Odpowiednia higiena zapewnia nie tylko zdrowie, ale też pomaga nam zachować piękną skórę czy włosy. Obowiązkowe pozycje to preparaty zwalczające wirusy i bakterie, ale także wszystkie produkty, które zapewniają nie tylko czystość, ale też świeżość. O czym jeszcze nie możemy zapomnieć kompletując asortyment na sklepową półkę?
Pandemia zdecydowanie wpłynęła na wyniki sprzedaży kategorii higieniczno-kosmetycznych w Polsce. W 2020 roku sprzedaż tych artykułów gwałtowanie wzrosła. Z jednej strony Polacy uświadomili sobie rolę odpowiedniej higieny, z drugiej natomiast obserwowaliśmy zmiany w nawykach zakupowych – mniejszą częstotliwość i większy wolumen jednorazowych zakupów. Jak wskazuje analiza danych CMR, zeszłoroczne wzrosty sprzedaży artykułów higieniczno-kosmetycznych były tak wysokie, że w pierwszym kwartale 2021 r. zaczęto odnotowywać spadki – zarówno pod względem wartościowym, jak i ilościowym.
Skuteczna dezynfekcja
Kategorią, która po 2020 roku szczególnie pozostanie w pamięci konsumentom są wszelkie środki zwalczające wirusy i bakterie oraz mydła – w płynie oraz w kostce. W końcu w dużej mierze to właśnie te produkty wpisały się w codzienną profilaktykę dotyczącą minimalizowania ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Szczególnie na znaczeniu zyskały mydła antybakteryjne. Dodatkowa funkcja, która wpisuje się w trend czystości i higieny okazała się istotna dla wielu konsumentów, a kategoria w 2020 roku odnotowała kilkukrotny wzrost sprzedaży. Pandemia wpłynęła również na większe zapotrzebowanie na żele i płyny antybakteryjne do rąk, które w ubiegłym roku także charakteryzowały się kilkukrotnym wzrostem.
Pielęgnacja ciała
Najważniejszym segmentem wśród artykułów higieniczno-kosmetycznych są produkty do mycia i pielęgnacji ciała. „W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. wszelkie mydła, płyny do kąpieli oraz żele pod prysznic odpowiadały za ok. 17% wartości sprzedaży artykułów higieniczno-kosmetycznych, jednak w porównaniu do roku poprzedniego zanotowały ponad 40% spadek w wartości sprzedaży oraz liczbie opakowań” – informuje Ewa Bekier.
Wśród kosmetyków myjących wyróżnić możemy żele pod prysznic oraz mydła w płynie i kostkach. Te pierwsze charakteryzują się dużą dostępnością – konsumenci w analizowanym okresie mogli znaleźć je w 7 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych, co więcej żele pod prysznic są również najważniejszym działem w segmencie. Z kolei mydła w płynie i kostkach uzyskały po ok. 30% udziałów i dostępne były w przynajmniej połowie placówek do 300 mkw.
W okresie styczeń-kwiecień 2021 roku większymi udziałami od produktów myjących charakteryzowały się preparaty służące do pielęgnacji ciała odpowiadając za ok. 21% udziałów w segmencie higieniczno-kosmetycznym. Jednak również i ta kategoria w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego zanotowała istotne spadki – ponad 30% w wartości sprzedaży oraz ponad 20% w liczbie opakowań.
Odpowiednie zatowarowanie półki drogeryjnej daje możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Jej funkcją jest przede wszystkim odpowiadanie na nagłe potrzeby konsumentów, którzy będą poszukiwali przynajmniej podstawowego asortymentu w pobliskim sklepie, dlatego warto postawić na odpowiedni wybór.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.