W lipcu najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, w której średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency wyniósł 213,51 zł. To o 6,52 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk w czerwcu, należący przed miesiącem do Auchan.
Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lipcu 2021 r. ASM Sales Force Agency odnotowała po raz kolejny w sieci Tesco, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,44 zł, czyli o blisko 15% więcej niż w najtańszych sklepach Lidl.
Po raz kolejny w ujęciu całkowitym najdroższym kanałem zakupów pozostaje e-grocery. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 258,41 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 6,31 zł (2,5 %) wobec czerwca.
Najważniejsze wnioskiLipiec 2021 r. przyniósł kilka zmian w raporcie cyklicznie przygotowywanym przez ekspertów ASM Sales Force Agency. Odnotowano niewielki wzrost średnich cen koszyków w 9 sieciach między lipcem a czerwcem 2021 roku. Dodatkowo, doszło do zmiany na pozycji lidera rankingu. Od kilku miesięcy była nim sieć Auchan, a w lipcu br. palma pierwszeństwa przypadła sklepom Lidl. W kolejnych rozdziałach prezentujemy szczegółowe dane zebrane w 11 sieciach handlowych i kanałach sprzedaży.
W ujęciu miesięcznym:
- W lipcu 2021 r. pozycję lidera z najniższym wynikiem średniej wartości koszyka zakupowego osiągnęła sieć Lidl. Różnica w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rakingu wynosiła odpowiednio więcej o 5,49 zł (Auchan) i 5,63 zł (Makro).
- W 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu.
- Najwyższe, średnie ceny w koszyku zakupowym po raz kolejny odnotowano w e-grocery.
- W lipcu za zakupy online zapłaciliśmy o 6,31 zł więcej niż przed miesiącem. Ceny w tym kanale wzrosły o 2,5%.
- Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78%).
- W lipcu 2021 r. najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 217,89 zł.
- Najdroższy w lipcu 2021 r. był kanał e-grocery, gdzie na zakupy trzeba było wydać o 18,6% więcej niż w najtańszych dyskontach.
- Najwięcej produktów z cenami minimalnymi (11) oferowały sieci Auchan oraz Makro.
- Najmniej najtańszych produktów można było znaleźć w sieciach sklepów Tesco i Intermarché (1 produkt) oraz E.Leclerc (3 produkty).
- Najwięcej produktów z cenami maksymalnymi oferowały sieci E.Leclerc i Tesco (10 produktów) oraz kanał e-grocery ( 9 produktów).
- Koszyk złożony z najtańszych produktów kosztował w lipcu 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu).
- Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu.
W ujęciu rocznym:
- Suma koszyka minimalnego w lipcu 2021 r. była wyższa o 5,99% niż w 2020 r., to większy wzrost niż w czerwcu, kiedy to r/r wyniósł on 2,73%. Koszyk maksymalny był w lipcu br. tańszy o 7,73 % niż przed rokiem.
- Spośród 11 analizowanych sieci, w dziewięciu odnotowano niewielki wzrost cen wobec 2020 roku. Były to min.: Tesco (6,43%), e-grocery (3,43%), Carrefour (3,29%) czy inna sieć Cash&Carry (2,85%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena w lipcu 2021r. była niższa o 23,88 zł niż przed rokiem. To spadek o 9,83%.
- Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 0,42% z 229,01 zł w lipcu 2020 r. do 229,98 zł w lipcu 2021 r.
- Wartość towarów w najtańszym koszyku wzrosła o 5,99 %, ze 176,49 zł w lipcu 2020 r. do 187,07 zł w lipcu 2021 r. Wartość maksymalna koszyka zakupowego w lipcu 2021 r. zmniejszyła się o 7,73% wobec lipca 2020 r. Przed rokiem za zestaw najdroższych produktów trzeba było bowiem zapłacić 319,81 zł, a w lipcu 2021 r. wartość ta wyniosła 295,09 zł.
- W największym stopniu w skali roku staniały używki i alkohol (4,43%) oraz mięso, wędliny i ryby (3,17%).
- Największy wzrost cen w skali roku (13,50%) po raz kolejny odnotowano w grupie napojów i ten trend utrzymuje się już kolejny miesiąc.
- W lipcu 2021 r. na 11 badanych sklepów, w 9 ceny były wyższe niż przed rokiem a w 2 niższe.
źródło: ASM Sales Force Agency