Kategorie produktów

Nowe technologie w handlu

Środa, 08 września 2021 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 09/187. Wrzesień 2021
Branża FMCG coraz mocniej korzysta ze zdobyczy cyfryzacji i śmielej unowocześnia swoje biznesy. To nie tylko wymóg obecnych czasów, ale też świadectwo na coraz szerszą ofertę rynkową wśród systemów dedykowanych dla handlu. O najnowszych trendach i technologiach opowiada Tomasz Kajdzik, Dyrektor Działu Systemów Mobilnych i Platformy Connector w Asseco Business Solutions.
Asseco potwierdziło status lidera cyfryzacji zajmując czołowe pozycje w najważniejszych kategoriach raportu „Computerworld TOP200”. Co oznacza taki wynik dla Was i Waszych klientów?

Asseco Business Solutions zajęło pierwsze miejsce w rankingu dostawców rozwiązań klasy ERP w Polsce, według raportu „Computerworld TOP200” (edycja 2021 r.). To dla nas wielkie wyróżnienie. Jest ono potwierdzeniem, że nasze działania związane z rozwojem systemów oraz wykorzystaniem najnowszych technologii mają sens.

Z punktu widzenia rozwiązań wsparcia sprzedaży dla branży FMCG, bardzo istotne jest dla nas to, że znaleźliśmy się w najważniejszych światowych zestawieniach dostawców systemów z zakresu tzw. „retail execution” – m.in. takich biur analitycznych jak POI, Gartner czy Quadrant Knowledge Solutions. To dla nas powód do dumy, że w ciągu ostatnich dwudziestu kilku lat, nieduża na początku firma z Lublina, stała się z czasem światowym producentem rozwiązań wsparcia sprzedaży dla globalnych i regionalnych koncernów FMCG w kilkudziesięciu krajach świata.

Co te wyróżnienia oznaczają dla naszych klientów? Pokazują skalę naszego działania, wskazują na dużą ilość kontrahentów i wiele zrealizowanych projektów wdrożeniowych. Wysokie pozycje w rankingach przez wiele ostatnich lat to gwarancja jakości i bezpieczeństwa dla potencjalnych użytkowników.

Korzystanie z nowych technologii i wprowadzanie narzędzi informatycznych już na stałe wpisało się w rozwój handlu. Jakich rozwiązań potrzebuje obecnie branża detaliczna?

Obecnie jedną z największych bolączek branży detalicznej jest brak automatyzacji realizowanych procesów. Inaczej mówiąc, wiele sieci handlowych pracuje nadal w sposób tradycyjny. „Ręczna” obsługa procesów zajmuje więcej czasu, jest mniej dokładna i bardziej kosztowna. Takim przykładem jest choćby żmudny i skomplikowany proces rozliczenia współpracy z partnerami handlowymi. Nowoczesne rozwiązania technologiczne są w stanie to naprawdę niesamowicie usprawnić. Poza tym, detaliści powinni spróbować lepiej wykorzystywać gromadzone dane, przetwarzając je na wiedzę biznesową oraz rekomendacje działań. Kolejnym elementem jest digitalizacja współpracy z partnerami biznesowymi oraz konsumentami, która jest już normą w wielu innych branżach.

Co przygotowaliście dla sieci handlowych? Czy każdy sklep może korzystać z Waszych narzędzi?

Przygotowaliśmy pakiet rozwiązań wsparcia sprzedaży przeznaczony dla sieci handlowych oraz sklepów zrzeszonych pod ich szyldem. Za pomocą naszych systemów detaliści mogą automatycznie – sprawnie i na bieżąco rozliczać rabaty retrospektywne oraz inne benefity wynikające ze współpracy z dostawcami, zarówno stałe, jak i akcyjne. Wspieramy także bezpośrednią (online) współpracę oraz komunikację z punktami sprzedaży i producentami – za pomocą Portalu Dla Sklepów. Umożliwiamy obsługę procesu sprzedażowego dla konsumentów w modelu Click & Collect. Automatyzujemy proces zbierania danych z półek w oparciu o Image Recognition oraz pomagamy generować insighty i sugestie działań sprzedażowych.

Z naszych rozwiązań mogą skorzystać wszystkie sieci handlowe, które na co dzień współpracują z dostawcami i planują zwiększenie swojej konkurencyjności w oparciu o nowe technologie. Nasze systemy mogą wspierać zarówno centralę sieci, jak i każdy sklep wchodzący w jej skład.

Czym wyróżnia się Image Recognition? W jaki sposób wspiera branżę retail? Dlaczego Image Recognition sprawdza się w branży retail?

Tym rozwiązaniem coraz częściej interesują się duże sieci handlowe, które m.in. z roku na rok zwiększają udział marek własnych na sklepowych półkach. Image Recognition pozwala im skutecznie zadbać o odpowiednią ekspozycję oraz dostępność produktów brandowych w punktach sprzedaży.

W porównaniu do tradycyjnego (ręcznego) audytu sklepu, badanie półki za pomocą Image Recognition jest znacznie szybsze, bardziej precyzyjne i tańsze. Wymaga także mniejszego zaangażowania oraz kontroli. Rozwiązanie pozwala na zbieranie danych w oparciu o wykorzystanie zdjęć półek sklepowych. Następnie przetwarza ww. dane oraz automatycznie przekłada pozyskane z nich informacje na wskaźniki KPI. Mogą one dotyczyć takich obszarów jak np. obecność, udziały półkowe, lokalizacja, liczba facingów, prawidłowość eksponowanego asortymentu, widoczność cen, obecność produktów obcych czy widoczność materiałów POS itp. I co najważniejsze, przygoda z IR wcale na tym się nie musi kończyć. Włączając elementy AI w proces analizy zgromadzonych danych, sieć handlowa jest w stanie pozyskać rekomendacje oraz sugestie działań. Takich, których prawdopodobieństwo zakończenia się sukcesem jest największe. To właśnie może stanowić największą wartość biznesową dla detalistów.

Czy narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji to przyszłość cyfryzacji handlu? W jakim kierunku zmierza informatyzacja retailu?

Obecnie informatyzacja retailu w zakresie wsparcia sprzedaży to z pewnością trzy kierunki, zaś hasła je obrazujące to: Automatyzacja, Digitalizacja oraz Sztuczna Inteligencja. W kwestii ostatniego, musi to być przede wszystkim i z pewnością tzw. Dobre AI, czyli takie, które ma sens, przynosi konkretne korzyści i pozwala skutecznie usprawnić procesy. Jak to działa? Dobre AI pomaga „wyłapywać” zależności w posiadanych zbiorach danych, następnie tworzyć clustry i opisywać ich właściwości. Na ich podstawie generowane są sugestie działań dla grup sprzedażowych. Wszystkie te rekomendacje uwzględniają realizację celu, czyli np. zwiększenie efektywności, wzrost przychodów czy zmniejszenie kosztów operacyjnych. Dobre AI to ogromna szansa na to, by lepiej oceniać faktyczny stan biznesu i podejmować naprawdę dobre decyzje.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska




tagi: Asseco Business Solutions , innowacje , handel , nowe technologie , technika w handlu , FMCG , rynek spożywczy ,