Długoletnie doświadczenie w produkcji, dopasowanie oferty do wymagań konsumentów czy dbanie o wartości marki pozwalają niejednokrotnie uzyskać pozycję lidera w sprzedaży. O działaniach jakie w tym zakresie prowadzi firma Podravka Polska rozmawiamy z Hrvoje Puhalo, Prezesem Zarządu.
Podravka obecna jest na ponad 60 rynkach świata będąc jedną z wiodących firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Jaką pozycję obecnie posiada w Polsce?
Firma Podravka posiada długoletnie doświadczenie w produkcji żywności. Obecnie jest jedną z największych firm oferujących produkty kulinarne w regionie Adriatyku. W Polsce pod szyldem firmy obecne są trzy marki: Podravka z ofertą produktów „Smaki Kuchni Śródziemnomorskiej”, Vegeta z asortymentem różnorodnych przypraw, a także marka przypraw Warzywko. Brand Vegeta jest liderem na rynku przypraw uniwersalnych sypkich w udziałach wartościowych. Naszą pozycję wzmacniamy z roku na rok, dzięki rozwijaniu portfolio, wprowadzaniu na rynek atrakcyjnych, odpowiadających na potrzeby konsumentów nowości. Według danych Nielsen Vegeta jest najlepiej sprzedającą się przyprawą sypką w Europie*! Na polskim rynku popularna jest także marka Podravka, która dzięki swoim chorwackim korzeniom promuje kuchnię śródziemnomorską. Portfolio Podravka to nie tylko produkty pomidorowe, ale też szeroka gama makaronów 100% durum, Ajvar, pasty warzywne, pesto i ostatnio wprowadzone na rynek dania gotowe. We wszystkich tych kategoriach nieustannie wzmacniamy naszą pozycję rynkową. Przecier pomidorowy w opakowaniu tetrapack jest jednym z najchętniej wybieranych przez konsumentów – to Top 1 wśród najlepiej sprzedających się markowych przecierów. Sprzedaż naszych makaronów rośnie szybciej niż rynek, a unikalna i oryginalna receptura Ajvaru powoduje, że zajmuje on 1. miejsce wśród markowych ajvarów**.
Czemu zawdzięcza swoją popularność marka Vegeta? Jakie są przesłanki jej rozwoju?
Marka Vegeta jest dostępna m.in. w całej Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i w Australii. W Polsce można ją spotkać prawie w każdym sklepie i w każdym domu. Vegeta jest obecna w kategorii przypraw uniwersalnych, mieszanek przyprawowych, kostek bulionowych, przypraw w płynie, fixach. Linia produktów Vegeta Natur, którą nieustająco rozszerzamy jest mocno promowana, od kilku lat towarzyszy jej silne wsparcie mediowe i handlowe, dzięki czemu świadomość marki stale rośnie, a produkty są doceniane i nagradzane w wielu plebiscytach. Nowości, które wprowadzamy do naszej oferty są przez nas bardzo dokładnie badane, konsultowane z szefami kuchni i dostosowane do oczekiwań oraz preferencji konsumentów.
Jakie nowości pod marką Vegeta pojawiły się w ostatnim czasie w portfolio? Jak wpisują się w rynkowe trendy?
W zeszłym roku wprowadziliśmy na rynek unikalną przyprawę w płynie bez dodatku glutaminianu sodu. Widzimy duże zainteresowanie tym produktem na rynku. W tym roku do naszego portfolio dołączyły innowacyjne Fixy Vegeta Natur – 6 smaków z unikalnym konceptem Na Dwa Sposoby, który pozwala z jednej paczki przygotować danie mięsne lub wegetariańskie, w zależności od oczekiwań. To odpowiedź na rosnącą potrzebę zwiększenia ilości warzyw w diecie oraz trend żywieniowy – flexitarianizm, który zakłada świadome ograniczanie mięsa w menu. Kolejną innowacją są Piramidki Smaku Vegeta Natur, kompozycja przypraw jednorodnych, zamknięta w wygodnej torebeczce, dzięki czemu nie trzeba wyławiać pojedynczych przypraw z zupy, można łatwo ją usunąć. Zostały opracowane na podstawie wiedzy o ulubionych zupach Polaków, dlatego w portfolio znajdują się piramidki: do rosołu, zupy pomidorowej i do zupy jarzynowej. Produkty Vegeta dają możliwość wykorzystania ich zarówno w kuchni tradycyjnej, jak i nowoczesnej.
Jakie działania są prowadzone w obszarze marki Podravka?
W ofercie produktów Podravka również wprowadzamy wiele nowości. W zeszłym roku poszerzyliśmy linię makaronów 100% durum o nowe kształty. Dwa z nich powstały z myślą o dzieciach: Makaron ZOO oraz Literki. Nowością wprowadzoną w tym roku są Dania Gotowe Podravka w 8 smakach – od ulubionych przez konsumentów, jak Makaron bolognese czy Makaron carbonara, po śródziemnomorskie specjały, takie jak Paella z owocami morza lub Paella z kurczakiem i warzywami czy Ravioli z mięsem. W ten sposób chcemy zapewnić naszym klientom dostęp do najlepszych, oryginalnych smaków znad Adriatyku. Rozwój portfolio i wszystkie działania, które podejmujemy w celach promocji produktów Vegeta i Podravka robimy z myślą o konsumentach, to oni są dla nas najważniejsi, ich zadowolenie jest dla nas największym sukcesem i inspiracją do tworzenia nowych produktów.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska
*Dane firmy Nielsen z pomiarów sprzedaży detalicznej w 31 krajach europejskich (Austria, Białoruś, Belgia, BiH, Bułgaria, Czechy, Dania, Estonia, Francja, Grecja, Chorwacja, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Norwegia) Niemiec, Węgier, Polski, Portugalii, Rumunii, Rosji, Macedonii Północnej, Słowacji, Słowenii, Serbii, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Ukrainy), w której Vegeta była wiodącą marką w sprzedaży wolumenowej w kategorii sypkich przypraw do żywności w okresie sierpień 2019 - lipiec 2020 (copyright © 2020, The Nielsen Company, wszelkie prawa zastrzeżone). ”
** Dane firmy Nielsen z pomiarów sprzedaży detalicznej Udziały wartościowe % - Total Polska – MAT 10.2019