Wywiady

Skuteczność, bezpieczeństwo i wydajność to synonimy profesjonalnej dezynfekcji

Wtorek, 18 maja 2021 Autor: Monika Kociubińska, HURT & DETAL Nr 05/183. Maj 2021
W dzisiejszych czasach wirusy i bakterie krążą już nie tylko w szpitalach, ale również w innych miejscach, gdzie gromadzą się ludzie, w tym w obiektach handlowych. Nowa rzeczywistość wymaga nowych działań prewencyjnych. Na co warto zwrócić uwagę, dobierając środki do dezynfekcji i zapewniając skuteczną ochronę przed transmisją m.in. SARS-CoV-2 klientom sklepów i ich pracownikom? O znaczeniu prawidłowej dezynfekcji w sektorze handlowym rozmawiamy z Waldemarem Ferschke, Lekarzem Epidemiologiem i Wiceprezesem zarządu firmy MEDISEPT, która od 25 lat działa na polskim rynku środków dezynfekcyjnych.
Można chyba zaryzykować stwierdzenie, że branża FMCG została dotknięta w mniejszym stopniu negatywnymi skutkami pandemii niż inne sektory gospodarki. Sklepy spożywcze czy drogerie są codziennie odwiedzane przez klientów. Czy przestrzeganie zasad higieny rzeczywiście ma duże znaczenie w sektorze handlowym?

Dziś istotnym elementem działalności handlowej jest utrzymanie higieny na wysokim poziomie, czyli de facto sprzątanie i zapewnienie klientom sklepu oraz personelowi środków do dezynfekcji. Takie działania rzeczywiście minimalizują ryzyko zakażenia. Przy czym kluczowe znaczenie ma wysoka jakość produktów do dezynfekcji. Niestety w czasie pandemii na rynku pojawiło się wiele dezynfektantów niskiej jakości, produkowanych przez firmy, które nie mają doświadczenia w tym obszarze. Na początku roku w MEDISEPT przeprowadziliśmy analizę środków biobójczych dostępnych na polskim rynku. Okazało się, że na 20 przebadanych produktów jedynie 6 było bez zarzutu. Część preparatów została wytworzona z surowców niskiej jakości, w wielu wykryliśmy problemy z utrzymaniem stężenia substancji czynnej – czyli tej najważniejszej z punktu widzenia skuteczności, a znalazł się nawet środek, w którym do skażenia alkoholu etylowego użyto substancji stosowanej jako rozpuszczalnik w branży motoryzacyjnej. Stosując tego rodzaju dezynfektanty, nie mamy pewności co do ich skuteczności. Dodatkowo mogą one spowodować negatywne następstwa zdrowotne, np. podrażnienia skóry czy alergie. Takie preparaty niestety zniechęcają klientów do sięgania po jakiekolwiek środki do dezynfekcji, co przyczynia się do spadku bezpieczeństwa pozostałych klientów i personelu. Tymczasem skuteczne i bezpieczne środki do dezynfekcji – takie jak MEDISEPT – to preparaty, które przeszły badania laboratoryjne na zdefiniowanych w normach szczepach bakterii, wirusów, prątków i grzybów. Używanie takich środków prowadzi do zredukowania liczby drobnoustrojów nawet o 99,999%, czyli do poziomu bezpiecznego, kiedy patogeny nie są w stanie zakazić człowieka.

Jak w praktyce odróżnić skuteczne i bezpieczne produkty do dezynfekcji od tych, które niekoniecznie chronią?

Kiedy mamy do czynienia z preparatami o drażniącym zapachu nierektyfikowanego alkoholu (po prostu bimbru), to powinna się nam zapalić czerwona lampka, ponieważ oznacza to, że do wyprodukowania środka użyto kiepskiej jakości surowca. Wbrew pozorom dobre środki odkażające nie będą wydzielały nieprzyjemnego zapachu, bo powstają na bazie wysokiej jakości składników zatwierdzonych przez European Chemicals Agency. Dodatkowo skład takich preparatów jest wyważony w odpowiedni sposób. Przykładowo MEDISEPT pracuje nad każdą nową formułą środka do dezynfekcji około 3 lat. Nasze produkty są wieloskładnikowe i zoptymalizowane pod kątem właściwości bójczych. Poza substancjami czynnymi zawierają również kilkanaście innych składników, które np. w preparacie Velodes Soft do dezynfekcji rąk mają chronić przed wysuszeniem, a dodatkowo pielęgnować dłonie. W przypadku preparatów do dezynfekcji przeprowadzamy nie tylko badania mikrobiologiczne, ale też testy dermatologiczne, testy właściwości myjących i tolerancji materiałowej. Nasze produkty są bezpieczne dla użytkowników oraz nie niszczą powierzchni. Pierwotnie stworzyliśmy je na rynek medyczny, więc są wytwarzane w standardzie medycznym, pod ścisłą kontrolą. Produkty MEDISEPT sprawdzają się też w sektorze handlowym przede wszystkim dlatego, że są skuteczne, bezpieczne i wydajne, a także atrakcyjne cenowo. Przy wyborze środka do dezynfekcji warto postawić na rozwiązania, które od lat są dostępne na rynku.

Prześledźmy ścieżkę potencjalnego klienta sklepu spożywczego średniej wielkości. W jaki sposób efektywnie i wygodnie zapewnić bezpieczeństwo jemu oraz pracownikom?

Zanim klient wejdzie do sklepu musimy zadbać o to, żeby wszystkie powierzchnie były wyczyszczone. Jeśli na początku nie usuniemy brudu profesjonalnymi środkami czystości, to może on potencjalnie utrudnić bezpośredni kontakt środka dezynfekującego z powierzchnią i proces dezaktywacji patogenów. Środek do dezynfekcji stosuje się po wyczyszczeniu powierzchni dużych, czyli podłóg, i często dotykanych, np. wózków sklepowych, koszyków, uchwytów szaf chłodniczych. Istotna jest też dezynfekcja rąk przez pracowników i klientów. Podstawę stanowi więc wypracowanie spójnego systemu rozwiązań na bazie specjalistycznej wiedzy. Niezbędny jest plan higieny, w którym zawarte są zasady dotyczące sprzątania i dezynfekcji oraz technik i częstotliwości działania. W MEDISEPT opracowujemy indywidualne plany higieny dostosowane do specyfiki pracy danego klienta. Żyjemy w czasach, kiedy takie systemy sprawdzają się nie tylko w placówkach służby zdrowia, ale również w miejscach, w których gromadzą się ludzie, w tym w sklepach. Nie chodzi przecież o używanie pojedynczych produktów do dezynfekcji, ale o opracowanie komplementarnego systemu działań, który będzie prosty w realizacji i jednocześnie skuteczny. Nie zapominajmy, że w naszym otoczeniu poza wirusem SARS-CoV-2 jest wiele innych patogenów chorobotwórczych, które w dużej mierze przenoszą się z powierzchni przez ręce i powodują m.in. biegunki czy zatrucia pokarmowe. Mimo że nie jesteśmy w stanie zupełnie odizolować się od świata zarazków, to powinniśmy podejmować przemyślane działania prewencyjne, żeby uchronić przed zakażeniami i chorobami nie tylko siebie, ale i swoich klientów oraz pracowników.

Może powinniśmy dezynfekować całe pomieszczenia, całe sklepy?

Nie zgadzam się z takim podejściem. Jest to błędne założenie, które powoduje, że część osób czuje się bezsilna i zupełnie rezygnuje z działań. W procesie dezynfekcji najistotniejsze jest zwrócenie uwagi na dłonie, powierzchnie często dotykane i podłogi. Jak pokazują badania naukowe, to właśnie na takich powierzchniach osadzają się patogeny, w tym wirus SARS-CoV-2, i mogą na nich pozostać od kilku godzin nawet do kilku dni.

Wspomniał Pan o dezynfekcji podłóg. Czy dezynfekcja środkami alkoholowymi jest zalecana w przypadku tak dużych powierzchni? Mam na myśli potencjalne zagrożenie zatrucia oparami alkoholu.

O ile w przypadku miejsc często dotykanych powinno się stosować środki na bazie alkoholu (np. Velox Spray), które działają bardzo szybko – maksymalnie po minucie, o tyle do dezynfekcji podłóg najlepiej sprawdza się dezynfekcja bezalkoholowa. Przy czym warto podkreślić, że takie produkty MEDISEPT nie zawierają też chloru i fenolu, których opary z dużych powierzchni mogą być szkodliwe dla ludzi. Preparaty występują w formie koncentratu rozcieńczanego w bardzo małych stężeniach z wodą, co wpływa na wysoką wydajność. Przykładowo 5 litrów koncentratu Quatrodes Forte wystarczy na zdezynfekowanie ok. 20 tys. mkw. Warto dodać, że oprócz właściwości dezynfekujących produkty te świetnie myją. Taka dezynfekcja jest wygodna w użyciu – nie wyobrażam sobie, żebyśmy całą podłogę mieli spryskać sprayem. Do tego jest skuteczna i tania i – z tych względów szeroko stosowana w służbie zdrowia. Zapewniając klientom sklepu środki do dezynfekcji wysokiej jakości, które nie wpłyną negatywnie na ich zdrowie i rzeczywiście będą ich chroniły przed zakażeniami, oferujemy im bezpieczeństwo i zachęcamy, żeby do nas wracali. Budujemy wizerunek odpowiedzialnej marki.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Kociubińska




tagi: MEDISEPT , skuteczność , bezpieczeństwo , wydajność , dezynfekcja , środki do dezynfekcji , drogeria , sprzedaż , handel , konsument ,