Wielkie grillowanie
Sezon grillowy rozpoczynamy zwykle z końcem kwietnia, kiedy pierwsze promienie słoneczne zachęcają zapalonych grillowiczów do inauguracji „wielkiego grillowania”.
Akcja rusza pełną parą wraz z długim weekendem majowym. Sezon grillowy w zależności od pogody trwa z reguły do końca sierpnia, choć sprzyjająca aura potrafi ten sezon wydłużyć często nawet do połowy września. Sprzedaż przypraw osiąga wtedy kilkakrotnie większą wartość niż w ciągu miesięcy jesienno-zimowych. „Na przykład Podravka odnotowuje prawie trzykrotny, wzrost sprzedaży przypraw do grilla w tym okresie. W zeszłym roku wielkość rynku wszystkich przypraw specjalnych typu MIX wynosiła 2 666 772 kg, a jego wartość 127 810 500 zł (źródło: MEMBR 2006). Przy czym segment przypraw do grilla wynosił szacunkowo około 25% tych wartości” – zaznacza Dubravko Vencl Specjalista PR Podravka Polska Sp. z o.o.
Z uwagi na duże znaczenie i wielkość rynku wszyscy producenci przypraw dbają o różnorodność oferty i działania skierowane do konsumentów. Wprowadzane są nowe produkty, opakowania, ekspozytory i promocje. Pojawia się coraz więcej telewizyjnych programów kulinarnych, dodatków z przepisami do tytułów prasowych zarówno tematycznych jak i gazet codziennych.
„Początek sezonu grillowegoto wzrost sprzedaży mieszanek grillowych w PUSZKACH, z posypywaczką, a z biegiem czasu uzupełnianie zakupów przyprawami w torebkach – świadczy o tym duży wzrost sprzedażowy przypraw grillowych w posypywaczkachna początku sezonu grillowego (w okresie maj/czerwiec – ten typ opakowania stanowi wówczas aż 44% wartościowej sprzedaży kategorii)” – mówi Iwona Jaguczańska Marketing Manager Kamis.
Sezon grillowy to przede wszystkim wzrost w sektorze mieszanek grillowych, ale nie tylko. Bardzo popularne są również przyprawy i zioła do sałatek. Kamis ma w swojej ofercie zarówno Zioła do sałatek w torebce, jak również Przyprawę do sałatek w młynku. Zarówno do sałatek, jak i do potraw grillowanych świetnie sprawdzają się, takie przyprawy jak Czosnek granulowany Kamis, Pieprz Czosnkowy Kamis czy Sól Ziołowa Kamis.
Oprócz odpowiedniej kompozycji składników oraz wysokiej jakości przypraw do grilla istotną rolę pełni także ich opakowanie. Musi być ono funkcjonalne i ekonomiczne.
„Nadal najpopularniejszym rodzajem opakowania są torebki: po pierwsze ze względu na cenę (w tym przypadku jednorazowy wydatek jest stosunkowo niewielki), po drugie konsumenci wówczas maja możliwość zakupienia kilku sztuk na przykład w różnych smakach w zależności od potraw, jakie będą przygotowywać. Oferta przypraw Kamis do grilla jest szeroka - 3 smaki (Klasyczny, Pikantny i Ziołowy) w 2 różnych rodzajach opakowań sprawiają, że konsumenci naprawdę mają, z czego wybierać. „Coraz popularniejszym opakowaniem na tym rynku jest tzw. posypywaczka: PUSZKA z reguły o gramaturze ok. 100g, wygodna w użyciu, ułatwiająca dozowanie przyprawy. Pomimo zdecydowanie wyżej ceny (głównie ze względu na konieczność zakupienia jednorazowo dużej ilości produktu) w stosunku do standardowych torebek, znajduje coraz szersze grono amatorów” – ocenia Iwona Jaguczańska. Dodaje, że jej firma jest niekwestionowanym liderem na rynku przypraw grillowych i pomimo wciąż rosnącej konkurencji posiada obecnie 60% wartościowego udziału w rynku. Według badań MemrbRetail Audit 2006, 14% wartościuudziału w rynku ma Prymat, 8% - Ziolopex, a 6% - Kotany.
Różnorodna oferta
Na najbliższy sezon Kamis proponuje Przyprawę do potraw z grilla Klasyczną, Pikantną i Ziołową w funkcjonalnej puszce grillowej z posypywaczką. Puszka jest zaopatrzona w funkcjonalny i wygodny dozownik. Taka forma opakowania zabezpiecza przyprawy przed wietrzeniem i wysypywaniem się, co jest istotne właśnie przy grillu.
W grillowym portfolio tej firmy znajduje się 3 mieszanki, dostępne w różnych rodzajach opakowań, dedykowane właśnie grillowi: Grill Klasyczny (torebka 25g i puszka), Grill Pikantny (torebka 25g i puszka), Grill Ziołowy (torebka 25g i puszka).
„W okresie grillowymrównież oferujemy szeroką gamę produktów całorocznych, które nie są zdefiniowane jako „do grilla”, ale wyśmienicie nadają się do przyprawiania mięs. Są to bardzo różne produkty od marynat, poprzez przyprawy jednorodne typu Jałowiec, Pieprz czarny mielony, sole smakowe, po mieszanki: Przyprawa do żeberek, Przyprawa do mięs w młynku. Warto tu poświęcić kilka słów marynatom, ich użycie to doskonały sposób na zmiękczanie i przyprawiania mięsa. Dzięki marynacie mięso nabiera głębokiego aromatu. Oferujemy marynaty w postaci sypkiej (3 warianty smakowe) jak i w płynnej – wygodnej do zastosowania bezpośrednio z opakowania (4 warianty smakowe). Niewątpliwą zaletą marynat jest ich wygoda użycia (zwłaszcza dotyczy to marynat w płynie)” – wyjaśnia Iwona Jaguczańska.
Do oferty grillowej firma zalicza również musztardy. Dostępnych jest 12 smaków i 2 rodzaje opakowań (komentarz: nie wszystkie smaki dostępne są 2 rodzajach opakowań) - - szklane słoiczki i funkcjonalne, doskonale sprawdzające się podczas letnich pikników, opakowania PET. „W sezonie grillowymszczególnie polecamy musztardy w opakowaniu PET Musztardę GrillowąKamis, Musztardę Sarepską Kamis oraz nowość – Musztardę Meksykańską Kamis” – mówi Iwona Jaguczańska. Jedzenie na świeżym powietrzu to nie tylko wyśmienicie przyprawione mięsa z grilla, ale również, warzywa z rusztu, a także sałatki, które są doskonałym uzupełnieniem dla potraw mięsnych. Stąd w tym okresie firmy promują asortyment związany z przygotowywaniem sałatek. W przypadku Kamisbędą to np: Przyprawa do sałatek w młynku, Czosnki granulowany, kolorowy, staropolski, Oregano, Bazylię itd. Wyśmienitym dodatkiem do sałatek są nasze musztardy i octy np Ocet Balsamiczny Kamis.
Także marka Prymat oferuje pełny zakres wszystkich popularnych przypraw używanych w sezonie grillowym. W ofercie znajdziemy klasyczną przyprawę do grilla w saszetce o gramaturze 20g i tubie o gramaturze 100g, ziołową przyprawę do grilla (również w saszetce i tubie), pikantną przyprawę do grilla (w saszetce i tubie) oraz przyprawę do karkówki w saszetce 20 gramowej. Prymat Ponadto oferujemy szereg popularnych w sezonie grillowym specjalistycznych mieszanek grillowych, tj.: przyprawa do kurczaka, przyprawa do sałatek, przyprawa do ryb, przyprawa kebab-gyros i tzatziki. Bardzo popularne w sezonie grillowym są także podstawowe przyprawy jednorodne, tj. wszystkie rodzaje pieprzu i papryki. „Wszystkie produkty grillowe zyskały w 2007 roku nową atrakcyjną szatę graficzną zgodną z nowym wizerunkiem marki Prymat. Absolutną nowością produktową w ofercie marki Prymat jest przyprawa do steku gruboziarnistego” – mówi Przemysław Pająk z firmy Prymat.
Szereg przypraw i dodatków do dań z grilla oferuje również Podravka. W ofercie znajdziemy mieszanki specjalne – Vegetę Mix do grilla w torebkach 20 gramowych i tubach 100 gramowych, Vegetę Mix do kurczaka i Vegetę Mix do ryb. Do warzyw grillowanych i surówek Podravka proponuje Vegetę ziołową.
„W naszej ofercie bardzo istotną rolę odgrywają także pasty: Ajvar, Pindżur i Relish. Są to gotowe pasty warzywne, wykorzystywane jako dodatek do mięs grillowanych, choć również dobrze smakują z mięsiwem pieczonym lub gotowanym ” – mówi Dubravko Vencl.
„Ponieważ konsumenci przyprawiając dania z grilla chętnie sięgają zarówno po przyprawy jednorodne, jak i specjalne mieszanki przyprawowe dedykowane poszczególnym mięsom, marka Appetita odpowiedziała na obie te preferencje. W ramach stałej oferty posiadamy przyprawy jednorodne, z których do grilla najlepiej nadaje się pieprz czarny, papryka, majeranek i czosnek mielony, a także mieszanka do żeberek czy ryb, które również przygotowuje się na ruszcie. Sezonowa oferta Appetity obfituje też w wiele specjalistycznych dodatków do dań grillowych, wśród których znajduje się Przyprawa do grilla w dwóch wersjach smakowych – klasyczna i pikantna, Przyprawa do szaszłyka oraz Przyprawa do karkówki z linii „Smaczne grillowanie” - mówi Magdalena Sarnowska, Brand Manager marki Appetita.
„W ten sposób nasze portfolio spełnia wymagania zarówno zwolenników przypraw jednorodnych, którzy samodzielnie skomponują smak potrawy, jak i konsumentów oczekujących gotowego rozwiązania w postaci specjalistycznej mieszanki. Zawarte w nich składniki, takie jak słodka cebulka, czosnek, majeranek, papryka czy kolendra są gwarancją kulinarnego sukcesu bez konieczności odmierzania odpowiednich proporcji nad grillowym rusztem” – mówi Magdalena Sarnowska, Brand Manager marki Appetita.
W zeszłym sezonie Appetita wprowadziła na rynek dwie ze swoich przypraw w poręcznych 100 - gramowych tubach aluminiowych do wielokrotnego użytku. Dzięki szczelności tego rodzaju opakowań, Przyprawa do grilla klasyczna oraz Przyprawa do karkówki bardzo długo zachowują swoje walory smakowe. Tuba ponadto nie nagrzewa się do wysokich temperatur i nie ulega zatłuszczeniu, co sprawia , że jest komfortowa w użyciu i odporna na uszkodzenia. Jej zaletą jest także możliwość uzupełniania zawartości tradycyjnymi przyprawami w torebkach.
Oferta przypraw do grilla marki Appetita z linii „Smaczne grillowanie” składa się z Przyprawy do grilla klasycznej – dostępnej w standardowej torebce o gramaturze 20 g oraz w aluminiowej tubie (100 g), Przyprawy do grilla pikantnej (20 g), Przyprawy do szaszłyka (20g), Przyprawy do karkówki (20 g) – dostępnej w torebce o gramaturze 20 g oraz w aluminiowej tubie (100 g) oraz Przyprawy do kurczaka z grilla (20g).
Kuszenie klienta
„Na półce nie powinno zabraknąć pełnej oferty przypraw grillowych – mieszanek dedykowanych potrawom grillowym, w torebkach, jak i w PUSZKACH z posypywaczką. Powinny się znaleźć również produkty uzupełniające - wszelkiego rodzaju gotowe marynaty (Marynaty w płynie Kamis), aromatyczne zioła i ciekawe mieszanki przypraw. Wszystko dlatego, że grillujemy coraz częściej i lubimy urozmaicać swoje potrawy” – twierdzi Iwona Jaguczańska. Dodaje, że w celu zwiększenia efektywności sprzedaży produktów grillowych należ zbudować jak najbardziej urozmaicone i skojarzone z produktami komplementarnymi ekspozycje tematyczne: tzw. wyspy i wysepki (w zależności od powierzchni w sklepie) GRILLOWE – klient potrzebuje podpowiedzi i przypomnienia. „Im więcej mu podpowiemy, tym więcej kupi” – mówi Iwona Jaguczańska. Należy również budować ekspozycje produktów jak najbardziej różnorodne: kilka smaków przypraw grillowych w różnych opakowaniach do wyboru, gotowe marynaty do mięs (również w pełnej gamie smakowej), musztardy (szczególnie Grillowa), wybrane zioła i przypraw jednorodne – te wykorzystywane również do wszelkiego rodzaju sałatek, bo grillowanie to przecież nie tylko potrawy mięsne.
Przedstawicielka firmy Kamis przypomina również, że skojarzenie z produktami komplementarnymi osiągamy głównie poprzez zajmowanie lokalizacji w pobliżu stoisk mięsnych – automatycznie podpowiadamy klientowi, że mięso należy odpowiednio przyprawić. Podobny sposób myślenia dotyczy ekspozycji w pobliżu węgla drzewnego, podpałek czy piwa – im więcej podpowiedzi tym większe obroty.
Udana sprzedaż produktów w sezonie grillowymto mix czynników. Zależy w dużym stopniu od zatowarowaniamiejsc sprzedaży detalicznej produktami w odpowiednim czasie. Stąd producenci przygotowują dla detalistów ciekawe propozycje handlowe jak ekspozycje z asortymentem grillowym przy produktach komplementarnych czy też wyspy grillowe. Dostępny w sklepach asortyment to podstawowa kwestia, ale ważna jest też komunikacja o ofercie grillowej przy wykorzystaniu różnych środków: POS’y, prasa, telewizja.
„Producenci twierdzą, że w przypadku przypraw do grilla można sobie pozwolić na szeroką ich dystrybucję - sprzedają się one zarówno w małych sklepach przy działkach, jak i w hipermarketach, w których konsumenci robią zakupy przed weekendowym wyjazdem. Jednak głównym motorem rozwoju tego sektora są mniejsze punkty sprzedaży. Tendencja ta wynika z tego, że przyprawy do grilla należą do zakupów impulsowych, które są najczęściej dokonywane w najbliższej okolicy miejsca grillowania. Ich nabycie jest częściej wynikiem spontanicznej decyzji konsumenta, niż planowanym przedsięwzięciem” – dodaje Magdalena Sarnowska z Ziołopeksu.
„W sezonie na rynku oprócz produktów w standardowych opakowaniach pojawiają się także zestawy przypraw do grilla w promocyjnych cenach. W ich skład mogą wchodzić zarówno przyprawy, jak i cały asortyment niezbędny podczas grillowania. W trakcie trwania sezonu cieszą się one wysoką sprzedażą” – komentuje Magdalena Sarnowska.
Trudno jest prognozować na temat rozwoju segmentu przypraw do grilla, gdyż jest on bardzo chimeryczny i uzależniony od zewnętrznych czynników, takich jak pogoda. Kiepskie lato potrafi przełożyć się na dużo słabszą sprzedaż, która wtedy jest niezależna od zaplanowanych działań marketingowo-sprzedażowych. W ostatnich trzech latach można było zaobserwować dwa wydarzenia: lato w 2004 było gorące, więc i segment grillowy wzrósł o ponad 10% z 279 ton w 2003 roku do 308 ton sprzedanych przypraw do grilla w 2004 roku, natomiast lato 2005 roku było zimne, więc i segment grillowy stał w miejscu (307 ton sprzedanych przypraw). Generalnie jednak, w szerszym horyzoncie czasowym widać, że segment ten jest w stałym trendzie wzrostowym, co wiąże się z ciągłym rozwojem kultury grillowania.
Błędem by było nie inwestować marketingowo w ten segment, który charakteryzuje się wielkim potencjałem ze względu na to, iż w ostatnich latach obserwujemy prawdziwy rozkwit kultury grillowania. Magia grilla polega na wszechobecnej atmosferze luzu: możemy jeść dowoli, pobrudzić się węglem grillowym, powdychać aromatyczny dymek i być sam sobie kucharzem. Te elementy sprawiają, że spotkania kulinarne w domkach letniskowych, na działkach powoli stają się ulubionym sposobem spędzania czasu przez Polaków.
Wśród poprawek pojawiła się jednak istotna zmiana związana...
Prace budowlane rozpoczną się w maju 2025 roku i potrwają 24...
W tym roku Polacy przeważnie chcą skorzystać z obniżek cen...
Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro...
Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...