Sprzedaż w czerwcu. Największe wzrosty odnotowały lody i woda
Czwartek, 22 lipca 2021
W czerwcu br. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3% - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3%, rdr + 1,6 %
Upały w czerwcu 2021 r. przełożyły się na wzrost liczby transakcji w porównaniu z majem br. około 9%, natomiast wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie o 5%. Największe wzrosty odnotowały lody i woda (w czerwcu 2021 r. wydatki na nie były o ponad 50% wyższe niż w maju), a także inne napoje. W czerwcu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 wydali na piwo o 17% więcej niż w maju, a szczyt sprzedaży tej kategorii miał miejsce w upalną sobotę 19 czerwca, w dniu meczu Polska - Hiszpania w ramach Euro 2020 (sprzedaż piwa w tym dniu była o 50% wyższa niż średnia dzienna sprzedaż w całym czerwcu). Warto również dodać, że w tym dniu piwo pojawiało się na co trzecim paragonie, podczas gdy w całym czerwcu kategoria ta była obecna na 27% paragonów w sklepach małoformatowych. Dni, w które Polacy kibicowali swojej reprezentacji, to także czas kiedy duże wzrosty notowała sprzedaż chipsów, jednak w całym czerwcu wydatki na tę kategorię były tylko o 6% wyższe niż w maju 2021.
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: - 1%
W porównaniu z czerwcem 2020 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w czerwcu br. była tylko o około 3% wyższa, a wartość sprzedaży wzrosła o prawie 2%. W czerwcowych danych wyraźnie widać zmianę zachowań zakupowych - klienci przychodzą do sklepów znacznie rzadziej niż przed pandemią i starają się robić większe zakupy. Warto odnotować, że w porównaniu z również upalnym czerwcem 2019 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o 16% niższa, mimo iż wartość sprzedaży wzrosła w tym czasie tylko o niespełna 2%.
Średnia wartość koszyka w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła w czerwcu 2021 r. 17,71 zł, czyli prawie tyle co przed rokiem. W porównaniu z czerwcem 2019 r. średnia wartość transakcji wzrosła o 19%, jednak w dużej mierze przyczyniły się do tego rosnące ceny, gdyż średnia liczba opakowań wkładanych do koszyka zwiększyła się w tym czasie tylko o 4%.
W czerwcu 2021 r. duże wzrosty zarówno wartości, jak i wolumenu sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 odnotowały kategorie, które rok wcześniej ze względu na niekorzystną pogodę i pandemię, radziły sobie słabiej – m.in.: lody impulsowe (wzrost wartości sprzedaży rok do roku o ponad 40%), napoje izotoniczne czy woda czysta (wzrost o 36%). Klienci sklepów małoformatowych znacznie więcej niż przed rokiem wydali również m.in. również m.in. napoje gazowane i wodę smakową (odpowiednio o 23% i 34%), ale trzeba pamiętać, że za wzrostem tym stoją wyłącznie wyższe ceny (opłata cukrowa), ponieważ w przeliczeniu na litry sprzedaż napojów gazowanych spadła o 12%, a sprzedaż wody smakowej utrzymała się na poziomie sprzed roku. Wzrost cen wynikający z opłaty małpkowej nie zrekompensował natomiast spadku wolumenu sprzedaży wódek smakowych i czystych – w czerwcu 2021 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 18% mniej litrów wódek czystych i smakowych niż rok wcześniej.
Duże wzrosty wartości sprzedaży (o prawie 8%) w porównaniu z czerwcem 2020 r. odnotowała natomiast inna ważna dla małego formatu kategoria – produkty tytoniowe. W czerwcu 2021 r. nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawały się papierosy i tytoń, duże wzrosty odnotowały alternatywne produkty – wkłady do pogrzewaczy tytoniu oraz pody do elektronicznych papierosów.
Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w czerwcu 2021: mdm +3,4%, rdr +4,1%.
DHL i New York University Stern School of Business...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.