Oferta piw bez % przyciąga do kategorii piwnej więcej młodych dorosłych, prowadzących aktywny styl życia konsumentów oraz więcej pań, które rzadziej sięgają po piwa alkoholowe. Dynamika rozwoju tego segmentu nie zwalnia nawet w pandemii. Grupa Żywiec, która 3 lata temu jako pierwsza na dużą skalę dostrzegła potencjał piwa 0.0.% i wprowadziła do sklepów Strefę Zero, wspólnie z agencją badawczą IQS przyjrzała się aktualnym trendom, a razem z Comp Centrum Innowacji sprawdziła jakim zainteresowaniem cieszyły się w tegoroczną Majówkę.
Jak wynika z analizy badania Need for Beer 2020, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Żywiec przez agencję badawczą IQS, Polacy dokonują coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Bezpośrednio wpływa to na kategorię piw 0.0%, która cieszy się rosnącą popularnością wśród różnych płci i grup wiekowych. Od dawna konsumenci tego segmentu to już nie tylko kierowcy czy osoby opiekujące się dziećmi. Dlaczego sięgamy więc po piwa bez alkoholu? Powodów jest znacznie więcej.
Piwo 0.0% nie ma płci
Kto właściwie wkłada do koszyka produkty z tej kategorii? Wśród kupujących piwa bezalkoholowe panuje demokratyzacja płci. Pomimo nieco wyższego udziału pań w segmencie, po piwa 0.0% sięgają porównywalnie często również mężczyźni. Przy wyborze kierują się jednak innymi cechami produktu – kobiety częściej zwracają uwagę na oryginalny smak, cenę oraz wielkość opakowania, podczas gdy uwagę mężczyzn przykuwa typowo piwny smak i wygodne opakowanie.
Zrównoważony styl życia
Aktywność sportowa oraz względy zdrowotne – te powody jako istotne w wyborze piw bezalkoholowych wskazało łącznie aż 36 proc. ankietowanych. Aktywne spędzanie czasu to główny motywator dla młodszych konsumentów 18-24 lata. Osoby między 30-44 rokiem życia częściej opiekują się dziećmi, a konsumenci po 45 roku życia częściej podają powody zdrowotne. Piwa smakowe 0.0.% wybieramy również po to, by zaspokoić potrzebę relaksu (24 proc.).
Orzeźwienie i smak
Polacy sądzą, że piwa bezalkoholowe lepiej gaszą pragnienie i niemal 1/5 kupuje je dla orzeźwienia. Często jednak po prostu mamy chęć spróbować czegoś nowego – taką odpowiedź wskazało 10 proc. konsumentów.
Jak pokazuje badanie różnią nas preferencje dotyczące smaku. Panie wolą piwa smakowe (61 proc.), a mężczyźni stanowią większość wśród konsumentów lagerów 0.0% (72 proc.). Piwa smakowe cieszą się też większym zainteresowaniem wśród młodych dorosłych (18-24 lata), a starsi piwosze częściej kupują piwa jasne.
W tegoroczną Majówkę częściej bez %
Z danych MPlatform wynika, że mimo zimnej i deszczowej pogody w tegoroczną Majówkę w małych sklepach sprzedało się o 6 proc. więcej piwa bezalkoholowego niż w roku ubiegłym1. To potwierdza, że trend sięgania po piwa bez procentów nie zwalnia tempa nawet w okresie pandemii.
Polacy chętnie sięgają po piwa bezalkoholowe w sklepach małego formatu. Z naszych danych wynika, że piwa bezalkoholowe rosną nowościami, których w tym roku pojawiło się łącznie blisko 60 – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. analiz rynkowych, COPM Centrum Innowacji wprowadzającego narzędzia do cyfrowego rozwoju małego handlu.
3 lata bezalkoholowej rewolucji
W ostatnich latach wyraźnie widać zmiany w strukturze spożycia piwa w Polsce. Konsekwentnie spada konsumpcja piw mocnych, a dynamicznie rośnie zainteresowanie ofertą 0.0%. Co ciekawe, jeszcze do roku 2018 segment piw bezalkoholowych w Polsce praktycznie nie istniał.
Kiedy w 2018 r. wprowadzaliśmy na polski rynek koncepcję Strefy Zero, segment piw bezalkoholowych praktycznie nie istniał. W tym momencie natomiast Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w Europie pod kątem udziału piw bezalkoholowych w sprzedaży wartościowej w całej kategorii piwa. Cieszymy się, że Grupa Żywiec była inicjatorem tej rewolucji i nie zwalniamy tempa nieustannie rozszerzając nasze portfolio – komentuje Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
W tym roku portfolio firmy wzbogaciło się o cztery nowości – dwa nowe smaki Warki Radler 0.0.% kiwi z pigwą i ananas z cytrusami, Heinekena 0.0.% w butelce 0.33 ml, a także pierwszy bezalkoholowy wariant ulubionego piwa smakowego Polaków, czyli Desperadosa – Desperados Virgin 0.0.%. Łącznie Grupa Żywiec oferuje już 12 bezalkoholowych piw w czterech segmentach: piwa smakowe, radlery, piwne specjalności oraz lagery.
Naszą ambicją jest zapewnić konsumentom możliwość wyboru zawsze i wszędzie, dlatego obok inwestycji w atrakcyjną ofertę cały czas rozwijamy też dystrybucję naszych unikalnych Stref Zero, aby konsument mógł łatwo znaleźć piwa bezalkoholowe w punkcie sprzedaży oraz zapewniamy mocne wsparcie marketingowe, aby rosła świadomość wyboru – dodała Brzezińska.
1 Na podstawie blisko 6800 sklepów tradycyjnych, okresy 30.04-03.05.2020 oraz 30.04-03.05.2021.
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.