Drogeria

Higieniczny must have

Wtorek, 14 września 2021 Autor: Anna Pańczyk, HURT & DETAL Nr 09/187. Wrzesień 2021
Odpowiednia higiena zapewnia nie tylko zdrowie, ale też pomaga nam zachować piękną skórę czy włosy. Obowiązkowe pozycje to preparaty zwalczające wirusy i bakterie, ale także wszystkie produkty, które zapewniają nie tylko czystość, ale też świeżość. O czym jeszcze nie możemy zapomnieć kompletując asortyment na sklepową półkę?
Pandemia zdecydowanie wpłynęła na wyniki sprzedaży kategorii higieniczno-kosmetycznych w Polsce. W 2020 roku sprzedaż tych artykułów gwałtowanie wzrosła. Z jednej strony Polacy uświadomili sobie rolę odpowiedniej higieny, z drugiej natomiast obserwowaliśmy zmiany w nawykach zakupowych – mniejszą częstotliwość i większy wolumen jednorazowych zakupów. Jak wskazuje analiza danych CMR, zeszłoroczne wzrosty sprzedaży artykułów higieniczno-kosmetycznych były tak wysokie, że w pierwszym kwartale 2021 r. zaczęto odnotowywać spadki – zarówno pod względem wartościowym, jak i ilościowym.

Skuteczna dezynfekcja

Kategorią, która po 2020 roku szczególnie pozostanie w pamięci konsumentom są wszelkie środki zwalczające wirusy i bakterie oraz mydła – w płynie oraz w kostce. W końcu w dużej mierze to właśnie te produkty wpisały się w codzienną profilaktykę dotyczącą minimalizowania ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Szczególnie na znaczeniu zyskały mydła antybakteryjne. Dodatkowa funkcja, która wpisuje się w trend czystości i higieny okazała się istotna dla wielu konsumentów, a kategoria w 2020 roku odnotowała kilkukrotny wzrost sprzedaży. Pandemia wpłynęła również na większe zapotrzebowanie na żele i płyny antybakteryjne do rąk, które w ubiegłym roku także charakteryzowały się kilkukrotnym wzrostem.

Pielęgnacja ciała

Najważniejszym segmentem wśród artykułów higieniczno-kosmetycznych są produkty do mycia i pielęgnacji ciała. „W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. wszelkie mydła, płyny do kąpieli oraz żele pod prysznic odpowiadały za ok. 17% wartości sprzedaży artykułów higieniczno-kosmetycznych, jednak w porównaniu do roku poprzedniego zanotowały ponad 40% spadek w wartości sprzedaży oraz liczbie opakowań” – informuje Ewa Bekier.

Wśród kosmetyków myjących wyróżnić możemy żele pod prysznic oraz mydła w płynie i kostkach. Te pierwsze charakteryzują się dużą dostępnością – konsumenci w analizowanym okresie mogli znaleźć je w 7 na 10 wszystkich sklepów małoformatowych, co więcej żele pod prysznic są również najważniejszym działem w segmencie. Z kolei mydła w płynie i kostkach uzyskały po ok. 30% udziałów i dostępne były w przynajmniej połowie placówek do 300 mkw.

W okresie styczeń-kwiecień 2021 roku większymi udziałami od produktów myjących charakteryzowały się preparaty służące do pielęgnacji ciała odpowiadając za ok. 21% udziałów w segmencie higieniczno-kosmetycznym. Jednak również i ta kategoria w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego zanotowała istotne spadki – ponad 30% w wartości sprzedaży oraz ponad 20% w liczbie opakowań.

Odpowiednie zatowarowanie półki drogeryjnej daje możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji. Jej funkcją jest przede wszystkim odpowiadanie na nagłe potrzeby konsumentów, którzy będą poszukiwali przynajmniej podstawowego asortymentu w pobliskim sklepie, dlatego warto postawić na odpowiedni wybór.

Anna Pańczyk
Redaktor



tagi: higiena , środki czystości , drogeria , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal ,