a tym bardziej w specjalnych warunkach, jakie dyktowała pandemia. Dziś wiemy już, że zmiana podejścia do tworzenia Alkotek i poczynione inwestycje były bardzo dobrym ruchem. Koszty specjalistycznego sprzętu do produkcji alkoholu poszły mocno w górę, a fakt, że zakupiliśmy alembiki w krótkim czasie sprawił, że jesteśmy na plusie - powiedział Janusz Palikot, Prezes Zarządu Alembik Polska SA.

Docelowo powstanie 10 Alkotek. Młoda Polska z Wrocławia otworzy swoją destylarnię w ramach projektu Alembik Polska jeszcze w Q4 2021. Szefową kuchni Młodej Polski jest Beata Śniechowska, zwyciężczyni MasterChef Polska, autorka książek kulinarnych, nominowana przez Gault & Millau jako kobieta szef roku 2019. Restauracja Czarcia Łapa z Lublina dołączy do sieci Alkotek do roku 2022 po zakończeniu modernizacji.

Inwestujemy w lokale, które mają duży potencjał rynkowy lub wyjątkową markę. Młoda Polska należy do pierwszej dziesiątki najlepszych restauracji w Polsce. Nawet w pandemii jej wyniki były bardzo dobre na tle całego sektora HoReCa. Przed lokalem ustawiały się kolejki do dań sprzedawanych na wynos - dodał Janusz Palikot.

Wódka Palikot już w sprzedaży

We wrześniu 2021 spółka Alembik Polska SA wprowadziła Wódkę Palikot Żyto do sieci handlowej Żabka. Wódka ta bazuje na innowacyjnej recepturze łączącej dwie technologie: rektyfikacji i destylacji. Dostępne są trzy warianty smakowe. Oprócz Żyta, w ofercie znajduje się także Ziemniak i Jęczmień. Celem jest osiągnięcie poziomu sprzedaży ponad 100 000 szt. miesięcznie już w 2022 roku.

Prognozy wzrostu

Przygotowana przez spółkę prognoza przychodów na najbliższe lata przewiduje dynamiczny wzrost ich wartości w latach 2021 – 2025. Współczynnik CAGR dla przychodów w okresie 2021-2025 wynosi 36%. Już w 2022 roku Alembik Polska SA planuje osiągnąć blisko 70 mln zł przychodów z prowadzonej działalności: restauracje oraz sprzedaż trunków.

Wg prognoz, skumulowany średnioważony wzrost (CAGR) nominalnej marży EBITDA w latach 2021-2025 ma wynieść 51,7%.

Janusz Palikot – największe nazwisko na polskim rynku alkoholi

W 1990 roku Janusz Palikot założył spółkę Ambra. Firma szybko zdobyła pozycję lidera rynku win i win musujących, budując portfel silnych marek własnych, takich jak Dorato, Cin&Cin czy Fresco. Jako pierwsza wprowadziła na rynek zupełnie innowacyjne produkty, takie jak Piccolo.

Po sprzedaży akcji w Ambra SA Janusz Palikot założył spółkę Jabłonna, planując dalsze działania biznesowe na rynku alkoholowym. W 2001 roku Jabłonna przejęła kontrolę nad Polmosem Lublin, produkującym m.in. wódkę Żołądkową Gorzką. Przejęte przedsiębiorstwo znajdowało się w złej kondycji. Dzięki właściwym działaniom Polmos zaczął przynosić zyski, a produkowana przez zakład Żołądkowa Gorzka De Luxe stała się jedną z najchętniej kupowanych wódek w Polsce. W czasach Janusza Palikota Polmos Lublin sprzedał jej ponad 1 mld butelek, a Janusz Palikot dzięki sprzedaży akcji Polmos Lublin stał się uosobieniem sukcesu w branży alkoholowej.

W 2018 roku, po dłuższej przerwie, Janusz Palikot postanowił wrócić do biznesu alkoholowego, tym razem w branży piwnej. Nowo powstała spółka Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, przejęła należący do grupy BRJ małopolski browar regionalny w Tenczynku. Odświeżony portfel piw w klasycznych stylach oraz osobna linia piw nowofalowych wywołały zainteresowanie rynku i konsumentów, a ich wysoką jakość potwierdziło kilkanaście medali zdobytych w ciągu 2 lat w konkursach specjalistycznych i konsumenckich.

Pod koniec 2019 roku Janusz Palikot ogłosił zamiar rozbudowania Grupy Tenczynek. Z pomocą przyszli inwestorzy. Tenczyńska Okovita w ramach kampanii crowdfundingowej zebrała w ciągu 36 dni kwotę 4,18 mln zł na realizację zakładanych celów inwestycyjnych, takich jak zakup maszyn do destylacji okowity czy beczek do leżakowania piw. Natomiast druga emisja spółki Tenczyńska Okovita zakończyła się w 8 godzin! Wiosną 2020 Janusz Palikot pozyskał ponadto 4 mln zł na budowę spółki Tenczynek Bezalkoholowe SA.

Ostatnio Janusz Palikot razem z Kubą Wojewódzkim i Tomaszem Czechowskim przeprowadzili najgłośniejszą premierę na polskim rynku alkoholowym z konopnym piwem BUH, wódką wyBUHową oraz Okovitą BUH Distillery.

Ponadto Janusz Palikot prowadził projekt tokenizacji beczek whisky na kwotę 3,8 mln zł oraz projekt Beczki Palikota z 600 sprzedanymi beczkami.

Informacje o kampanii można znaleźć na stronie crowdway.pl.



tagi: Janusz Palikot , emisja akcji Alembik Polska , alkohole , rynek spożywczy , produkcja , sprzedaż , handel , konsument , FMCG ,