Partnerskie wsparcie w biznesie jest bardzo ważne. A gdy mentorem jest znana i ceniona firma – korzyści są nieocenione. O projekcie wsparcia przedsiębiorców, kondycji branży mięsno-wędliniarskiej i panujących w niej trendach, a także najnowszych planach rozwojowych oraz prowadzonych kampaniach rozmawiamy z Piotrem Laskowskim, Dyrektorem ds. Sprzedaży i Marketingu w firmie JBB Bałdyga.
„Czas Partnerstwa JBB Bałdyga” to autorski program firmy. Do kogo jest skierowany i na czym polega?
Program „Czas Partnerstwa JBB Bałdyga” skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców, którzy prowadzą własne punkty sprzedaży mięsa i wędlin oraz osób, które chcą rozpocząć działalność w tym zakresie. Właściciel takiego sklepu bądź stoiska wysyła do nas zgłoszenie za pośrednictwem formularza online dostępnego na naszej stronie internetowej https://jbb.pl/czas-partnerstwa. W odpowiedzi przedstawiciel JBB weryfikuje potencjalną lokalizację oraz dokonuje analizy wizerunkowej i biznesowej placówki. Następnie przedstawiamy warunki współpracy. Po podpisaniu umowy, wykonujemy indywidualny projekt sklepu lub stoiska oraz dostarczamy przedsiębiorcy pakiet startowy, na który składają się atrakcyjne materiały promocyjno-marketingowe (ulotki, plakaty, bannery etc.).
Jakie korzyści czerpią przedsiębiorcy z uczestnictwa w programie? Ile sklepów zrzeszacie w tej chwili?
Do tej pory z programu „Czas Partnerstwa JBB Bałdyga” skorzystało 800 sklepów i stoisk partnerskich w całej Polsce, których właściciele mogą liczyć na szereg korzyści. Przede wszystkim jest to dla nich silny impuls do rozwoju własnego biznesu i poprawa jego efektywności. Podpisując umowę z JBB Bałdyga przedsiębiorcy otrzymują dostęp do silnej, dynamicznie rozwijającej się i rozpoznawalnej marki. Mogą również liczyć na indywidualną opiekę handlowca i konkretne wsparcie sprzedaży – zgodnie z wypracowanymi przez nas skutecznymi rozwiązaniami marketingowymi. W efekcie, przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na współpracę pod szyldem JBB Bałdyga rozwijają się wraz z całą naszą firmą, a my dzięki nim rośniemy w siłę. To sprawdzona synergia obopólnych korzyści.
Ostatni rok silniej niż dotychczas podkreślił rolę dbałości o ekologię. Jakie działania prowadzicie by być firmą przyjazną środowisku?
Działania na rzecz środowiska naturalnego od początku istnienia firmy JBB Bałdyga zajmowały szczególne miejsce w naszej codziennej pracy. Doskonale zdajemy sobie sprawę z wagi społecznej odpowiedzialności biznesu i wiemy, że nowoczesna firma produkcyjna, bazująca na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, nie może pozostać obojętna na potrzeby ekologii oraz lokalnych społeczności. Jest to podstawa zrównoważonego rozwoju, tym bardziej, że nasz zakład produkcyjny znajduje się na terenie „zielonych płuc” Polski. W trosce o środowisko naturalne opieramy się na trzech głównych filarach: energooszczędność, racjonalna gospodarka wodna oraz ograniczanie liczby odpadów. W pierwszym filarze, dzięki budowie nowoczesnej maszynowni amoniakalnej, ograniczyliśmy zużycie energii elektrycznej w zakładzie, a także zredukowaliśmy emisję fluorowanych gazów cieplarnianych, wykorzystywanych w naszych instalacjach chłodniczych. Kolejnym przykładem wdrożenia innowacyjnych technologii środowiskowych była modernizacja kotłowni kondensacyjnej, która pozwoliła nam zredukować straty energii w zakładzie, zaś odzyskane w ten sposób ciepło wykorzystaliśmy do ogrzewania wody użytkowej. W skali roku zmniejszyliśmy również zużycie gazu ziemnego o 110 tys. m³, co w znaczący sposób przełożyło się na ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Wreszcie, naszym „oczkiem w głowie” jest własna, przyzakładowa oczyszczalnia ścieków, kilkakrotnie modernizowana, dzięki czemu możemy się pochwalić parametrami jakościowymi oczyszczonych ścieków na poziomie trzykrotnie mniejszym, niż jest to wymagane przepisami prawa.
Trendy konsumenckie nieustannie ewoluują. Jakie nurty są obecnie najsilniejsze w branży mięsnej i wędliniarskiej?
Zgadza się, wszystko dynamicznie się zmienia i to samo można powiedzieć o trendach konsumenckich. Obecnie jednym z najważniejszych z nich, zresztą nie tylko w naszej branży, jest ekologia. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jaki wpływ na środowisko mają działania człowieka w zakresie masowej hodowli, dlatego chętniej wybierają produkty firm, które stosują proekologiczne metody. Do takich metod na pewno zaliczymy modernizację zakładu i ograniczenie wykorzystania plastiku w procesie produkcji.
Ponadto, bardzo ważnymi czynnikami w wyborze wędlin są wysoka jakość produktów oraz ich pochodzenie. Klienci są w stanie zapłacić więcej za sprawdzone i bezpieczne produkty. Dodatkowym atutem mogą być tutaj znajdujące się na opakowaniu certyfikaty jakościowe, przyznane producentowi. Większym uznaniem cieszą się także produkty rodzimych firm, głównie ze względu na chęć wspierania polskiej gospodarki.
Sezon letni to bardzo dobry czas na sprzedaż wędlin i mięs – szczególnie tych polecanych na grilla. Jaką ofertę przygotowaliście dla amatorów dań z rusztu?
Mimo że pogoda w tym sezonie, póki co, nas nie rozpieszcza, wszyscy marzymy o możliwości spędzania jak największej ilości czasu na świeżym powietrzu i towarzyszących temu aktywnościach: koncertach, imprezach sportowych, wycieczkach, rodzinnych piknikach i spotkaniach towarzyskich przy grillu czy ognisku. Grill jest właśnie tym słowem, które – dosłownie i w przenośni – rozpala wyobraźnię i apetyt Polaków. Dlatego co roku jeszcze przed majówką jesteśmy gotowi z sezonowym asortymentem. Tradycyjnie największym powodzeniem wśród produktów z naszej oferty cieszą się różnego rodzaju kiełbasy grillowe i na ognisko (swojska, śląska regionalna, z serem, grillowa wędzona, kiełbasa z karkówką), ale także produkty, które można zapakować do plecaka lub torby, by przekąsić je w czasie aktywnego wypoczynku w plenerze. Wśród miłośników produktów sezonowych z oferty JBB Bałdyga nie słabnie również apetyt na kaszanki – gryczaną i swojską. Swoich zagorzałych fanów w całej Polsce ma również nasza kiszka ziemniaczana, mimo iż jest to produkt o charakterze regionalnym. Z kolei na wycieczkę w góry czy piknik nad jeziorem nadają się idealnie kabanosy bankietowe JBB Bałdyga. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że dzięki specjalnej maszynie do nacinania idziemy naszym klientom na rękę (a właściwie na grilla), oferując im kiełbasy ponacinane z serii Rach, Ciach Grill, gotowe do położenia na ruszt.
JBB Bałdyga regularnie wprowadza nowości dbając jednocześnie o wysoką jakość produktów. Jakie pozycje dołączyły ostatnio do oferty?
Miniony rok upłynął pod znakiem pandemii, niełatwym z punktu widzenia całej gospodarki. Dzięki temu, że od lat naszym atutem jest bezpieczeństwo produkcji żywności, udało nam się wyjść z kryzysu obronną ręką. W miarę ponownego otwierania się gospodarki (w tym także branży gastronomicznej) pracujemy już nad rozwojem naszego portfolio i nowości na pewno niebawem się pojawią. Jednak na ten moment wolelibyśmy nie zdradzać jeszcze szczegółów – niech to będzie niespodzianka dla naszych klientów i... konkurencji.
Firma jest w trakcie szeroko zakrojonej kampanii promocyjnej. Jak przebiega i jakie są jej główne założenia?
W rok 2021 weszliśmy z przytupem, koncentrując się m.in. na kampanii sponsorskiej w największych stacjach telewizyjnych, gdzie w zależności od sezonu promujemy różne grupy produktów. Obecnie „na tapecie” są produkty grillowe: kaszanka gryczana, kiełbasy z linii Rach, Ciach Grill czy wspomniana wcześniej kiszka ziemniaczana. We wrześniu ustąpią one miejsca produktom idealnym na kanapki do szkoły i biura (m.in. Polanki, Kiełbasiak, Kabanosy bankietowe). Jednocześnie nasz flagowy produkt – parówki Polanki – promujemy pod hasłem: „Polanki smakują w całej Polsce”. Bez względu na porę roku kładziemy w naszej komunikacji marketingowej szczególny nacisk na fakt, iż jesteśmy marką w 100% z polskim kapitałem. Jesteśmy również obecni w prasie branżowej i lifestylowej – zarówno w magazynach drukowanych, jak i na portalach internetowych. Zwiększamy również zasięgi w mediach społecznościowych, konsekwentnie budując społeczność fanów naszej marki, chociażby na Facebooku. W przygotowaniu są już kolejne akcje marketingowe i kampanie reklamowe, wierzymy bowiem, że rok 2021 będzie rokiem „odbicia”, dobrym dla nas wszystkich!
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska