Kategorie produktów

Wzorowa strefa kasy

Wtorek, 08 czerwca 2021 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 06/184. Czerwiec 2021
W dzisiejszych realiach o ekspozycję produktów impulsowych należy szczególnie zadbać. Pandemia powoli zdaje się wygasać, zatem wyjątkowo ważne jest promowanie asortymentu w strefie kasy. Słodycze, gumy do żucia, baterie, małe napoje i wody powinny jeszcze bardziej przykuwać sobą uwagę i zachęcać do zakupu.
Widmo przedłużających się o kolejne miesiące obostrzeń związanych z reżimem sanitarnym zdaje się powoli opuszać światową gospodarkę. Możemy więc przypuszczać, że towary FMCG, które ucierpiały na pandemii COVID-19 zaczną wracać do łask, a nawet ponownie będą osiągać wysokie wskaźniki sprzedaży.

Zasady w strefie kasy

Jak zaplanować strefę kasy i ofertę produktów impulsowych? Jedną z głównych zasad jest zapewnienie widoczności i dostępności. Nawet niewielką ladę można zaaranżować w taki sposób, by przyciągała wzrok i zachęcała klientów do dodatkowego, impulsowego zakupu. Tutaj sprawdzą się półki umieszczone pod kasą, które są w stanie pomieścić bardzo wiele indeksów. Ważna jest też cena, która jednostkowo nie powinna przekraczać kilku złotych, a także nowości. I takie nieznane produkty mają w strefie kasy niebywałe powodzenie. Wynika to z faktu, że nowości z reguły nie są przez klienta poszukiwane, a wykładając towar i płacąc za zakupy zatrzymuje się on chwilę dłużej przy kasjerze i produktach, które go otaczają. Do tego pracownik może podbić jego zainteresowanie polecając konkretne pozycje.

„Walka o uwagę klientów zaczyna się na progu sklepu a kończy przy kasie, gdzie klienci finalizują swoje zakupy. To wyjątkowo ważna lokalizacja – często zdarza się, że w tym miejscu klienci spędzają sporo czasu. Dlatego odpowiednie zaplanowanie przestrzeni w strefie kas jest dla handlowców tak bardzo istotne. Brak odpowiednio zorganizowanej przestrzeni, gdzie towary są ułożone przypadkowo, bez należytego uporządkowania, to bardzo duży błąd, na który dziś rzadko która sieć może sobie pozwolić. Odpowiednia ekspozycja, właściwy dobór towarów są szalenie istotne. W strefie kas zazwyczaj jest ograniczona ilość miejsca, dlatego ważne jest, aby regały i displaye były niewielkich rozmiarów a towary na nich wyłożone były łatwo dostępne. Odpowiednie gabaryty a nawet kolory mebli sklepowych sprawią, że klient będzie miał do czynienia z przyjazną i zachęcającą do eksploracji powierzchnią. Najlepiej by były to małe, lekkie, tanie i rozpoznawalne towary. Z doświadczenia wiadomo, że bardzo dobrze w tym miejscu sprzedają się gumy do żucia, batony, lizaki, żelki, słone przekąski czy napoje w małych opakowaniach. Umieszczenie produktu przy kasie może zwiększyć jego sprzedaż o 20-50%” – informuje Paweł Waśko, Group Account Manager w ASM Sales Force Agency.

Ekspert wskazuje jednak na zagrożenia i możliwe istotne błędy, które mogą pojawić się w trakcie planowania przestrzeni wokół kasy: „Przesadne eksponowanie towarów oraz zbyt duży wybór w asortymencie może sprawić, że klientowi będzie trudniej podjąć decyzję – czy i co kupić. Przy planowaniu przestrzeni kasowej koniecznie trzeba zadbać o etykiety cenowe zgodnie z zasadą czytelności cen – przy czym ceny powinny być na odpowiednim, korzystnym dla klienta poziomie. Przy planowaniu przestrzeni kasowej należy także pamiętać o umieszczaniu w niej produktów sezonowych. W tym przypadku duże znaczenie ma pora roku czy wydarzenia okazjonalne” – wskazuje Paweł Waśko z ASM Sales Force Agency.

Impulsowy asortyment

Słodycze to jedna z najważniejszych kategorii w sklepach małoformatowych pod względem wartości sprzedaży. Jak wynika z danych CMR – znajduje się tuż za podium, po alkoholach, wyrobach tytoniowych i napojach.

„Znaczenie ekspozycji przy kasie można już dostrzec na przykładzie samych batonów i wafelków. Jak podają dane firmy CMR jest to największa kategoria na rynku słodyczy. Jej udziały przekraczają 20%. Wartość tej kategorii w 2020 roku w porównaniu do roku poprzedniego skurczyła się o około 6%, a liczba transakcji spadła jeszcze bardziej sięgając prawie 15%” – wyjaśnia Monika Magryta z instytutu CMR.

Patrząc z kolei na najbliższe miesiące, czyli lato i związaną z nią większą aktywność na świeżym powietrzu, a także potrzebę przebywania poza domem po wielomiesięcznych i powtarzających się lockdownach, w strefie kasy powinny znaleźć się niewielkie formaty wody i napojów. Idealnie wpiszą się w trend „on the go”, który po covidowej stagnacji zaczyna nabierać tempa. Mała lodówka z takim asortymentem może dodatkowo zachęcić do zakupu klientów szukających orzeźwienia.

Impulsowe kategorie stoją przed wielkim wyzwaniem – na nowo muszą zachęcić konsumentów do zakupów. Odpowiednia ekspozycja, reklama i zaangażowanie osób pracujących w sklepach może znacznie podnieść wyniki sprzedaży każdej z placówek.

Joanna Kowalska
Redaktor





tagi: strefa kasy , sklepy spożywcze , sieci handlowe , rynek spożywczy , sprzedaæ , handel , konsument , FMCG , przemysł spożywczy ,