Jeszcze kilkanaście lat temu trudno było przypuszczać, że Polacy staną się narodem piwoszy. Na początku lat dziewięćdziesiątych statystyczny Kowalski wypijał zaledwie 30 l litrów piwa rocznie, co porównaniu do naszych południowych sąsiadów Czechów (ponad 150 litrów) i zachodnich sąsiadów Niemców prawie (130 litrów) było ilością mniej niż skromną. Trudno się zresztą dziwić w PRL piwo było towarem deficytowym, a już zdobycie piwa o dobrej jakości graniczyło niemal z cudem. Jednak szybko sprywatyzowana branża piwowarska dzięki poprawie jakości piwa i dostępności oraz profesjonalnym kampaniom reklamowym sprawiła, że rynek w Polsce na początku lat dziewięćdziesiątych rósł w tempie kilkunastu procent rocznie. Przy czym określenie „rynek piwa” odnosi się głównie do piw typu pilzneńskiego. Na rynku pojawiło się też wiele nowych marek, ale były to przede wszystkim pilsy. Z czasem konsumenci zaczęli poszukiwać innych piw. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych na rynku pojawiło się piwo typu mocnego. Segment tych piw wzrósł z kilku procent w połowie lat dziewięćdziesiątych do 22 % procent w roku 2004. Najbardziej spektakularny sukces w segmencie piw mocnych odniósł Strong, który z małego regionalnego piwa stał się jedną z najlepiej rozpoznawanych piwnych marek. Choć jeszcze kilka lat temu wydawało się, że Polacy będą skłaniali się ku piwom mocnym, to po chwilowym wzroście segment ten zaczął gwałtownie się kurczyć. Dlatego między innymi w lutym tego roku Grupa Żywiec zrepozycjonowała markę Strong. Obecnie umiejscowione jest na pograniczu piw mocnych, premium i specjalności.
Portfolio piw specjalnych i smakowych Grupy Żywiec składa się ze starannie wyselekcjonowanych, najlepszych marek będących własnością Heinekena. Wymienić tu należy pszenicznego Paulanera, w odmianach jasnej i ciemnej, Fischer Tradition - piwo o pszenicznym posmaku, Murphy’s Irish Red - piwo typu Ale, Murphy’s Stout - ciemne gęste niskogazowane, Desperados - piwo o posmaku tequli, Kaper - jedyne takie piwo na rynku bardzo mocne 9,5 % jasne i Żywiec Porter – ciemny, zawiesisty. Charakteryzują się one odmiennymi sposobami fermentacji i smakami. Są pozycjonowane jako specjalności piwne i piwa smakowe.
Oceniamy, że w przyszłości segment ten będzie się rozwijał i zdobywał coraz większe grono wiernych konsumentów – informuje Eliza Panek - Rzecznik Prasowy Grupa Żywiec S.A.
Choć nie osiągnie prawdopodobnie w polskich warunkach wielkości innych segmentów rynku, to na pewno będzie bardzo atrakcyjny, przede wszystkim pod względem zyskowności. Dlatego uważamy, że duże szanse otwierają się też przed producentami piw smakowych. Zachęceni dobrymi wynikami wprowadzonego rok temu Freeqa, o smaku malinowo-wiśniowym, zdecydowaliśmy się w tym roku poszerzyć linię tej marki, o Freeqa o smaku orzeźwiającej limonki.
Dlaczego segment piw specialities i smkowych ma szansę na dalszy rozwój ?
Konsumenci nasycili się już pilsami, wiedzą jak smakuje dobre piwo, zaczynają poszukiwać innych smaków. Piwa smakowe pozwalają przełamać „barierę smakową” dla tych, którzy nie lubią goryczki w piwie. Coraz więcej osób podróżuje i poznaje piwa inne niż polskie piwa np. dziesiątki tysięcy Polaków, miało okazję spróbować bardzo popularnego na zachodzie piwa Desperados o posmaku tequili. Smakosze i osoby poszukujące nowych smaków to bardzo często osoby, dla których wyższa cena specialities nie jest przeszkodą w zakupie, natomiast większośc piw smakowych jest pozycjonowana pod względem cenowym podobnie jak inne polskie piwa.
Paweł Kwiatkowski
Dyrektor ds. Korporacyjnych KOMPANIA PIWOWARSKA S.A.
Rok 2006 był rokiem nietypowym ze względu na nadspodziewane wzrosty sprzedaży całej kategorii. Objęły one także nasze marki piw smakowych, przy czym bezdyskusyjnym liderem tego segmentu był Redds. Z naszych informacji wynika, że jest to jedyna marka smakowa, która powiększyła swój udział rynkowy w 2006 roku.
Abstrahując od naszego portfela, zauważamy, ze piwa smakowe cieszą się zmiennym szczęściem, ponieważ nadal są domeną eksperymentatorów oferujących coraz to nowe warianty. Niektóre „wynalazki” się nie przyjmują i konsumenci rychło o nich zapominają, zaś inne - biją kolejne rekordy popularności. W przyszłym roku będziemy zapewne świadkami niejednego takiego eksperymentu na polskim rynku piwa.
Jestem przekonany, że nasze dotychczasowe doświadczenia pozwolą nam trafiać w gusta i zapotrzebowanie konsumentów i nie marnować energii na nietrafione pomysły.
Wielką, wciąż niewykorzystaną szansą piw smakowych jest rzesza kobiet – konsumentów, które nie zawsze akceptują charakterystyczną goryczkę, typową dla piw regularnych. W Polsce odsetek kobiet pijących piwo wciąż jest niższy, niż na rozwiniętych rynkach piwnych, a zatem można domyślać się, że w przyszłości - tytułem analogii - także i u nas panie częściej będą sięgać po chmielowe napoje. Względy pań skuteczniej jednak zaskarbi sobie ten producent, który trafniej odczyta ich potrzeby i szybciej zaproponuje odpowiedni produkt. Nie będzie to jednak łatwe zadanie dla naszych rywali, ponieważ Redd’s w dalszym ciągu się umacnia i kontynuacji tego trendu spodziewamy się także w 2007 roku.
Magdalena Wesołowska
Analizując dane dotyczące rynku piw smakowych za rok 2006 trudno nie dostrzec pewnego spadku dynamiki tego segmentu, w porównaniu z rokiem 2005. Jak pokazują wyniki badań (ACN grudzień 2006) udział segmentu piw smakowych w całej kategorii piwa obniżył się w roku 2006 - ilościowo o 0,3% i wartościowo o 0,2%, co oznacza, że wynosi obecnie odpowiednio 2,7% ilościowo i 3,4% wartościowo.
Trudno jeszcze w tej chwili prognozować jak zmieniać będzie się sytuacja na rynku piw smakowych i czy zaobserwowane tendencje będą się utrzymywać. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak założyć, że kategoria ta nie będzie odnotowywała tak znaczących wzrostów, jak miało to miejsce w roku 2005. Ubiegły rok, pomimo pojawienia się na rynku wielu innowacji produktowych, przy silnym wsparciu reklamowym, nie przyniósł oczekiwanego wzrostu. Przyczyny takiej sytuacji można doszukiwać się w naturalnym cyklu rozwoju kategorii. W pierwszej fazie cyklu kategoria zwykle obejmuje zaledwie jeden lub kilka wariantów. W następującej później fazie wzrostu pojawia się prawdziwy „kalejdoskop” innowacji – smaków, gatunków, opakowań. I choć spotykają się z dużym zainteresowaniem konsumentów, którzy chętnie po te nowości sięgają, powodując czasowy, intensywny rozwój określonego segmentu, ostatecznie w kategorii krystalizuje się pewna baza podstawowych smaków i najpopularniejszych wariantów.
Nie należy także zapominać o tym, że konsumpcja piw smakowych jest często, zwłaszcza wśród młodych konsumentów, jedynie pewnym etapem w konsumpcji piwa, swoistym wstępem do konsumpcji piw typu full light.
Jeżeli chodzi o plany, Carlsberg Polska znana jest już naszym konsumentom jako firma zdecydowanie innowacyjna. Za taką można z pewnością uznać także markę Karmi. W 2006 roku wprowadziliśmy na rynek trzy zupełnie nowe warianty naszego piwa – Karmi Lamai, Karmi Selua oraz w limitowanej serii Karmi Choco. W roku bieżącym mamy już za sobą wprowadzenie kolejnej innowacji. Od marca na rynku dostępny jest najnowszy wariant linii produktowej Karmi - Malinowa Pasja. Nowe Karmi, tym razem w odsłonie rubinowej czerwieni, jest jak zwykle lekkie i kobiece w swoim wyrazie. Smak maliny charakterystyczny dla Karmi Malinowa Pasja, wybrany został nieprzypadkowo. Doskonale komponuje się z delikatną, karmelową bazą piwa Karmi, jest także w pewien sposób bliski naszym konsumentkom. To smak, który znają, cenią i po prostu lubią od lat. Smukła, przeźroczysta butelka, o charakterystycznej dla produktów Karmi subtelnej, opływowej linii i pojemności 0,4 L, doskonale podkreśla kobiecy charakter Malinowej Pasji. Smak i kolor nowego piwa znakomicie harmonizują także z pozostałymi wariantami Karmi - Karmi Classic i Karmi POEMA DI CAFFÈ . Wyjątkowo niska kaloryczność Karmi Malinowa Pasja – zaledwie 45 kcal w 100 ml piwa – to niewątpliwie atrakcyjna cecha tego produktu, zwłaszcza na początku wiosenno-letniego sezonu. Wprowadzeniu nowego wariantu towarzyszyć będzie zarówno silne wsparcie reklamowe (kampania telewizyjna we wszystkich stacjach ogólnokrajowych), jak i bogaty program wsparcia promocyjnego w punkcie sprzedaży - liczne akcje degustacyjne w sieciach handlowych w całej Polsce (tzw. Karmilanie) oraz ciekawe, wyróżniające się swą stylistyką, materiały POS.
Obiecujące wyniki badań konsumenckich pozwalają nam sądzić, że nowe Karmi spotka się z dobrym przyjęciem konsumentek.
Rynek piw smakowych charakteryzuje się znacznie wyższą dynamiką wzrostu niż piwa regularne oraz mocne. W ostatnich latach wzrósł ok. 2-krotnie. Dlatego też, w odpowiedzi na ten trend browary podejmują działania mające na celu rozszerzanie swej oferty w zakresie piw smakowych. Głównym konsumentem piw smakowych są kobiety i do nich głównie kierowana jest oferta piw z tego segmentu.
Perła Browary Lubelskie S.A. w listopadzie 2005 roku wprowadziła piwo Carmèll . Bardzo ważną kwestią przy wprowadzaniu na rynek piwa Carmèll, były dla nas informacje o przywiązaniu smakoszy piw karmelowych do piwa Karmel, które do 2001 r. produkowane było w naszym browarze. Karmel w bezzwrotnych butelkach 0.3 l kierowany był nie tylko do kobiet ale też jako idealna propozycja dla kierowców i wszystkich szukających karmelowego orzeźwienia.
Jest to piwo ciemne niskoalkoholowe, zawierające zaledwie 0,4% alkoholu, produkowane m.in. z kompozycji słodów karmelowych, barwiących i jasnego słodu typu pilzneńskiego. Dzięki tym naturalnym składnikom, piwo charakteryzuje się głęboką ciemną barwą z odcieniem czerwieni i przyjaznym aromatem. Naturalna nuta chmielu aromatycznego o szlachetnej goryczy jak również wysokie wysycenie dwutlenku węgla powodują zharmonizowanie smaku tego piwa, co wyróżnia je na tle konkurencyjnych produktów. Piwo Carmèll jest produkowane w eleganckich bezzwrotnych butelkach o pojemności 0.33 l. Zarówno kobiety jak i mężczyźni z radością przywitali napój, którym delektowali się w minionych latach. Świadczy to o jego bardzo wysokich walorach rozpoznanych i docenionych przez konsumentów.
Piwo Carmèll warzone jest w najstarszym browarze wchodzącym w skład Perła – Browary Lubelskie S.A. w Zwierzyńcu. Warto podkreślić, iż Zwierzyniecki Browar należy do najstarszych browarów nie tylko w Polsce, ale i w Europie, w ubiegłym roku obchodził swoje 200-lecie. Zwierzyniec położony w otulinie Roztoczańskiego Parku Narodowego, posiada wspaniałe warunki ekologiczne i specyficzny mikroklimat. Niepowtarzalną nigdzie indziej jakość gwarantuje czysta woda z Roztocza. Wszystkie te czynniki, sprawiają, że Carmèll to piwo o doskonałym smaku i niepowtarzalnym aromacie – mówi Prezes Zarządu, Grażyna Łojko.
Na tym etapie, piwo Carmèll to jedyne piwo z segmentu piw smakowych w naszej ofercie, jednak mając na uwadze, iż Konsumenci stawiają nam coraz wyższe wymagania a ich oczekiwania są coraz bardziej wyszukane, aby im sprostać planujemy rozbudowywać swoją ofertę tak, by zaspokoić te najbardziej wyszukane gusta.
Jak wynika z najnowszego raportu firmy technologicznej...
Dzięki podpisanej z Axpo Polska umowie route-to-market sklepy...
Lidl jako pierwsza sieć handlowa zamontowała butelkomaty we...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż...
Eksperci zapowiadają, że nowe przepisy TFR i MiCA...
W ubiegłym roku uchwalono 14 tys. stron nowego prawa....