Potencjał lokalizacjiPołożenie przy głównej ulicy to na starcie plus dla sklepu. Dr Marek Borowiński tłumaczy, że gdy klient ma potrzebę zrobienia zakupów będąc w drodze, dużo chętniej wybierze placówkę znajdującą się na jego trasie. Dodatkowym atutem sklepu w Ząbkach jest fakt, że na wprost budynku przebiega inna ulica. Shop Doctor zaznacza, że taka „droga najazdowa” dodatkowo zwiększa widoczność placówki, bo kierowcy mogą ją zauważyć z różnych kierunków.
Jeśli dodatkowo przed sklepem dostępny jest wygodny parking, a wjazd jest szeroki to można w pełni wykorzystać potencjał lokalizacji. Dla większości zmotoryzowanych klientów jest to często kluczowy element decydujący o wyborze konkretnego punktu na zrobienie zakupów. Ogromnym atutem placówki w Ząbkach jest fakt, iż przed wejściem znajdują się miejsca postojowe, a za budynkiem dostępny jest dodatkowo plac z parkingiem.
Jak wykorzystać oświetlenie i lustraWzrok klienta w pierwszej kolejności kieruje się na najatrakcyjniejsze punkty w sklepie. A zwykle są nimi najlepiej oświetlone półki i regały. Dlatego tak istotne jest, by w placówce było jasno. Ciemne zakątki są z reguły ignorowane przez klientów.
Jednym z ważniejszych miejsc w sklepie, które należy właściwie oświetlić jest regał z wyrobami alkoholowymi. Lampy czy listwy ledowe ustawione w odpowiedni sposób potrafią znacząco wpłynąć nie tylko na widoczność produktów, ale też na ich atrakcyjność. Szkło butelek bardzo dobrze odbija wiązki światła, przez co towar się wyróżnia. Montując dodatkowe oświetlenie, należy pamiętać o odpowiednim kącie pod jakim należy umieścić lampy. To produkty muszą być oświetlone, a nie przestrzeń przed regałami. W przeciwnym razie utracimy potencjał tego zabiegu. Dla podbicia efektu Shop Doctor radzi wykleić tył regałów folią bądź lustrami. Alkohole będą się znacznie lepiej prezentować, a półki zyskają głębię. Jeśli planujemy wymianę mebli dedykowanych kategorii trunków, to warto wybrać takie, które już mają lustrzane wnętrze i własne listwy ledowe skierowane w odpowiednim kierunku.
Komplementarne zakupyJeśli klient swobodnie porusza się po sklepie i bez trudu znajduje poszukiwane produkty – to jest to świadectwo na prawidłowe ułożenie kategorii na regałach. By osiągnąć taki efekt, musimy w przemyślany sposób ustawić asortyment na półkach. Zasadą nadrzędną jest zlokalizowanie kategorii komplementarnych obok siebie. Co się kryje pod tym hasłem? Ułożenie produktów w taki sposób, by do siebie nawzajem pasowały i jednocześnie podpowiadały listę zakupów. Na przykład sosy powinny znaleźć się obok makaronów, a płatki śniadaniowe muszą być zlokalizowane przy nabiale i pieczywie. Z kolei słone przekąski warto ułożyć przy piwie i innych trunkach. Dzięki temu mamy co najmniej kilka korzyści:
- Układ towaru jest transparentny i estetyczny;
- Klient z łatwością znajduje poszukiwane produkty, a jego zadowolenie może przełożyć się na kolejne wizyty w sklepie;
- Osobom, którym zdarza się zapominać o kupieniu wszystkich niezbędnych produktów, podpowiadamy co powinny kupić i tym samym zwiększamy wartość paragonu.
Wyspa z okazjamiKiedy możemy konkurować z innymi sklepami wyjątkowo dobrymi okazjami i cenami – warto to właściwie wyeksponować i wyróżnić. Wyspa w centralnym punkcie sklepu doskonale się do tego nadaje. Nie może być jednak zlokalizowana w przypadkowym miejscu. Przede wszystkim nie powinna ograniczać dostępu do kasy i zasłaniać asortymentu znajdującego się za nią. Dlatego też ważna jest wysokość i sposób oznaczenia. Możemy wyróżnić produkty dużymi plakatami z ceną albo poinformować, że jest to oferta limitowana czasowo czy ilościowo. Ograniczona przestrzeń nie jest przeszkodą w wykorzystaniu tej formy prezentacji towaru. Wyspa może mieć niewielkie rozmiary, a prawidłowe jej oznaczenie, skorzystanie z plakatu, banneru czy ramki z ceną na stojaku będzie dawało podobny efekt co wystawki wielkości całej palety.
Pod ręką…Klient ceni sobie wygodę. Dlatego też jednym z zadań pracowników sklepu jest jej zapewnienie. Od czego zacząć? Od koszyków na odpowiedniej wysokości. Nie każdy ma siłę, możliwości albo chęć, by schylić się do samej podłogi tylko po to, by wziąć koszyk. Gdy znajdzie się on na wysokości bioder nie tylko zwiększamy komfort wszystkich, którzy chcą po niego sięgnąć, ale też poprawimy jego widoczność. A jeśli klient weźmie koszyk to istnieje duże prawdopodobieństwo, że na jego paragonie znajdą się dodatkowe, nieplanowane wcześniej produkty.
Taki zabieg możemy wykorzystać też w innych miejscach sklepu. Rewelacyjnym pomysłem na zwiększenie sprzedaży będzie ustawienie zgrzewek wody tuż obok kasy. Szczególnie latem, kiedy klienci chętnie kupują wielopaki produktów do picia. Jednak z racji znacznej wagi większość osób bierze zgrzewkę ulubionego napoju czy wody pod koniec wizyty w sklepie. Śpiesząc się, można łatwo o tym zapomnieć, a „przypominajka” tuż obok wyjścia nie tylko cieszy, ale też usprawnia zakupy. Jest też kilka ważnych zasad, jeśli metoda ta ma być skuteczna. Zgrzewki nie mogą blokować wejścia ani wyjścia ze sklepu, nie może być ich zbyt wiele, a obsługa musi stale uzupełniać towar. Jednak stosując wspomniany trick, każdy sklep może zwiększyć rotację w kategorii wody.