Rodzinna marka o międzynarodowym zasięgu – mowa o firmie Mokate, która łączy w swoich działaniach tradycję i innowacyjny rozwój. Jak wyglądały początki przedsiębiorstwa i droga do sukcesu? Jakie są aktualne trendy na rynkach kawy i herbaty? Te i inne wątki poruszamy w rozmowie z Michałem Mareckim, Dyrektorem Marketingu Mokate.
Mokate świętuje trzydziestolecie – jaką drogę przeszła firma?
Faktycznie, mija trzydzieści lat naszej intensywnej i wytężonej pracy. Od małej, rodzinnej firmy, której familijny charakter udało nam się utrzymać do dzisiaj, po globalne, dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo o miliardowym obrocie. Ten rozwój zawdzięczamy odważnym decyzjom i nieustannemu inwestowaniu.
Jakie kluczowe decyzje przyczyniły się do takiego rozwoju?
Zdecydowanie fundamentem naszego rozwoju było Mokate Cappuccino. Firma skupiła się nie tylko na tym innowacyjnym produkcie, ale również na jego promocji. Dzięki temu trafiliśmy do milionów Polaków. Nasze Cappuccino do dzisiaj cieszy się niesłabnącą popularnością, również na zagranicznych rynkach.
Kolejnymi ważnymi wydarzeniami w firmie Mokate było wejście na niezwykle trudny rynek herbat. Nasze marki LOYD i Minutka osiągnęły bardzo wysoką pozycję w tym segmencie i stale ją umacniają.
Zostaliśmy też jednym z wiodących producentów półproduktów spożywczych i wciąż zwiększamy nasz udział na tym trudnym rynku.
Wspomniał Pan o rodzinnym charakterze firmy. Na czym on dokładnie polega?
Jesteśmy firmą rodzinną, a jednocześnie globalną. Wiem – brzmi jak oksymoron – ale udaje nam się to pogodzić. Przez wiele lat budowaliśmy kulturę przedsiębiorstwa opartą na poszanowaniu pracowników i ich pracy. W kilku fabrykach, m.in. w Polsce, Czechach i na Węgrzech zatrudniamy ponad 1 500 osób. Od lat pracują z nami całe rodziny.
Jak ocenia Pan nowe trendy na rynkach kawy i herbaty?
Wspomniane rynki nigdy nie stoją w miejscu. Podlegają ciągłym zmianom, które trzeba śledzić i za którymi trzeba nadążać. Warto samemu próbować tworzyć nowe trendy. Tak, jak zrobiliśmy to z Mokate Cappuccino.
Cały czas rozszerzamy ofertę, by zaspokoić oczekiwania konsumentów. Nowe smaki, nowe kompozycje i nowe produkty. Obecnie w naszym bogatym portfolio mamy takie marki jak: LOYD, NYCoffee, Mokate Cappuccino, Minutka, Marilla, Marizzi, Alpino czy Babcia Jagoda. I oczywiście pyszną kawę ziarnistą Mokate.
Wychodzimy naprzeciw nowym trendom na rynkach kawy i herbaty. Tak jak odbiorcy, chcemy dbać o dobro naszej planety. Kładziemy nacisk na kwestie etyczne i ekologiczne. To one w dużym stopniu będą decydować o zachowaniach konsumenckich.
Jak na działania firmy wpłynęła pandemia?
To smutny i ciężki czas dla wszystkich mieszkańców naszej planety. Bardzo ucierpiała gospodarka, a szczególnie branża gastronomiczna i turystyczna. Zmieniły się zachowania konsumenckie. Ograniczenia i restrykcje spowodowały, że ludzie chętniej kupowali w małych sklepach czy też przez internet.
Pomimo wszystkich zmian i utrudnień konsekwentnie idziemy do przodu. Reagujemy na nowe sygnały z rynku. Rozwijamy sklep internetowy, który cieszy się coraz większą popularnością. Duży nacisk kładziemy na zwiększanie eksportu. Sprzedajemy do ponad siedemdziesięciu krajów. Stanowi to siedemdziesiąt procent naszego obrotu.
Nie zwalniamy też tempa inwestycji – innowacyjność i nowe technologie to nasza mocna strona. Zakład produkcyjny w Żorach jest jednym z najnowocześniejszych na świecie. Budujemy kolejną, czwartą wieżę produkcyjną z technologią suszenia rozpyłowego FILTERMAT. Na trudne czasy najlepszą receptą jest inwestowanie i nowe technologie.
W reklamach pojawiają się znane i lubiane osoby: Justyna Steczkowska i Bogusław Linda. Czym jeszcze zaskoczy Mokate?
Jesteśmy dumni z nawiązania współpracy z takimi osobowościami. Justyna Steczkowska została ambasadorem naszej herbacianej marki premium LOYD. Kawę ziarnistą Mokate reklamuje Bogusław Linda. Nie ograniczamy naszych działań promocyjnych do telewizji, prasy czy outdooru. Duży nacisk kładziemy na obecność w mediach społecznościowych. Cały czas rozszerzamy ofertę o nowe, innowacyjne produkty. W laboratoriach Mokate zespół naszych technologów znajduje intrygujące smaki i kompozycje. Jednocześnie pamiętamy o konsumentach przywiązanych do tradycji.
Dzięki innowacjom, wytężonej pracy i zaangażowaniu wszystkich działów realizujemy marzenie, by być jedną z wiodących marek na świecie w kategorii „hot drinks”. I to nam się udaje!
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.